Programplaner og emneplaner - Student
MAERN4100 Energi og næringsstoffer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Energy and Nutrients
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonellMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
I dette emnet lærer studenten om omsetning av energi og næringsstoffer. Emnet tar for seg kilder og funksjon av viktige makro- og mikronæringsstoffer. Videre vektlegges grunnlaget for anbefalinger for inntak av næringsstoffer, samt matvaregrupper og deres innhold av næringsstoffer. I emnet inngår også beregning av innhold av næringsstoff i et eksempelkosthold ved hjelp av hensiktsmessig verktøy.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på humanbiologi tilsvarende det man får på bachelor i helsefaglige utdannelser.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap og ha autorisasjon som helsepersonell.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap Studenten
- kan drøfte energiomsetningen og reguleringsmekanismer for denne
- kan forklare funksjon, omsetning av og behov for makro- og mikronæringsstoffer
- kan drøfte vanlige ernæringsutfordringer i forskjellige grupper i befolkningen
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere næringsinnhold i matvarer og sammenligne ulike matvaregruppers bidrag til det totale kostholdet
- kan beregne og vurdere innholdet av næringsstoffer og energi i forhold til behov ved hjelp av egnet verktøy
Generell kompetanse
- kan vurdere og presentere problemstillinger, resonnementer og konklusjoner knyttet til omsetning av energi og næringsstoffer
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil i hovedsak gjennomføres nettbasert, med unntak av en dags samling på campus i starten av emnet. Den nettbaserte undervisningen tilbys som presentasjoner, seminarer og veiledning. Emnet legger vekt på varierte studentaktive læringsformer, som foregår både individuelt og i grupper. Det forventes at studenten tar ansvar for å være oppdatert på aktiviteter og faglig innhold i læringsplattformen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Flervalgsoppgave, minimum 80 prosent riktig svar innen en gitt tidsfrist
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 48 timer, i form av en kasusoppgave; skriftlig rapport etter oppgitt mal. Omfang: 2000 ord +/- 10 %.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Én intern og én ekstern sensor vurderer hver besvarelse.
Emneoverlapp
The purpose of the master’s thesis is for the student to conduct an independent, scholarly work. During the work on the master’s thesis, the student is expected to demonstrate the ability to investigate a delimited topic using scientific methods over a limited period of time. The thesis must be based on one or several issues within the thematic field of the master programme: the relationship between education and development in the South, social conditions in the South in a broader context, and relations between the North and the South.
;
The work on the master’s thesis forms the core of the programme, and the academic training must be seen in light of this. The master’s thesis gives the student the opportunity to document his/her competence at a higher level and make a contribution to the production of knowledge in the field. The work on the thesis is intended to help the student to read research results in a critical and reflective manner, develop scientific and methodological skills, and encourage independent research work and innovation. This should enable the student to see his/her contribution in a wider context, to develop the ability to assess and take a stance on other people’s scholarly contributions, also when this means using other scientific methods and theoretical approaches than those they have chosen to specialise in themselves.