EPN-V2

MAERGD5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master Thesis
Studieprogram
Masterstudium i ergoterapi
Omfang
60.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Lectures, group work, seminars with presentations and self-study.

Forkunnskapskrav

In order to take the exam, the coursework requirement must be approved.

Group assignment

  • The assignment is normally written in groups of 3-6 students
  • Scope: 2,000 words (+/- 10 %)
  • The syllabus must be used in the assignment
  • Oral presentation in groups
  • The students receive oral feedback from their fellow students and from the lecturer.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om relevant forskning, teorier og metoder av viktighet for å arbeide med et avgrenset ergoterapeutisk forskningsspørsmål innen hverdags- og/eller arbeidsliv

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle et forskningsdesign i tråd med gjeldende forskningsetiske retningslinjer og gjennomføre analyser på eget eller foreliggende materiale og formidle resultatene

Generell kompetanse

Studenten kan

  • utforme, igangsette og gjennomføre mindre forskningsprosjekter
  • vurdere metodiske og teoretiske forutsetninger for vitenskapelige undersøkelser
  • formidle resultater av egen og andres forskning til spesialister og allmennheten

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og veiledning.

Ved starten av 3. studieår samles studentene til startseminar hvor fokus er på prosjektbeskrivelsene. Studentene skal presentere sitt forslag til beskrivelse og får tilbakemelding fra veiledere/faglærere og medstudenter. På bakgrunn av dette kan det bli aktuelt å arbeide videre med prosjektbeskrivelsen. Denne skal leveres i løpet av den påfølgende uken og er grunnlaget for første veiledning.

Studentene skal ha fått tildelt veileder senest 3 uker etter at prosjektbeskrivelsen er levert. Veilederoppnevning forutsetter at alle eksamener i 1. og 2 år er bestått; jfr. regel om progresjon. Student og veileder inngår en skriftlig avtale som regulerer ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet. Veileder skal godkjenne den endelige prosjektbeskrivelsen.

Veiledning er viktig i hele skriveprosessen for å sikre beslutninger om formulering av forskningsspørsmål, kvaliteten av datainnsamling og dataanalyse og å sikre at prosjektet er i henhold til forskningsetiske konvensjoner. Studenten har krav på inntil 25 timer veiledning hvorav to av timene er knyttet til arbeidet med prosjektbeskrivelsen.

Det arrangeres 4 seminarer à 1 dag i tillegg til startseminaret. Studentene får her mulighet til å diskutere sitt prosjekt og få tilbakemelding fra medstudenter og veiledere/faglærere.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

1) Det kreves obligatorisk tilstedeværelse på seminarene.

Det kreves 80 prosent tilstedeværelse på masterseminarene. Dersom kravet ikke er tilfredsstilt, vil det i den grad det er mulig bli stilt krav til arbeid som kan kompensere for fraværet. Dersom det ikke er mulig, må studenten gå ned til neste kull.

2) Studenten må møte til to veiledningstimer for å kvalitetssikre arbeidet med prosjektbeskrivelsen.

Veileder skal vurdere det planlagte prosjektet, prosjektbeskrivelsen og andre viktige sider av masterarbeidet sammen med studenten i startfasen.

Arbeidskravene må være godkjent før masteroppgaven kan leveres til vurdering.

Vurdering og eksamen

All exam papers are assessed by two examiners. At least 20% of them will be assessed by an external examiner. The external examiner's assessment shall benefit all the students.

Sensorordning

  • Theory of science
  • The research process
  • Research design and methods
  • Research ethics
  • Data collection, analysis and interpretation of quantitative and qualitative data