Programplaner og emneplaner - Student
MAFYS4400 Kvalitativ forskningsmetode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Qualitative Methodology
- Studieprogram
-
Masterstudium i fysioterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningen i emnet går over ett semester og tar i bruk varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder, som for eksempel individuelt arbeid i form av selvstudium, fagskriving og oppgaveløsing veksler med gruppearbeid, arbeid i klassen og forelesninger. Flere oppgaver og arbeidskrav vil være nært knyttet til studentens erfaring og arbeid på praksisskolen.
Forkunnskapskrav
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:
Knowledge
The student
- can describe and explain factors that affect disease, health and quality of life in groups or the population as a whole
- can describe the epidemiological and demographical foundation for public health work
- can describe social inequality in relation to health, and is familiar with the national and global consequences of inequality
- can describe the purpose, organisation and coordination of health and social care services
- is familiar with relevant laws and regulations relating to the health and social care services
- can describe the relationship between work, education, social participation, inclusion and the experience of health
- can describe the goals for sustainable development and their significance for public health
Skills
The student can
- reflect on ethical challenges related to public health work that aims to change behaviours
- find, assess and refer to health promoting and preventive strategies, organisation and measures in light of the goals for sustainable development
- reflect on how and why the status of Sami as indigenous peoples affects the development of the health and social care services
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beregne enkle likestrøms- og vekselstrømskretser
- kan gjøre rede for elektriske og magnetiske felt
- kan analysere transiente forhold i RL eller RC-kretser
- kan bruke en operasjonsforsterker i inverterende og ikke inverterende kretsløsning
- kan lage enkle aktive og passive filtre av 1. orden
- kan tegne bodediagram av seriekobling av 1. ordens filtre
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende instrumenter som voltmeter, amperemeter og oscilloskop
- kan konstruere kretser etter skjema og feilsøke disse
- kan gjøre rede for hvordan en kretsløsning virker
- kan bruke leverandørmanualer og datablad for komponenter
Generelle kompetanse
Studenten
- kan analysere et problem og spesifisere en løsningsmetodikk
- kan drøfte og begrunne egne valg og prioriteringer innen temaet elektriske kretser
- kan gjøre rede for den historiske utviklingen innen fagområdet elektrisitet
Arbeids- og undervisningsformer
Teoriundervisning, laboratoriearbeid, bedriftsbesøk samt et større prosjekt som utføres i prosjektgrupper. Målet med prosjektet er å gi studentene innblikk i hvilke typer verktøy og metoder ingeniører benytter for å illustrere og vise resultater.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell muntlig eksamen, om lag 20 minutters varighet. Studenter trekker tema fra emneplanen 48 timer før eksamen og utvikler en problemstilling på bakgrunn av temaet. Studentene har 10 minutter til rådighet til å belyse sin problemstilling. Presentasjonen danner utgangspunktet for påfølgende samtale mellom student og eksaminator.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Vurdering og eksamen
Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.
Hjelpemidler ved eksamen
BIOB1050 Public Health and Health Management, 5 credits, ERGOB1050 Public Health and Health Management, 5 credits, FARB1050 Public Health and Health Management, 5 credits, FYB1050 Public Health and Health Management, 5 credits, RAB1050 Public Health and Health Management, 5 credits, ORI1050 Public Health and Health Management, 5 credits, PMED1050 Public Health and Health Management, 5 credits, SYKK1050 Public Health and Health Management, 5 credits, SYKP1050 Public Health and Health Management, 5 credits, TAB1050 Public Health and Health Management, 5 credits, VERB1050 Public Health and Health Management, 5 credits overlaps 100 %. 5 credits overlaps with SYKKPRA45/SYKPPRA45 Public Health
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse;
;
Kunnskap;
Studenten;
- skal ha kunnskap om nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og yrkesfaglige området.
- kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid eller vitenskapelig forskning.
;
Ferdigheter;
Studenten;
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper,
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplærings tilpasset elevenes/lærlingenes behov
- kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier
- kan bruke relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid;
;
Generell kompetanse;
Studenten;
- har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer,
- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
- kan analysere og forklare avanserte arbeidsprosesser i eget yrkesfag og sammenligne eget yrke med andre yrker i utdanningsprogrammet;
- kan reflektere over forhold knyttet til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i fag- og yrkesopplæringen;
- har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og yrkesliv
Sensorordning
Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og består av individuelle litteraturstudier, forelesning, gruppearbeid, caseoppgaver og praksisrelaterte arbeidsoppgaver som:;
Bacheloroppgaven ved yrkesfaglærerutdanningen innebærer å planlegge, gjennomføre og dokumentere en FoU-prosess knyttet til yrkesopplæring (med fleksibel vekt på utviklingsarbeid eller forskning) i skole og/eller arbeidsliv.;