EPN-V2

MAERGD4000 Intervensjoner i hverdags- og arbeidsliv Emneplan

Engelsk emnenavn
Interventions in Everyday Life and Work
Studieprogram
Masterstudium i ergoterapi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar utgangspunkt i teorier om aktivitet og aktivitetsvitenskap for å forstå hverdags- og arbeidsliv og hva som kan hemme og fremme deltagelse gjennom livsløpet. Hovedfokus er utvikling av intervensjoner for å fremme helse, aktivitet og samfunnsdeltagelse, oversikt over ulike former for intervensjoner og kritisk analyse av disse. Temaer som empowerment, bedringsprosesser, motivasjon og klientsentrert praksis står sentralt. Fokus er også på samfunnsmessige utfordringer som inngår i utviklingen av et mer inkluderende arbeidsliv og samfunn.

Studenter vil ha mulighet til å videreføre temaer fra dette emnet når de senere tar MAERG4100/MAERGD4100, Kunnskapstranslasjon.

Forkunnskapskrav

Studentene må være tatt opp på studiet.

Forkunnskapskrav for søkere til enkeltemne

Studenten må ha bachelorgrad i ergoterapi.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om hvordan hverdags- og arbeidsliv kan forstås ut fra aktivitetsvitenskap og teorier om aktivitet
  • oversikt over forskningsmetoder anvendt innen intervensjonsforskning rettet mot hverdags- og arbeidsliv
  • inngående kunnskap om ulike perspektiver for å forstå hverdags- og arbeidslivet i relasjon til helse og samfunnsdeltakelse
  • inngående kunnskap om fasiliterende faktorer og barrierer for arbeidsdeltagelse
  • inngående kunnskap om relasjoner mellom hverdags- og arbeidsliv
  • inngående kunnskap om enkeltintervensjoner og programmer hvor tilrettelegging er tiltak

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende kunnskapsgrunnlaget for ergoterapi og aktivitetsvitenskap til intervensjonsutvikling og forskning på hverdags- og arbeidsliv
  • analysere og anvende utvalgte teorier og modeller relatert til hverdags- og arbeidsliv
  • anvende forskningslitteratur om intervensjoner som har relevans for hverdags- og arbeidsliv
  • kritisk analysere relasjonen mellom profesjonell intervensjonspraksis, -empowerment-, bedringsprosesser, motivasjon og klientsentrert praksis
  • kritisk vurdere og bruke resultater fra primær- og sekundær intervensjonsforskning for å fremme deltagelse i hverdags- og arbeidsliv
  • utvikle kunnskap om enkeltintervensjoner og -programmer som bruker tilrettelegging for å fremme deltagelse i hverdags- eller arbeidsliv
  • analysere intervensjonsbeslutninger i relasjon til kontekst, etnisitet, kjønn og sosial tilhørighet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle forskningsresultater til medstudenter, kolleger og allmennheten
  • reflektere kritisk over hvilken betydning aktivitetsmønster, livsstil, kultur, alder, sosial tilhørighet og kjønn har for deltagelse i hverdags- og arbeidsliv

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene er forelesninger, seminarer, oppgaver, gruppearbeid, muntlige presentasjoner og selvstudier. Gjennom hele emnet legges det til rette for at studentene skal arbeide med en skriftlig oppgave som skal leveres til eksamen; se Vurdering nedenfor. Den skriftlige oppgaven er å utarbeide prosjektskisse for masteroppgaven. Studentene får veiledning i grupper av faglærer på oppgaven, og de oppfordres til å samarbeide for å drøfte og gi tilbakemeldinger på hverandres oppgaver underveis. Videre får de to timer individuell veiledning av en ansatt ved ergoterapiutdanningen, fortrinnsvis den som senere skal veilede studenten på masteroppgaven. Disse to timene går av de 25 timene som er avsatt til veiledning på masteroppgaven.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Vurderingsform: Individuell hjemmeeksamen: skriftlig oppgave med omfang 5000-6000 ord inkludert referanser.

Tidspunkt: Arbeidet med oppgaven pågår gjennom hele emnet. Innlevering i 2. semester.

Studenten leverer omarbeidet versjon av oppgaven som har fått karakter F.

Hjelpemidler ved eksamen

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • has knowledge of the subject's field of practice
  • has expanded knowledge in art theory
  • has expanded knowledge of academic writing
  • has knowledge of issues related to art in public spaces

Skills

The student:

  • can apply theory and reflect on art and dissemination, both written, oral and visually
  • can formulate, structure and implement a project in a given context
  • can participate constructively in the practice institution´s activities and function as part of a work team
  • can apply investigative and experimental methods in own artistic projects

General competence

The student:

  • can work independently and critically
  • can plan and carry out varied tasks and projects in line with ethical and copyright considerations
  • has knowledge of diversity and multicultural perspectives

Vurderingsuttrykk

Interaction between theoretical understanding and artistic work and reflection is emphasised in the course. Supervision and assessment are an important part of the work process.

Teaching in the course is project and cooperation based, to reflect work in enterprises, workshops, museums, galleries and collections. The work and teaching methods are lectures, seminars, supervision, debates, field studies and exhibitions. The purpose of this is to develop the students’ knowledge, ideas, practical skills, professional understanding and ability to express themselves.

Students on the course are required to attend workshops and to actively participate in tuition. Students are expected to find relevant reading material in addition to the syllabus, and are encouraged to use the learning centres and the resources available there.

Sensorordning

In order to be permitted to sit the exam, the following compulsory coursework must have been completed and approved:

Coursework requirements, project 1: Practical work training (individual work)

  • Constructive participation in the practical training enterprise/institution’s activities
  • Weekly logs from the practical training period (submitted in Canvas)
  • A written report on the practical training (approx. 3000 to 3500 words,) describing the student’s experience seen in the context of the art field
  • An oral and visual presentation of the student’s experience from the practical training enterprise/institution (based on the written report)

The required coursework is assessed as approved/not approved

Compulsory attendance at teaching activities:

The student cannot be absent for more than 20% of the course.