EPN-V2

MAFYS4500 Samhandling - kroppsperspektiver og relasjoner i behandling og rehabilitering Emneplan

Engelsk emnenavn
Embodiment and Relationships in Treatment and Rehabilitation
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet inneholder grunnleggende innføring i ulike vitenskapsteoretiske retninger med fokus på temaer med spesiell relevans for helsefagene som kunnskaps- og virksomhetsområde. Sentrale temaer er forholdet mellom teoretisk og praktisk kunnskap, evidensbasert og erfaringsbasert kunnskap, vitenskapelig realisme og konstruktivisme, og mellom holisme og reduksjonisme. Ulike menneskesyn drøftes og eksempler på ulike teoretiske innfallsvinkler til kroppen diskuteres. Emnet tar opp utfordringer for helsefaglig teori og praksis i møte med moderne vitenskap.

  • Forkunnskapskrav

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har:

    • inngående kunnskap om de viktigste vitenskapsteoretiske tradisjoner og problemstillinger som har formet synet på kunnskap i helsefagene
    • inngående kunnskap om etiske teorier, modeller og problemstillinger som er viktige for fagområdet.

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • bruke vitenskapsteoretisk kunnskap i møte med praksisnære problemstillinger
    • analysere og drøfte kritisk ulike kilder, og anvende disse i faglige resonnement
    • identifisere og diskutere etiske problemstillinger og dilemmaer i helsefaglig arbeid.

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • anvende, analysere og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap innen fagområdet
    • analysere relevante fag- yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
    • analysere forholdet mellom teoretisk kunnskap, fagutøvelse og etikk.
  • Læringsutbytte

    Det veksles mellom forelesninger, seminarer med studentaktive diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier. Deler av undervisningen er samordnet med andre masterstudier ved fakultetet.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det er ingen arbeidskrav i emnet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

    Vurderingsform: Individuell hjemmeeksamen over 3 uker. Besvarelse på 3000-3500 ord.

  • Vurdering og eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Gradert skala A-F.

  • Vurderingsuttrykk

    Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

  • Sensorordning

    Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.