EPN

MAFYSD4000 Kunnskapsgrunnlag og praksis i fysioterapi Emneplan

Engelsk emnenavn
Knowledge Base and Practice in Physiotherapy
Studieprogram
Masterstudium i fysioterapi - deltidsstudium
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter det vitenskapelige grunnlaget for fysioterapeutens undersøkelse, vurdering og behandling relatert til barn, eldre personer og personer med muskel/skjelettsykdommer, skader og -  plager (MUSSP). Emnet fokuserer på integrering av teoretisk og forskningsbasert kunnskap, klinisk erfaring, pasientens preferanser og kontekstuelle faktorer. Det legges vekt på kritisk analyse og vurdering av eksisterende kunnskapsgrunnlag for undersøkelse, behandling og forebyggende tiltak.  Emnet omhandler også prinsipper for utviklings- og kvalitetsforbedringsarbeid/forskning knyttet til fysioterapipraksis.       

Emnet har tre fordypninger:

Fordypning barn tar for seg forståelser av læring og mestring i et bioøkologisk utviklingsperspektiv som grunnlag for tiltak. Tiltak omfatter behandling, habilitering og forebyggende arbeid rettet mot barnet og dets familie.

Fordypning eldre vil presentere forekomst, årsaker og risikofaktorer når det gjelder vanlige lidelser hos eldre, og gjennomgå - og diskutere tester som er relevante for å kartlegge og vurdere funksjon hos eldre personer. Fallforebyggende tiltak, andre forebyggende tiltak og behandlingstiltak for eldre gjennomgås og drøftes.

Fordypning MUSSP vil presentere aktuelle teoretiske modeller for forståelse av forekomst, årsaker, risikofaktorer og forløp ved de vanligste former for muskelskjelettsykdommer, - skader og - plager. Ulike kartleggingsverktøy, forebyggende tiltak og behandlingstiltak for en rekke MUSSP-tilstander vil gjennomgås og drøftes.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om utvikling, bevegelse, funksjon, deltakelse og helserelatert livskvalitet innen fagfeltet fysioterapi
  • inngående kunnskap om teorier om motorisk kontroll og læring hos mennesker med typisk og atypisk utvikling

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende relevante teorier i analyse av bevegelse og funksjon hos mennesker med typisk og atypisk utvikling
  • anvende og kritisk reflektere over bruken av standardiserte kartleggingsverktøy i klinisk praksis
  • analysere og drøfte resultater fra kartlegginger og undersøkelser av barn/eldre personer/personer med MUSSP
  • integrere forskningsbasert kunnskap, klinisk erfaring, kontekstuelle faktorer og personens erfaring og preferanse

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlaget og praksis i fysioterapi
  • formidle oppdatert fagkunnskap til samarbeidspartnere og befolkningen 
  • identifisere og håndtere etiske problemstillinger knyttet til fysioterapi

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er dels felles for alle studentene og dels hver for seg i de tre fordypningene. Arbeidsformene består av forelesninger, seminarer, presentasjoner, gruppearbeid og selvstudier.

Presentasjoner på seminarer er viktige for å understøtte læringsprosessen og arbeid med de to skriftlige oppgavene som skal leveres til eksamen; se «Eksamen» nedenfor.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er ingen arbeidskrav i emnet.

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Vurderingsform: Individuell mappe med to oppgaver, hver på inntil 2500 ord.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillat. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. Det settes samlet karakter.

Sensorordning

To sensorer vurderer hver besvarelse. Minimum 20% av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.