Programplaner og emneplaner - Student
MAERGD4200 Vitenskapsteori og etikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Philosophy of Science and Research Ethics
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
-
Innledning
Emnet omhandler ulike vitenskapsteoretiske retninger med fokus på temaer med spesiell relevans for helsefagene som kunnskaps- og virksomhetsområde. Sentrale temaer er forholdet mellom teoretisk og praktisk kunnskap, evidensbasert og erfaringsbasert kunnskap, vitenskapelig realisme og konstruktivisme, og mellom holisme og reduksjonisme. Ulike menneskesyn drøftes og eksempler på ulike teoretiske innfallsvinkler til kroppen diskuteres. Emnet tar opp utfordringer for helsefaglig teori og praksis i møte med moderne vitenskap.
-
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om de viktigste vitenskapsteoretiske tradisjoner og problemstillinger som har formet synet på kunnskap i helsefagene
- inngående kunnskap om etiske teorier, modeller og problemstillinger som er viktige for fagområdet
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke vitenskapsteoretisk kunnskap i møte med praksisnære problemstillinger
- analysere og drøfte kritisk ulike kilder, og anvende disse i faglige resonnement
- identifisere og diskutere etiske problemstillinger og dilemmaer i helsefaglig arbeid
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende, analysere og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap innen fagområdet
- analysere relevante fag- yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- analysere forholdet mellom teoretisk kunnskap, fagutøvelse og etikk
-
Arbeids- og undervisningsformer
Det veksles mellom forelesninger, seminarer med studentaktive diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier. Deler av undervisningen er samordnet med andre masterstudier ved fakultetet.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter
-
Vurdering og eksamen
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GEN1100 Engelsk, emne 1.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
-
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskap
Studenten
- har omfattende kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
- har kunnskap om engelsk som verdensspråk og hva dette innebærer for utviklingen av språklig, kommunikativ og interkulturell kompetanse
- har detaljert kunnskap om tilegnelse av ordtilfang og om strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
- kjenner til et rikt utvalg litteratur, film og andre kulturelle uttrykk som kan brukes i undervisningen
;
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og funksjonelt i ulike sjangre
- kan kartlegge og vurdere grunnleggende språkferdigheter, sette i verk tiltak for tilpasset opplæring og oppdage lese- og skrivevansker
- kan bruke underveis- og sluttvurdering for å veilede elever i engelskopplæringen
- kan diskutere muntlig og skriftlig et rikt utvalg skjønn- og faglitteratur
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å kartlegge og tilrettelegge for elevers læring og utvikling
- kan vedlikeholde og utvikle egen språklig og didaktisk kompetanse og bidra til faglig utvikling og nytenkning
-
Sensorordning
Se fagplanen.