EPN-V2

MAERGD4400 Kvalitativ forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Qualitative methodology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet omhandler ulike forskningsdesign og metoder for innsamling og analyse av data i kvalitativ forskning. Tre sentrale metoder vektlegges: kvalitative forskningsintervju, deltakende observasjon og tekstanalyse. Analyse og tolkning av empiriske data vil være sentralt i undervisningen, i tillegg til dokumentasjon og formidling av kvalitativ forskning.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har inngående kunnskap om

    • kvantitative forskningsdesign
    • kvantitative metoder for datainnsamling og analyse
    • statistiske metoder

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • kritisk vurdere kvantitative studier
    • formulere et forskningsspørsmål som lar seg besvare med kvantitativ metode
    • utforme et kvantitativt forskningsdesign
    • velge relevante målemetoder
    • gjøre statistiske beregninger
    • analysere resultater

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • analysere relevante kvantitative fag- og forskningsetiske problemstillinger
    • anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre kvantitative arbeidsoppgaver og prosjekter
    • formidle kvantitative faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

    Individuell hjemmeeksamen. Utlevering: Emnets oppstart. Innlevering: 14 dager etter siste dag på siste samling. Besvarelse på ca 2500 ord.

    Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet versjon av oppgaven.

  • Vurdering og eksamen

    Gradert skala A-F.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    En ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.