EPN

MAFYSD4300 Kvantitativ metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Quantitative Methodology
Studieprogram
Masterstudium i fysioterapi - deltidsstudium
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet vil tematisere ulike forskningsdesign og metoder for innsamling av kvantitative data. Ulike statistiske teknikker og analyse av kvantitativ forskning vil bli vektlagt. Det vil bli gitt en innføring i bruk av statistikkprogrammet SPSS. Dokumentasjon og kommunikasjon av kvantitativ forskning vil også bli tatt opp.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om:

  • kvantitative forskningsdesign
  • kvantitative metoder for datainnsamling og analyse
  • statistiske metoder

Ferdigheter

Studenten kan:

  • kritisk vurdere kvantitative studier
  • formulere et forskningsspørsmål som lar seg besvare med kvantitativ metode
  • utforme et kvantitativt forskningsdesign
  • velge relevante målemetoder
  • gjøre statistiske beregninger
  • analysere resultater

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • analysere relevante kvantitative fag- og forskningsetiske problemstillinger
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre kvantitative arbeidsoppgaver og prosjekter
  • formidle kvantitative faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesning, seminar med studentaktive diskusjoner, seminar i datalaboratorium, gruppearbeid og selvstudier.

Deler av undervisningen i emnet er samordnet  med andre masterstudier ved fakultetet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er ingen arbeidskrav i emnet.

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Individuell hjemmeeksamen. Utlevering ved emnets oppstart. Innlevering er 14 dager etter siste dag på siste samling. Besvarelse på ca 2500 ord.

Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet versjon av oppgaven.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.