Programplaner og emneplaner - Student
MAERGD5900 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master Thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i ergoterapi
- Omfang
- 60.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Masteroppgaven skal være et individuelt, selvstendig og veiledet forskningsarbeid basert på en empirisk undersøkelse eller en drøfting av perspektiver innen hverdags- og/eller arbeidsliv. Den kan være et frittstående arbeid eller inngå som et avgrenset, men selvstendig del av et pågående prosjekt. Masteroppgaven skal være vitenskapelig artikkel og en kappe hvor enkelte deler av artikkelen skal settes inn i en sammenheng og utdypes.
Forkunnskapskrav
Alle eksamener i første og andre studieår må være bestått før studenten får tildelt veileder på masteroppgaven. Studenter som venter på sensur på ny/utsatt eksamen, kan delta på startseminar og begynne med planlegging av oppgaven. Etter at eksamen er bestått blir veileder oppnevnt.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om relevant forskning, teorier og metoder av viktighet for å arbeide med et avgrenset ergoterapeutisk forskningsspørsmål innen hverdags- og/eller arbeidsliv
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle et forskningsdesign i tråd med gjeldende forskningsetiske retningslinjer og gjennomføre analyser på eget eller foreliggende materiale og formidle resultatene
Generell kompetanse
Studenten kan
- utforme, igangsette og gjennomføre mindre forskningsprosjekter
- vurdere metodiske og teoretiske forutsetninger for vitenskapelige undersøkelser
- formidle resultater av egen og andres forskning til spesialister og allmennheten
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og veiledning.
Ved starten av 3. studieår samles studentene til startseminar hvor fokus er på prosjektbeskrivelsene. Studentene skal presentere sitt forslag til beskrivelse og får tilbakemelding fra veiledere/faglærere og medstudenter. På bakgrunn av dette kan det bli aktuelt å arbeide videre med prosjektbeskrivelsen. Denne skal leveres i løpet av den påfølgende uken og er grunnlaget for første veiledning.
Studentene skal ha fått tildelt veileder senest 3 uker etter at prosjektbeskrivelsen er levert. Veilederoppnevning forutsetter at alle eksamener i 1. og 2 år er bestått; jfr. regel om progresjon. Student og veileder inngår en skriftlig avtale som regulerer ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet. Veileder skal godkjenne den endelige prosjektbeskrivelsen.
Veiledning er viktig i hele skriveprosessen for å sikre beslutninger om formulering av forskningsspørsmål, kvaliteten av datainnsamling og dataanalyse og å sikre at prosjektet er i henhold til forskningsetiske konvensjoner. Studenten har krav på inntil 25 timer veiledning hvorav to av timene er knyttet til arbeidet med prosjektbeskrivelsen.
Det arrangeres 4 seminarer à 1 dag i tillegg til startseminaret. Studentene får her mulighet til å diskutere sitt prosjekt og få tilbakemelding fra medstudenter og veiledere/faglærere.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The course will teach students about the history, underlying philosophy, evidence-based practice, cultural understanding and professional ethics of the nursing profession, as well as knowledge about the state and municipalities, and health and social policy. This forms the basis for nurses’ duties in the municipal and specialist health services.
Vurdering og eksamen
Admission to the programme.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F. Masteroppgaven får karakter som kan justeres ett trinn opp eller ned etter muntlig eksamen.
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor for alle studentene.