EPN-V2

MAERN4200 Klinisk ernæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Nutrition
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet omfatter klinisk ernæring i helsetjenesten. Studenten lærer hvordan man kan ta kostanamnese og sette sammen en god kostholdsplan for ulike bruker og pasientgrupper. I denne sammenheng blir ulike typer spesialkost og næringstilskudd diskutert. Studenten får også innføring i regler og lovverk rundt praktisk ernæringsarbeid, inkludert ulike faggruppers rolle innen dette arbeidet

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført MAERN4100 Energi og næringsstoffer.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:;

Kunnskap;;

Studenten;

  • kan gjøre rede for hvordan sentrale ernæringsutfordringer behandles med kost i utvalgte bruker- og pasientgrupper
  • kan diskutere hvordan kliniske tilstander;i ulike faser av sykdomsutviklingen (under behandling,;etter endt behandling, ved livets slutt);er koblet til matinntak og;appetitt
  • kan diskutere kostbehandling ved vanlige;kostrelaterte allergier,;intoleranser;og sykdommer i fordøyelsessystemet;;;;;;;
  • kan vurdere behovet for, og sammenlikne, ulike typer spesialkost;og næringstilskudd;
  • kan gjøre rede for hvordan;virkning av enkelte;medikamenter kan påvirke;ernæringsstatus, og omvendt;

Ferdigheter;;

Studenten;

  • kan ta en kostanamnese;og vurdere ernæringsstatus ;
  • kan gi tilpassede kostråd for ulike grupper

Generell kompetanse;;

Studenten;

  • kan diskutere etiske aspekter rundt kostbehandling ved sykdom
  • har rolleforståelse i tverrfaglig praktisk ernæringsarbeid;og kan samarbeide med klinisk ernæringsfysiolog og annet helsepersonell

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil i hovedsak gjennomføres nettbasert, med unntak av en dags samling på campus i starten av emnet. Den nettbaserte undervisningen tilbys som presentasjoner, seminarer og veiledning. Emnet legger vekt på varierte studentaktive læringsformer, som foregår både individuelt og i grupper. Det forventes at studenten tar ansvar for å være oppdatert på aktiviteter og faglig innhold i læringsplattformen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

  • Sette sammen et kosthold til selvvalgt gruppe - omfang 1000 ord ( +/- 10%)
  • Flervalgsoppgave, minimum 80% riktig svar innen en gitt tidsfrist

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen, 10 min. digital presentasjon + 10 min eksaminering vha. Videosamtale, basert på oppgitt tema. 48 timers forberedelsestid. Den digitale presentasjonen skal være en videopresentasjon med god lyd, og den inngår som del av vurderingsgrunnlaget for eksamen.;

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor

Emneoverlapp

-