Programplaner og emneplaner - Student
MAERGD5900 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master Thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i ergoterapi
- Omfang
- 60.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Lectures, group work, seminars with presentations and self-study.
Forkunnskapskrav
In order to take the exam, the coursework requirement must be approved.
Group assignment
- The assignment is normally written in groups of 3-6 students
- Scope: 2,000 words (+/- 10 %)
- The syllabus must be used in the assignment
- Oral presentation in groups
- The students receive oral feedback from their fellow students and from the lecturer.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om relevant forskning, teorier og metoder av viktighet for å arbeide med et avgrenset ergoterapeutisk forskningsspørsmål innen hverdags- og/eller arbeidsliv
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle et forskningsdesign i tråd med gjeldende forskningsetiske retningslinjer og gjennomføre analyser på eget eller foreliggende materiale og formidle resultatene
Generell kompetanse
Studenten kan
- utforme, igangsette og gjennomføre mindre forskningsprosjekter
- vurdere metodiske og teoretiske forutsetninger for vitenskapelige undersøkelser
- formidle resultater av egen og andres forskning til spesialister og allmennheten
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og veiledning.
Ved starten av 3. studieår samles studentene til startseminar hvor fokus er på prosjektbeskrivelsene. Studentene skal presentere sitt forslag til beskrivelse og får tilbakemelding fra veiledere/faglærere og medstudenter. På bakgrunn av dette kan det bli aktuelt å arbeide videre med prosjektbeskrivelsen. Denne skal leveres i løpet av den påfølgende uken og er grunnlaget for første veiledning.
Studentene skal ha fått tildelt veileder senest 3 uker etter at prosjektbeskrivelsen er levert. Veilederoppnevning forutsetter at alle eksamener i 1. og 2 år er bestått; jfr. regel om progresjon. Student og veileder inngår en skriftlig avtale som regulerer ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet. Veileder skal godkjenne den endelige prosjektbeskrivelsen.
Veiledning er viktig i hele skriveprosessen for å sikre beslutninger om formulering av forskningsspørsmål, kvaliteten av datainnsamling og dataanalyse og å sikre at prosjektet er i henhold til forskningsetiske konvensjoner. Studenten har krav på inntil 25 timer veiledning hvorav to av timene er knyttet til arbeidet med prosjektbeskrivelsen.
Det arrangeres 4 seminarer à 1 dag i tillegg til startseminaret. Studentene får her mulighet til å diskutere sitt prosjekt og få tilbakemelding fra medstudenter og veiledere/faglærere.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
1) Det kreves obligatorisk tilstedeværelse på seminarene.
Det kreves 80 prosent tilstedeværelse på masterseminarene. Dersom kravet ikke er tilfredsstilt, vil det i den grad det er mulig bli stilt krav til arbeid som kan kompensere for fraværet. Dersom det ikke er mulig, må studenten gå ned til neste kull.
2) Studenten må møte til to veiledningstimer for å kvalitetssikre arbeidet med prosjektbeskrivelsen.
Veileder skal vurdere det planlagte prosjektet, prosjektbeskrivelsen og andre viktige sider av masterarbeidet sammen med studenten i startfasen.
Arbeidskravene må være godkjent før masteroppgaven kan leveres til vurdering.
Vurdering og eksamen
All exam papers are assessed by two examiners. At least 20% of them will be assessed by an external examiner. The external examiner's assessment shall benefit all the students.
Sensorordning
- Theory of science
- The research process
- Research design and methods
- Research ethics
- Data collection, analysis and interpretation of quantitative and qualitative data