EPN

MAERGD4400 Kvalitativ forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Qualitative methodology
Studieprogram
Masterstudium i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler ulike forskningsdesign og metoder for innsamling og analyse av data i kvalitativ forskning. Tre sentrale metoder vektlegges: kvalitative forskningsintervju, deltakende observasjon og tekstanalyse.  Analyse og tolkning av empiriske data vil være sentralt i undervisningen, i tillegg til dokumentasjon og formidling av kvalitativ forskning. 

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet. 

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om kvalitative forskningsdesign
  • inngående kunnskap om bruk av kvalitative tilnærminger i innsamling, analyse og formidling av empiriske materiale

Ferdigheter

Studenten kan

  • formulere problemstillinger som kan besvares ved bruk av kvalitativ metode
  • utvikle et kvalitativt forskningsdesign
  • velge og begrunne egnede forskningsmetoder
  • analysere, tolke og formidle empirisk materiale ved bruk av kvalitativ metode

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere relevante problemstillinger ved bruk av kvalitative metoder
  • anvende teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter til å gjennomføre kvalitative og prosjekter
  • analysere, tolke og formidle kvalitative studier og konklusjoner 

Arbeids- og undervisningsformer

Det veksles mellom forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier. Deler av undervisningen i emnet er samordnet  med andre masterstudier ved fakultetet.  

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Vurderingsform: Individuell hjemmeeksamen over tre uker. Omfang 3000-3500 ord.

Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet versjon av oppgaven.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.