Programplaner og emneplaner - Student
MAFAR4000 Vitenskapsteori, etikk og vitenskapelig metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theory of Science, Ethics and Reseach Methods
- Studieprogram
-
Masterstudium i farmasi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter grunnleggende vitenskapsteoretiske aspekter og metoder som benyttes i planlegging, utførelse og formidling av forskningsprosjekter generelt. Det fokuseres dessuten på spesielle problemstillinger knyttet til helsevitenskapelig og medisinsk forskning, forskningsetikk og aktuell lovgivning.;;
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.;
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: ;
Kunnskap ;
Studenten
- kan drøfte betydningen av de viktigste vitenskapsteoretiske tradisjonene som har formet vårt syn på hva vitenskap er og bør være;
- kan vurdere sentrale metodologiske tilnærminger til epidemiologisk og medisinsk;forskning;;
- kan drøfte innhold og betydning av internasjonale konvensjoner og;grunnlagsdokumenter som er relevant for medisinsk forskning og forskningsetikk;;
- kan kritisk vurdere og drøfte verdien av brukermedvirkning og både spesialisert og;generell forskningsformidling;
- kan vurdere muligheter for innovasjon og entreprenørskap i naturvitenskapelig og;medisinsk forskning
Ferdigheter ;
Studenten ;
- kan beskrive og drøfte nyere hovedretninger i vitenskapsteori;
- kan anvende kunnskaper om studiedesign i prosjektplanlegging;
- kan reflektere over og drøfte rettigheter og plikter som gjelder forskerrollen og;prosjektledelse;
- kan identifisere relevante metoder i kvalitativ og kvantitativ forskning og;metodeutvikling;
- kan drøfte aktuelle forskningsetiske problemstillinger i helsevitenskapelig forskning;
- kan anvende, drøfte og referere til lover og retningslinjer om forskningsetikk og;medisinsk forskning;
Generell kompetanse ;
Studenten
- kan kritisk vurdere kvalitet og relevans i vitenskapelige artikler;;
- kan sammenfatte, presentere og formidle helsevitenskapelig kunnskap;;
- kan identifisere relevante studiedesign i planlegging av forskningsprosjekter;
- kan arbeide kunnskapsbasert på eget fagområde og bidra i planlegging av forskningsprosjekter;
- kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for avtaler, registreringer og godkjenninger;
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil i hovedsak bli gjennomført digitalt,;men suppleres med seminarer på campus i løpet av emnet. ;
Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, digitale gruppeoppgaver, selvstudier samt fordypnings- og refleksjonsoppgaver på seminar med relevante problemstillinger. I seminarene inngår muntlige fremlegg, der studentene får tilbakemelding fra medstudenter og faglærer på sitt gruppearbeid.;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: ;
- Muntlig fremlegg i gruppe på 2-5 studenter
Vurdering og eksamen
Studentene må ha fullført og bestått Journalistikkforskning - teori og metode før man kan ta emnet Vitenskapelig assistentarbeid . Emnet kan kun tas én gang.
Studenten tilknyttes et forskningsprosjekt ledet av en av lærerne ved masterstudiet, og deltar i gjennomføringen av dette. Deltagelsen skal munne ut i en relevant faglig produksjon.
Hjelpemidler ved eksamen
MJ4000 Journalistikkforskning - teori og metode
Vurderingsuttrykk
Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har innsikt i utviklingen av et forskningsprosjekt
- har spesialisert kunnskap om ulike medieteorier (for eksempel globaliseringsteorier, profesjonsteorier, kjønnsteorier)
- har innsikt i kvantitative og kvalitative metoder og kunnskap om hva som styrer metodevalg
Ferdigheter
Studenten
- kan orientere seg selvstendig og kritisk innenfor journalistisk og mediefaglig faglitteratur og finne relevant materiale for et forskningsprosjekt
- kan analysere og håndtere et forskningsmateriale kritisk og har evnen til kritisk tenkning og refleksjon - også metodisk rundt egen forskerrolle og profesjon
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer for vern av kilder og kildemateriale
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet kompetanse til selvstendig forskningsarbeid
- har kompetanse til nytenkning og til å anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
Sensorordning
Ved gitt anledning utlyses det plasser tilknyttet forskningsprosjekter ved masterstudiet. Studenten kontakter selv prosjektleder og melder inn ønske om plass på forskningsprosjektet. Forskningsleder avgjør om det er plass til studenten og melder fra om dette.
Det lages en avtale om innholdet i det vitenskapelige assistansearbeidet, som i omfang skal tilsvare 6 uker fulltidsstudier. Prosjektleder veileder studenten i henhold til avtalen i for- og etterkant av arbeidet. Arbeidet skal ende i en faglig relevant produksjon.
Emneoverlapp
Ingen arbeidskrav