EPN-V2

MAERGD4300 Kvantitativ forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Quantitative methodology
Studieprogram
Masterstudium i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tematiserer ulike forskningsdesign og metoder for innsamling av kvantitative data. Ulike statistiske teknikker og analyse av kvantitativ forskning vil bli vektlagt. Det vil bli gitt en innføring i bruk av statistikkprogrammet SPSS. Dokumentasjon og kommunikasjon av kvantitativ forskning vil også bli tatt opp.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • kvantitative forskningsdesign
  • kvantitative metoder for datainnsamling og analyse
  • statistiske metoder

Ferdigheter

Studenten kan

  • kritisk vurdere kvantitative studier
  • formulere et forskningsspørsmål som lar seg besvare med kvantitativ metode
  • utforme et kvantitativt forskningsdesign
  • velge relevante målemetoder
  • gjøre statistiske beregninger
  • analysere resultater

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere relevante kvantitative fag- og forskningsetiske problemstillinger
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre kvantitative arbeidsoppgaver og prosjekter
  • formidle kvantitative faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er lagt til ukesamlinger i høst- og vårsemesteret og avsluttes med eksamen. Deler av undervisningen i emnet er samordnet med andre masterstudier ved fakultetet. Arbeidsformene veksler mellom forelesning, seminar med studentaktive diskusjoner, seminar i datalaboratorium, gruppearbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Vurderingsform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fire timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Kalkulator

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode. Ekstern og intern sensor sensurerer derfor først minimum 20 prosent av besvarelsene. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Vurderingene fra første del skal oppsummeres og være retningsgivende for de to interne sensorenes vurdering.