Programplaner og emneplaner - Student
MAERN4200 Klinisk ernæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Nutrition
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet omfatter klinisk ernæring i helsetjenesten. Studenten lærer hvordan man kan ta kostanamnese og sette sammen en god kostholdsplan for ulike bruker og pasientgrupper. I denne sammenheng blir ulike typer spesialkost og næringstilskudd diskutert. Studenten får også innføring i regler og lovverk rundt praktisk ernæringsarbeid, inkludert ulike faggruppers rolle innen dette arbeidet
-
Anbefalte forkunnskaper
MAVIT4070/MAERN4070 må være bestått før masteroppgaven kan påbegynnes.
Alle obligatoriske emner i studiet må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.
-
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:;
Kunnskap;;
Studenten;
- kan gjøre rede for hvordan sentrale ernæringsutfordringer behandles med kost i utvalgte bruker- og pasientgrupper
- kan diskutere hvordan kliniske tilstander;i ulike faser av sykdomsutviklingen (under behandling,;etter endt behandling, ved livets slutt);er koblet til matinntak og;appetitt
- kan diskutere kostbehandling ved vanlige;kostrelaterte allergier,;intoleranser;og sykdommer i fordøyelsessystemet;;;;;;;
- kan vurdere behovet for, og sammenlikne, ulike typer spesialkost;og næringstilskudd;
- kan gjøre rede for hvordan;virkning av enkelte;medikamenter kan påvirke;ernæringsstatus, og omvendt;
Ferdigheter;;
Studenten;
- kan ta en kostanamnese;og vurdere ernæringsstatus ;
- kan gi tilpassede kostråd for ulike grupper
Generell kompetanse;;
Studenten;
- kan diskutere etiske aspekter rundt kostbehandling ved sykdom
- har rolleforståelse i tverrfaglig praktisk ernæringsarbeid;og kan samarbeide med klinisk ernæringsfysiolog og annet helsepersonell
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil i hovedsak gjennomføres nettbasert, med unntak av en dags samling på campus i starten av emnet. Den nettbaserte undervisningen tilbys som presentasjoner, seminarer og veiledning. Emnet legger vekt på varierte studentaktive læringsformer, som foregår både individuelt og i grupper. Det forventes at studenten tar ansvar for å være oppdatert på aktiviteter og faglig innhold i læringsplattformen.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;
- Sette sammen et kosthold til selvvalgt gruppe - omfang 1000 ord ( +/- 10%)
- Flervalgsoppgave, minimum 80% riktig svar innen en gitt tidsfrist
-
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen, 10 min. digital presentasjon + 10 min eksaminering vha. Videosamtale, basert på oppgitt tema. 48 timers forberedelsestid. Den digitale presentasjonen skal være en videopresentasjon med god lyd, og den inngår som del av vurderingsgrunnlaget for eksamen.;
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor
-
Emneoverlapp
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap innen sitt fagområde og kan identifisere faglige problemstillinger for å avklare behov for forskning og fagutvikling
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere relevante teorier og problemstillinger for å initiere et forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt
- kan anvende relevante metoder for forskning i eget arbeid
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt
- kan gjennomføre et avgrenset, selvstendig forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og resultater fra eget forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt både til allment og akademisk publikum
- kan bidra til nytenkning, innovasjon og kunnskapsbasert praksis innen helsetjenestene og helsefremmende arbeid