EPN-V2

MAFYS4000 Kunnskapsgrunnlag og praksis i fysioterapi Emneplan

Engelsk emnenavn
Theoretical Basis and Evidence Based Practice in Physiotherapy
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet vil omfatte forskningsbasert kunnskap om forekomst/insidens, årsaker, risikofaktorer og forløp, konsekvenser på individ- og samfunnsnivå samt anbefalte retningslinjer for behandling og forebygging. Fokus er på det vitenskapelige grunnlaget for fysioterapeutens undersøkelse, behandling og vurdering relatert til barn, eldre personer og personer med MUSSP. Emnet har også fokus på utfordringer for helsefaglig, spesielt fysioterapifaglig, virksomhet i lys av teoretisk og forskningsbasert kunnskap, klinisk erfaring, pasientens preferanser og kontekstuelle faktorer. Det legges vekt på kritisk analyse og vurdering av hvordan kunnskap anvendes i behandling og/eller forebyggende tiltak. Studentene vil prøve ut og kritisk vurdere kartlegging/undersøkelsesinstrumenter. Prinsipper for utviklings- og kvalitetsforbedringsarbeid/forskning knyttet til fysioterapi i praksis vil også inngå. Når det gjelder barn, vil ulike teoretiske perspektiver og forståelse av utvikling og læring hos barn med typisk og atypisk utvikling diskuteres i lys av barnets deltakelse i sitt hverdagsliv.

    Overlapping

    Emnet har 100 prosent overlapping med FYSEL6010 og FYSBA6010.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • har inngående kunnskap om teorier knyttet til bevegelse, funksjon, deltakelse og helserelatert livskvalitet innen fagfeltet fysioterapi
    • har inngående kunnskap om teorier om motorisk kontroll og læring hos mennesker med typisk og atypisk utvikling
    • inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis i fysioterapi

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere og anvende teorier for bevegelse og funksjon i fysioterapi
    • anvende standardiserte kartleggingsinstrumenter
    • analysere og drøfte resultater fra kartlegginger av barn/eldre personer/personer med MUSSP
    • analysere og integrere forskningsbasert kunnskap med klinisk erfaring, kontekstuelle faktorer og pasientens erfaring og preferanse

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • analysere og formidle faglige og forskningsetiske problemstillinger knyttet til kunnskapsbasert praksis
    • analysere etiske perspektiver knyttet til vurderinger og tiltak i fysioterapi.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen er dels felles for alle studentene og dels hver for seg i de tre fordypningene.

    Arbeidsformene består av forelesninger, feltarbeid, seminarer, presentasjoner, gruppearbeid og selvstudier.

    Presentasjoner på seminarer er viktige for å understøtte læringsprosessen og arbeid med de to skriftlige oppgavene som skal leveres til eksamen; se «Eksamen» nedenfor. Hver student skal holde to presentasjoner.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Læringsutbyttene.

    Individuell mappe med to oppgaver, hver på inntil 2500 ord.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F. Det settes samlet karakter.

  • Sensorordning

    En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene.