EPN

MAERGD4300 Kvantitativ forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Quantitative methodology
Studieprogram
Masterstudium i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tematiserer ulike forskningsdesign og metoder for innsamling av kvantitative data. Ulike statistiske teknikker og analyse av kvantitativ forskning vil bli vektlagt. Det vil bli gitt en innføring i bruk av statistikkprogrammet SPSS. Dokumentasjon og kommunikasjon av kvantitativ forskning vil også bli tatt opp.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet. 

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • kvantitative forskningsdesign
  • kvantitative metoder for datainnsamling og analyse
  • statistiske metoder 

Ferdigheter

Studenten kan

  • kritisk vurdere kvantitative studier
  • formulere et forskningsspørsmål som lar seg besvare med kvantitativ metode
  • utforme et kvantitativt forskningsdesign
  • velge relevante målemetoder
  • gjøre statistiske beregninger
  • analysere resultater 

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere relevante kvantitative fag- og forskningsetiske problemstillinger
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre kvantitative arbeidsoppgaver og prosjekter
  • formidle kvantitative faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner  

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesning, seminar med studentaktive diskusjoner, seminar i datalaboratorium, gruppearbeid og selvstudier. Deler av undervisningen i emnet er samordnet med andre masterstudier ved fakultetet. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Individuell hjemmeeksamen. Utlevering: Emnets oppstart. Innlevering: 14 dager etter siste dag på siste samling. Besvarelse på ca 2500 ord.

Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet versjon av oppgaven.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.