Studieinfo emne MAFYS4500 2020 HØST
MAFYS4500 Samhandling - kroppsperspektiver og relasjoner i behandling og rehabilitering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Embodiment and Relationships in Treatment and Rehabilitation
- Studieprogram
-
Masterstudium i fysioterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Den bio-psyko-sosiale modellen av helse, sykdom og funksjonshemming er et paradigmeskifte i helsefaglig virksomhet. Emnet følger opp dette skiftet gjennom å definere behandlende og rehabiliterende arbeid som samhandling. Denne samhandlingen tar utgangspunkt i at funksjonsnedsettelsen er omdreiningspunktet i et samarbeid mellom pasienten/klienten, profesjonelle, familien, arbeidsplassen og andre nære sosiale omgivelser. Behandling og rehabilitering finner slik sted i et nettverk av tett forbundne aktører. Emnet tar også opp ulikheter i hvordan sykdom anerkjennes, hvordan omgivelsene kan tilrettelegges for ulikheter i funksjon, og hvordan kronisk syke og funksjonshemmede kan oppleve ulike former for utestenging.
Emnet legger vekt på å knytte sammen innsikter fra forskningsresultater og teoriutvikling med det konkrete møtet mellom pasient/rehabiliteringsklient og behandler.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- den levde kroppen i perspektiver fra fenomenologi og narrativ teori
- kommunikasjon i møtet mellom pasient/klient og profesjonell
- ulikheter i forutsetninger for å ta del i den behandlende og rehabiliterende prosess
- betydningen av pasientens eller rehabiliteringsklientens personlige biografi og livsverden for behandling og rehabilitering
- hvordan omgivelsenes materielle utforming og kulturelle verdier får betydning for behandlings- og rehabiliteringsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere betydningen av ulike forståelser av forholdet mellom pasient/klient, profesjonell og omgivelser
- analysere samspill mellom profesjonell og pasient/klient med vekt på å fortolke delelementer i relasjoner og allianser
- skrive om sentrale problemstillinger knyttet til samspillets betydning i behandling og rehabilitering
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere mellommenneskelige og sosiale forhold som får betydning for behandlings- og rehabiliteringsprosesser
- analysere samspill mellom profesjonell og pasient/klient med vekt på å fortolke delelementer i relasjoner og allianser
- skrive om sentrale problemstillinger knyttet til samspillets betydning i behandling og rehabilitering
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid og seminarer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten skal gjøre bruk av ett av følgende typer materiale:
et møte mellom behandler og pasient/rehabiliteringsklient tilgjengelig på for eksempel YouTube
en avidentifisert refleksjon fra egen praksis
et intervju med en fagprofesjonell
tekster fra et fagtidsskrift (ikke forskningsartikler)
Materialet skal presenteres for medstudenter og faglærer og diskuteres i lys av pensumlitteratur. Varighet: 15-20 minutter.
Studenten har to forsøk på å få godkjent arbeidskravet før ordinær eksamen og ett tredje før ny eksamen.
Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan levere eksamensoppgaven.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Hjemmeeksamen over fire uker, individuell eller i gruppe på to studenter. Omfanget skal være 3000-3500 ord på individuell oppgave og 4000-4500 ord på gruppeoppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.