EPN-V2

MAERGD4200 Vitenskapsteori og etikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Philosophy of Science and Research Ethics
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet omhandler ulike vitenskapsteoretiske retninger med fokus på temaer med spesiell relevans for helsefagene som kunnskaps- og virksomhetsområde. Sentrale temaer er forholdet mellom teoretisk og praktisk kunnskap, evidensbasert og erfaringsbasert kunnskap, vitenskapelig realisme og konstruktivisme, og mellom holisme og reduksjonisme. Ulike menneskesyn drøftes og eksempler på ulike teoretiske innfallsvinkler til kroppen diskuteres. Emnet tar opp utfordringer for helsefaglig teori og praksis i møte med moderne vitenskap.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Emnet bygger på grunnskoleutdanning i matematikk. Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i matematikk, og skal være godt forberedt til å følge undervisningen i de matematisk-naturvitenskapelige grunnlagsemnene i ingeniørutdanningen.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    • Kandidaten har grunnleggende kunnskap om matematikk som fundament for dagens teknologiske samfunn.
    • Kandidaten kjenner til fagets sentrale metoder og kan definere og forklare de viktigste begrepene innen geometri og vektorrekning, algebra og funksjoner, inkludert derivasjon og antiderivasjon.

    Ferdigheter

    • Kandidaten har solide regneferdigheter i algebra og det generelle grunnlaget i matematikk til å kunne fortsette på ingeniørutdanning eller integrert master i teknologi.
    • Kandidaten kan løse problemer innenfor hovedområdene geometri, algebra og funksjoner.
    • Kandidaten kan anvende regneferdigheter i matematikk på problemstillinger fra fysikk.
    • Kandidaten kan uttrykke seg presist ved bruk av matematisk notasjon.

    Generell kompetanse

    • Kandidaten har evne til abstrakt tenkning og forståelse for hvordan logisk og analytisk tankegang benyttes innen matematikkfaget.
    • Kandidaten kan reflektere over mulige anvendelsesområder for de ulike hovedområdene i emnet.
    • Kandidaten kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av matematiske begreper og størrelser.
  • Vurdering og eksamen

    Ingen

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Individuell skriftlig eksamen på tre timer.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Vurderingsuttrykk

    Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt. Kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og ikke kan regne symbolsk. Stikkprøver kan foretas.

  • Sensorordning

    Gradert skala A-F.