EPN-V2

MAFAR4200 Pasientrettet behandling og helsekompetanse Emneplan

Engelsk emnenavn
Patient-Centered Treatment and Health Literacy
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet skal gi studentene kompetanse i å bidra i pasientrettet farmakologisk behandling med fokus på sårbare pasientgrupper som barn og unge, gravide, eldre og kronisk syke.; Emnet inneholder temaer som farmakologisk variasjon (farmakodynamikk og -kinetikk), pasientsikkerhetsaspekter og individualisert behandling med legemiddelmonitorering. Emnet omhandler også bruk av farmakogenetiske analyser, kompleks farmakoterapi, kompatibilitet og administrering av legemidler i infusjonsvæsker og bruk av radioaktive preparater. I tillegg vil emnet gi studentene forståelse for helsekompetanse («health literacy»). Forholdet mellom helseøkonomiske prinsipper og rasjonell legemiddelbruk vil også være et sentralt tema, i tillegg til ledelse og ulike lederroller i farmasøytisk virksomhet.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    Kunnskap;

    Studenten;

    • kan kritisk vurdere legemidlers effekter, bivirkninger og bruk i forebygging og behandling av ulike sykdommer på en pasientrettet måte
    • kan analysere problemstillinger knyttet til legemiddelhåndtering, klinisk farmasi og andre farmasøytiske tjenester
    • kan drøfte årsaker til farmakologisk variasjon i avansert legemiddelbehandling på individ- og gruppenivå
    • kan kritisk vurdere krav til datainnsamling og dokumentasjon av kliniske utprøvninger av legemidler
    • kan vurdere farmasøytiske problemstillinger knyttet til administrasjon av legemidler i infusjonsvæsker
    • kan forklare hvordan radioaktive legemidler brukes til å diagnostisere og behandle sykdom
    • kan drøfte betydningen av hvordan variasjon i helsekompetanse kan påvirke ulike pasient- og brukergruppers sykdomshåndtering, mestring og egenomsorg
    • kan drøfte betydningen av forholdet mellom helseøkonomiske prinsipper og rasjonell legemiddelbruk i et individ- og samfunnsperspektiv
    • kan analysere og drøfte ledelse og ulike lederroller i farmasøytisk virksomhet

    Ferdigheter;

    Studenten;

    • kan følge opp pasienter med avansert legemiddelbehandling på individ- og gruppenivå for optimal farmakoterapi
    • kan identifisere årsaker til variasjon i farmakokinetikk og -dynamikk og foreslå løsninger på avanserte teoretiske og praktiske farmasifaglige utfordringer
    • kan belyse problemstillinger knyttet til avansert farmakoterapi hos spesielle pasientgrupper som barn, gravide/ammende og eldre
    • kan bidra med råd om legemiddelhåndtering og anvende avansert farmakoterapi i samhandling med annet helsepersonell, pårørende og pasienter
    • kan kritisk evaluere avanserte farmasøytiske tjenester som bidrar til optimal farmakoterapi og pasientsikkerhet
    • kan analysere og forholde seg kritisk til internasjonal forskningslitteratur og ulike informasjonskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer på en selvstendig måte
    • kan anvende sentrale statistiske og epidemiologiske metoder

    Generell kompetanse;;

    Studenten;

    • kan evaluere og formidle farmasifaglige problemstillinger, analyser, forskningsresultater og konklusjoner til annet helsepersonell på en strukturert måte
    • kan formidle evidensbasert kunnskap til helsepersonell, legemiddelbrukere og allmennheten
    • kan bidra til optimal legemiddelbehandling for den enkelte pasient og pasientgrupper gjennom tverrfaglig samarbeid
    • kan bidra i tverrprofesjonell samhandling om nye og innovative behandlingsmuligheter
    • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i faglig ledelse
    • kan bidra til utvikling av faget og farmasøytens rolle i samfunnet og i internasjonalt samarbeid
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformer omfatter forelesninger og studentaktive seminarer med bruk av omvendt undervisning, digitale læringsressurser som medisinske databaser og oppslagsverk og arbeid med gruppebaserte case-oppgaver.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

    • Presentasjon av inntil to caseoppgaver i grupper på 4-5 studenter
  • Vurdering og eksamen

    Individuell muntlig eksamen, inntil 30 min.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Én intern og én ekstern sensor vurderer hver besvarelse.

  • Emneoverlapp

    Ingen.