Programplaner og emneplaner - Student
MAFYS5910 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master Thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i fysioterapi
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
*Masteroppgave for studenter med innpass for videreutdanning i psykomotorisk fysioterap.
Emnet er todelt og består av å utvikle en prosjektbeskrivelse for masterprosjektet og deretter skrive en mastergradsoppgave. Prosjektbeskrivelsen skal vise problemstilling og tema for oppgaven samt hvordan mastergradsprosjektet er tenkt gjennomført. Oppgaven skal være et selvstendig og veiledet forskningsarbeid basert på en empirisk undersøkelse eller en drøfting av teoretiske perspektiver som kan knyttes til fysioterapifeltet. Den kan være et frittstående arbeid eller inngå som en avgrenset, men selvstendig del av et pågående prosjekt. Oppgaven kan gjøres individuelt eller av to studenter sammen.
Forkunnskapskrav
Emnene MAFYS4200, MAFYS4300 og MAFYS4400 må være bestått før veileder til masteroppgaven kan oppnevnes.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om relevant forskning, teorier og metoder av viktighet for å arbeide med et avgrenset forskningsspørsmål innen fysioterapi
Ferdigheter
Studenten kan
- utvikle et forskningsdesign og gjennomføre analyser på eget eller foreliggende materiale, samt formidle resultatene på en vitenskapelig tilfredsstillende måte
Generell kompetanse
Studenten kan
- utforme, igangsette og gjennomføre mindre forskningsoppgaver
- vurdere metodiske og teoretiske forutsetninger for vitenskapelige undersøkelser
- formidle resultater av egen og andres forskning
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger og seminarer som støtte til den veiledete utarbeidelsen av masteroppgaven. Første seminar er knyttet til prosjektbeskrivelse og masterprosjektet. Studentene skal presentere sitt utkast til prosjektbeskrivelse for medstudenter og lærere. Fristen for å levere inn en endelig prosjektbeskrivelse er én måned etter seminaret.
Prosjektbeskrivelsen skal godkjennes av veileder og en annen faglærer ved studiet. Individuell veileder til masteroppgaven skal være oppnevnt senest seks uker etter fristen for innlevering av beskrivelsen.Student(ene) og veileder utformer en skriftlig avtale som regulerer ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet.
Studenten(e) får så inntil to timer med veiledning på prosjektbeskrivelsen. Veiledningen knyttet til prosjektbeskrivelsen er obligatorisk: se Arbeidskrav.
Veiledningen skal sikre at prosjektet er i samsvar med forskningsetiske rammer og bidra til utforming av problemstillinger og kvalitet i datainnsamling og dataanalyse. Studenten har rett til inntil 15 timers veiledning på masteroppgaven.
Dette inkluderer de to timene på prosjektbeskrivelsen og tiden veileder eventuelt må bruke for å få prosjektet godkjent av REK (Regional etisk komité). Veiledningstilbudet er uavhengig av om studenter skriver alene eller to og to sammen.
Det arrangeres seks seminarer der de to første er på to dager og de siste på 1 dag hver i løpet av masteroppgaveåret i tillegg til startseminaret. Studentene får her mulighet til å diskutere sitt prosjekt og få tilbakemelding fra medstudenter og veileder.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- møte til 2 veiledningstimer ferdigstille/oppdatere og få godkjent prosjektbeskrivelsen
- 80 % deltakelse på masterseminarene
Vurdering og eksamen
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Skriftlig masteroppgave utført av en eller to. Oppgaven skal være en monografi eller et artikkelutkast med et tillegg som utdyper de enkelte delene av artikkelen.
Omfang på monografi er på 10.000 - 15.000 ord og kappe rundt artikkel på 5000 - 7.000 ord.
Oppgaven kan skrives på engelsk eller norsk.
Hjelpemidler ved eksamen
Hjelpemidler er ikke definert.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene.