EPN-V2

MAERGD4000 Interventions in Everyday Life and Work Course description

Course name in Norwegian
Intervensjoner i hverdags- og arbeidsliv
Study programme
Master Programme in Occupational Therapy
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Emnet tar utgangspunkt i teorier om aktivitet og aktivitetsvitenskap for å forstå hverdags- og arbeidsliv og hva som kan hemme og fremme deltagelse gjennom livsløpet. Hovedfokus er utvikling av intervensjoner for å fremme helse, aktivitet og samfunnsdeltagelse, oversikt over ulike former for intervensjoner og kritisk analyse av disse. Temaer som empowerment, bedringsprosesser, motivasjon og klientsentrert praksis står sentralt. Fokus er også på samfunnsmessige utfordringer som inngår i utviklingen av et mer inkluderende arbeidsliv og samfunn.

Studenter vil ha mulighet til å videreføre temaer fra dette emnet når de senere tar MAERG4100/MAERGD4100, Kunnskapstranslasjon.

Required preliminary courses

Studentene må være tatt opp på studiet.

Forkunnskapskrav for søkere til enkeltemne

Studenten må ha bachelorgrad i ergoterapi.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om hvordan hverdags- og arbeidsliv kan forstås ut fra aktivitetsvitenskap og teorier om aktivitet
  • oversikt over forskningsmetoder anvendt innen intervensjonsforskning rettet mot hverdags- og arbeidsliv
  • inngående kunnskap om ulike perspektiver for å forstå hverdags- og arbeidslivet i relasjon til helse og samfunnsdeltakelse
  • inngående kunnskap om fasiliterende faktorer og barrierer for arbeidsdeltagelse
  • inngående kunnskap om relasjoner mellom hverdags- og arbeidsliv
  • inngående kunnskap om enkeltintervensjoner og programmer hvor tilrettelegging er tiltak

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende kunnskapsgrunnlaget for ergoterapi og aktivitetsvitenskap til intervensjonsutvikling og forskning på hverdags- og arbeidsliv
  • analysere og anvende utvalgte teorier og modeller relatert til hverdags- og arbeidsliv
  • anvende forskningslitteratur om intervensjoner som har relevans for hverdags- og arbeidsliv
  • kritisk analysere relasjonen mellom profesjonell intervensjonspraksis, "empowerment", bedringsprosesser, motivasjon og klientsentrert praksis
  • kritisk vurdere og bruke resultater fra primær- og sekundær intervensjonsforskning for å fremme deltagelse i hverdags- og arbeidsliv
  • utvikle kunnskap om enkeltintervensjoner og -programmer som bruker tilrettelegging for å fremme deltagelse i hverdags- eller arbeidsliv
  • analysere intervensjonsbeslutninger i relasjon til kontekst, etnisitet, kjønn og sosial tilhørighet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle forskningsresultater til medstudenter, kolleger og allmennheten
  • reflektere kritisk over hvilken betydning aktivitetsmønster, livsstil, kultur, alder, sosial tilhørighet og kjønn har for deltagelse i hverdags- og arbeidsliv

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene er forelesninger, seminarer, oppgaver, gruppearbeid, muntlige presentasjoner og selvstudier. Gjennom hele emnet legges det til rette for at studentene skal arbeide med 2 skriftlige oppgaver som skal leveres til eksamen: se Vurdering nedenfor. Studentene får veiledning i grupper av faglærer på oppgavene, og de oppfordres til å samarbeide for å drøfte og gi tilbakemeldinger på hverandres oppgaver underveis.

Assessment

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Vurderingsform: Individuell hjemmeeksamen bestående av 2 individuelle skriftlige oppgaver à 2000-3000 ord.

Tidspunkt: Arbeidet med oppgavene skal pågå gjennom hele emnet. Innlevering i 2. semester.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F. Dersom en av oppgavene får F, blir karakteren F.

Sensorordning: Ekstern og intern sensor vurderer alle deler av eksamen for alle studentene.

Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet versjon av oppgaven(e) som har fått karakter F.

Pensumliste

Aas, R. W. (2012). Arbeidsrettet rehabilitering: komplekse situasjoner med mange arenaer og aktører. I P. K. Solvang & Å. Slettebø (Red.), Rehabilitering : individuelle prosesser, fagutvikling og samordning av tjenester (s. 211-231). Oslo: Gyldendal akademisk.

Aas, R. W., Ellingsen, K. L., Lindøe, P. & Möller, A. (2008). Leadership Qualities in the Return to Work Process: A Content Analysis. Journal of Occupational Rehabilitation, 18 (4), 335-346. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1007/s10926-008-9147-y

Aas, R. W., Raanaas, R. K. & Shaw, L. (2016). Unifying and diversifying workplace-based efforts for promoting health and preventing disability. Work, 53 (1), 3-7. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.3233/WOR-152210

Abraham, C., Denford, S., Smith, J., Dean, S., Greaves, C., Lloyd, J., . . . Wyatt, K. (2015). Designing Interventions to Change Health-related Behaviour. I D. A. Richards & I. R. Hallberg (Red.), Complex interventions in health : an overview of research methods (s. 103-110). New York: Routledge.

Allebeck, P. & Mastekaasa, A. (2004). Chapter 3. Causes of sickness absence: research approaches and explanatory models. Scandinavian Journal of Public Health, 32 (5), 36-43. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1080/14034950410021835

Andreassen, T. A. (2012). Brukerperspektiv: en annen kunnskap om rehabilitering. I P. K. Solvang & Å. Slettebø (Red.), Rehabilitering : individuelle prosesser, fagutvikling og samordning av tjenester (s. 179-193). Oslo: Gyldendal.

Asbjörnslett, M., Helseth, S. & Engelsrud, G. H. (2014). "Being an ordinary kid" - demands of everyday life when labelled with disability. "Being an ordinary kid" - demands of everyday life when labelled with disability, 16 (4). Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1080/15017419.2013.787368

Asbjørnslett, M. & Hemmingsson, H. (2008). Participation at school as experienced by teenagers with physical disabilities. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 15 (3), 153-161. Hentet fra https://login.ezproxy.hioa.no/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=c8h&AN=105693845&site=ehost-live

Atkins, S., Odendaal, W., Leon, N., Lutge, E. & Lewin, S. (2015). Qualitative Process Evaluation for Complex Interventions. I D. A. Richards & I. R. Hallberg (Red.), Complex interventions in health : an overview of research methods (s. 239-247). New York: Routledge.

Baum, C. & Dunn, W. (2005). Measuring occupational performance : supporting best practice in occupational therapy (2. utg., s. 3-31). Thorofare, NJ: SLACK Inc.

Bonsaksen, T. (2013). Self-Reported Therapeutic Style in Occupational Therapy Students. The British Journal of Occupational Therapy, 76 (11), 496-502. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.4276/030802213x13833255804595

Bonsaksen, T., Fagermoen, M. S. & Lerdal, A. (2014). Trajectories of self-efficacy in persons with chronic illness: An explorative longitudinal study. Psychology & Health, 29 (3), 350-364. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1080/08870446.2013.856432

Bonsaksen, T., Kvarsnes, H., Eirum, M. N., Torgrimsen, S. & Hussain, R. A. (2016). Development and content validity of the Norwegian Self-Assessment of Modes Questionnaire (N-SAMQ). Scandinavian Journal Of Occupational Therapy , 1-7. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.3109/11038128.2015.1091896

Bonsaksen, T., Lund, A., Ellingham, B., Hussain, R. A., Meier, M. & Sveen, U. (2015). Norsk oversettelse og tilpasning av Occupational Questionnaire: Kartlegging av Dine Aktiviteter (KDA). Ergoterapeuten, 58 (2), 50-58. Hentet fra http://www.ergoterapeuten.no/fag-og-vitenskap/vitenskapelige-artikler

Bonsaksen, T., Vøllestad, K. & Taylor, R. R. (2013). The Intentional Relationship Model: Use of the therapeutic relationship in occupational therapy practice. Ergoterapeuten, 56 (3), 26-31. Hentet fra http://www.ergoterapeuten.no/fag-og-vitenskap/vitenskapelige-artikler

Borg, M. & Davidson, L. (2008). The nature of recovery as lived in everyday experience. Journal of Mental Health, 17 (2), 129-140. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1080/09638230701498382

Borg, M., Karlsson, B. & Kim, H. S. (2009). User involvement in community mental health services - principles and practices. Journal of Psychiatric & Mental Health Nursing, 16 (3), 285-292. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1111/j.1365-2850.2008.01370.x

Borg, M. & Kristiansen, K. (2008). Working on the edge: the meaning of work for people recovering from severe mental distress in Norway. Disability & Society, 23 (5), 511-523. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1080/09687590802177072

Boyce, M., Secker, J., Johnson, R., Floyd, M., Grove, B., Schneider, J. & Slade, J. (2008). Mental health service users¿ experiences of returning to paid employment. Disability & Society, 23 (1), 77-88. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1080/09687590701725757

Brandt, Å. & Alwin, J. (2012). Assistive Technology Outcomes Research: Contributions to Evidence-Based Assistive Technology Practice. Technology & Disability, 24 (1), 5-7. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.3233/TAD-2012-0338

Brandt, Å. & Iwarsson, S. (2012). Development of an instrument for assessment of mobility-related participation outcomes: the NOMO 1.0. Technology and Disability, 24 (4), 293-301. Hentet fra https://login.ezproxy.hioa.no/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=aph&AN=84341734&site=ehost-live

Brandt, Å., Iwarsson, S. & Ståhle, A. (2004). Older people's use of powered wheelchairs for activity and participation. Journal of Rehabilitation Medicine (Taylor & Francis Ltd), 36 (2), 70-77. Hentet fra https://login.ezproxy.hioa.no/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=s3h&AN=12511570&site=ehost-live

Brandt, Å., Pilegaard, M. S., Oestergaard, L. G., Lindahl-Jacobsen, L., Sørensen, J., Johnsen, A. T. & La Cour, K. (2016). Effectiveness of the "Cancer Home-Life Intervention" on everyday activities and quality of life in people with advanced cancer living at home: a randomised controlled trial and an economic evaluation. BMC palliative care, 15 . Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1186/s12904-016-0084-9

Buhse, S. & Mühlhausen, I. (2015). Development of complex interventions: outcome modelling. I D. A. Richards & I. R. Hallberg (Red.), Complex interventions in health : an overview of research methods (s. 96-102). New York: Routledge.

Bull, H., Ueland, T., Lystad, J. U., Evensen, S., Friis, S., Martinsen, E. W. & Falkum, E. (2015). Validation of the Work Behavior Inventory. Nordic Journal of Psychiatry, 69 (4), 300-306. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.3109/08039488.2014.973902

Bull, H., Ueland, T., Lystad, J. U., Evensen, S., Martinsen, E. W. & Falkum, E. (2016). Vocational Functioning in Schizophrenia Spectrum Disorders: Does Apathy Matter? The Journal of nervous and mental disease, 204 (8), 599-605. Hentet fra http://journals.lww.com/jonmd/Fulltext/2016/08000/Vocational_Functioning_in_Schizophrenia_Spectrum.7.aspx

Burns, T., Catty, J., White, S., Becker, T., Koletsi, M., Fioritti, A., . . . Group, f. t. E. (2009). The Impact of Supported Employment and Working on Clinical and Social Functioning: Results of an International Study of Individual Placement and Support. Schizophrenia Bulletin, 35 (5), 949-958. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1093/schbul/sbn024

Case-Smith, J., Frolek Clark, G. J. & Schablach, T. L. (2013). Systematic Review of Interventions Used in Occupational Therapy to Promote Motor Performance for Children Ages Birth-5 Years. American Journal of Occupational Therapy, 67 (July/August), 413-424. Hentet fra http://search.proquest.com.ezproxy.hioa.no/docview/1401107763?accountid=26439

Cook, A. M. & Polgar, J. M. (2012). Essentials of assistive technology. St. Louis, Missouri: Elsevier/Mosby. [Kap. 1, 2 og 3]

Craig, P., Dieppe, P., Macintyre, S., Michie, S., Nazareth, I. & Petticrew, M. (2013). Developing and evaluating complex interventions: The new Medical Research Council guidance. International Journal of Nursing Studies, 50 (5), 587-592. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1016/j.ijnurstu.2012.09.010

Creswell, J. W. (2014). Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4. utg.). Los Angeles, Calif: SAGE.

Cullum, N. & Dumville, J. (2015). Systematic reviews of the effects of interventions ID. A. Richards & I. R. Hallberg (Red.), Complex interventions in health : an overview of research methods (s. 57-65). New York: Routledge.

Cutchin, M. P. & Dickie, V. A. (2012). Transactionalism: occupational science and the pragmatic attitude. I G. E. Whiteford & C. Hocking (Red.), Occupational science : society, inclusion, participation (s. 23-27). Chichester, West Sussex: Wiley-Blackwell.

Denhov, A. & Topor, A. (2012). The components of helping relationships with professionals in psychiatry: Users¿ perspective. International Journal of Social Psychiatry, 58 (4), 417-424. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1177/0020764011406811

Dogherty, E. J. & Eastabrooks, C. A. (2015). Why do barriers and facilitators matter? I D. A. Richards & I. R. Hallberg (Red.), Complex interventions in health : an overview of research methods (s. 273-281). New York: Routledge.

Dolva, A. S., Lilja, M. & Hemmingsson, H. (2007). Functional Performance Characteristics Associated With Postponing Elementary School Entry Among Children With Down Syndrome. The American Journal of Occupational Therapy, 61 (4), 414-420. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.5014/ajot.61.4.414

Dures, E., Kitchen, K., Almeida, C., Ambler, N., Cliss, A., Hammond, A., . . . Hewlett, S. (2012). "They didn't tell us, they made us work it out ourselves": Patient perspectives of a cognitive-behavioral program for rheumatoid arthritis fatigue. Arthritis Care & Research, 64 (4), 494-501. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1002/acr.21562

Ellingsen, K. L. & Aas, R. W. (2009). Work Participation After Acquired Brain Injury: Experiences of Inhibiting and Facilitating Factors. International Journal of Disability Management, 4 (1), 1-11. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1375/jdmr.4.1.1

Ellingsen, K. L., Labriola, M. & Kiær, E. (2010). Arbeidsrettede tiltak ved helseplager og sykefravær : en kunnskapsoppsummering av nordisk forskningslitteratur (Rapport IRIS (online), Vol. 2010/049.). Hentet fra http://evaluering.nb.no/eval-utlevering/innhold/URN:NBN:no-nb_overfortdokument_1126_Eval_0/pdf

Frolek Clark, G. J. & Schlabach, T. L. (2013). Systematic Review of Occupational Therapy Interventions to Improve Cognitive Development in Children Ages Birth-5 Years. American Journal of Occupational Therapy, 67 (4), 425-430. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.5014/ajot.2013.006163

Gianregorio, L. M. & Thabane, L. (2015). Pilot studies and feasibility studies for complex interventions: an introduction. I D. A. Richards & I. R. Hallberg (Red.), Complex interventions in health : an overview of research methods (s. 127-135). New York: Routledge.

Gowdy, E. L., Carlson, L. S. & Rapp, C. A. (2003). Practices differentiating high-performing from low-performing supported employment programs. Psychiatric Rehabilitation Journal, 26 (3), 232-239. Hentet fra http://search.proquest.com.ezproxy.hioa.no/docview/204771030?accountid=26439

Grimen, H. (2009). Debatten om evidensbasering: noen utfordringer. I L. I. Terum & H. Grimen (Red.), Evidensbasert profesjonsutøvelse (s. 191-222). Oslo: Abstrakt.

Hammell, K. R. W. (2013). Client-centred occupational therapy in Canada: Refocusing on core values/Recentrer l'ergothérapie au Canada sur les valeurs fondamentales de la pratique centrée sur le client. The Canadian Journal of Occupational Therapy, 80 (3), 141-149. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1177/0008417413497906

Haveraaen, L. A., Skarpaas, L. S., Berg, J. E. & Aas, R. W. (2016). Do psychological job demands, decision control and social support predict return to work three months after a return-to-work (RTW) programme? The rapid-RTW cohort study. Work, 53 (1), 61-71. Hentet fra https://oda.hio.no/jspui/bitstream/10642/3233/1/1210967post.pdf

Hellem, I. & Aas, R. W. (2011). Fokus på arbeidsdeltakelse i et intervensjonsprogram etter hjerneskade. Ergoterapeuten, (4), 68-77. Hentet fra https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/98945/Hellem_Aas_2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Hemmingsson, H. & Jonsson, H. (2005). An Occupational Perspective on the Concept of Participation in the International Classification of Functioning, Disability and Health¿Some Critical Remarks. American Journal of Occupational Therapy, 59 (5), 569-576. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.5014/ajot.59.5.569

Hewlett, S., Ambler, N., Almeida, C., Cliss, A., Hammond, A., Kitchen, K., . . . Pollock, J. (2011). Self-management of fatigue in rheumatoid arthritis: a randomised controlled trial of group cognitive-behavioural therapy. Annals of The Rheumatic Diseases, 70 (6), 1060-1067. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1136/ard.2010.144691

Hilde, G. & Jamtvedt, G. (2000). Kunnskapsbasert fysioterapi: Kritisk vurdering av en oversiktsartikkel, review article. Fysioterapeuten, (7), 11-15. Hentet fra http://fysioterapeuten.no/Fag-og-vitenskap/Fagartikler/Kunnskapsbasert-fysioterapi

Hjelle, K. M., Tuntland, H., Førland, O. & Alvsvåg, H. (2016). Driving forces for home-based reablement; a qualitative study of older adults¿ experiences. Health & Social Care in the Community . Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1111/hsc.12324

Holmberg, V. & Ringsberg, K. C. (2014). Occupational therapists as contributors to health promotion. Scandinavian Journal Of Occupational Therapy, 21 (2), 82-89. Hentet fra http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.3109/11038128.2013.877069

Horghagen, S., Fostvedt, B. & Alsaker, S. (2014). Craft activities in groups at meeting places: supporting mental health users' everyday occupations. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 21 (2), 145-152. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.3109/11038128.2013.866691

Horghagen, S. & Josephsson, S. (2010). Theatre as liberation, collaboration and relationship for asylum seekers. Journal of Occupational Science, 17 (3), 168-176. Hentet fra http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1080/14427591.2010.9686691

Jamtvedt, G., Glenton, C. & Hilde, G. (2000). Kunnskapsbasert fysioterapi. Kritisk vurdering av studier med kvalitativ metodikk Fysioterapeuten, (10). Hentet fra http://fysioterapeuten.no/Fag-og-vitenskap/Fagartikler/Kunnskapsbasert-fysioterapi.-Kritisk-vurdering-av-studier-med-kvalitativ-metodikk

Jamtvedt, G. & Hilde, G. (2000). Kunnskapsbasert fysioterapi - kritisk vurdering av et randomisert kontrollert forsøk, RCT. Fysioterapeuten, (6), 7-12. Hentet fra http://fysioterapeuten.no/Fag-og-vitenskap/Fagartikler/Kunnskapsbasert-fysioterapi-kritisk-vurdering-av-et-randomisert-kontrollert-forsoek-RCT

Jamtvedt, G. & Hilde, G. (2000). Kunnskapsbasert fysioterapi. Introduksjon til kritisk vurdering. Fysioterapeuten, (10), 16-20. Hentet fra http://fysioterapeuten.no/Fag-og-vitenskap/Fagartikler/Kunnskapsbasert-fysioterapi.-Introduksjon-til-kritisk-vurdering

Jamtvedt, G. & Nortvedt, M. W. (2008). Kunnskapsbasert ergoterapi: et bidrag til bedre praksis! Ergoterapeuten (1), 10-18. Hentet fra http://kunnskapsbasertpraksis.no/wp-content/uploads/2011/10/863148a573189bcb3.pdf

Kinn, L. G., Holgersen, H., Aas, R. W. & Davidson, L. (2014). "Balancing on Skates on the Icy Surface of Work": A Metasynthesis of Work Participation for Persons with Psychiatric Disabilities. Journal of Occupational Rehabilitation, 24 (1), 125-138. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1007/s10926-013-9445-x

Kjeken, I., Dagfinrud, H., Uhlig, T., Mowinckel, P., Kvien, T. K. & Finset, A. (2005). Reliability of the Canadian Occupational Performance Measure in patients with ankylosing spondylitis. The Journal Of Rheumatology, 32 (8), 1503-1509.

Kjeken, I., Darre, S., Smedslund, G., Hagen, K. B. & Nossum, R. (2011). Effect of assistive technology in hand osteoarthritis: a randomised controlled trial. Annals Of The Rheumatic Diseases . Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1136/ard.2010.148668

Kjeken, I., Grotle, M., Hagen, K. B. & Østerås, N. (2015). Development of an evidence-based exercise programme for people with hand osteoarthritis. Scandinavian Journal Of Occupational Therapy, 22 (2), 103-116. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.3109/11038128.2014.941394

Kjeken, I., Kvien, T. K. & Dagfinrud, H. (2007). Funksjonsvurdering og evaluering ved rehabilitering. Tidsskrift for Den norske legeforening . Hentet fra http://tidsskriftet.no/article/1496880

Kjeken, I., Slatkowsky-Christensen, B., Kvien, T. K. & Uhlig, T. (2004). Norwegian version of the Canadian Occupational Performance Measure in patients with hand osteoarthritis: Validity, responsiveness, and feasibility. Arthritis Care & Research, 51 (5), 709-715. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1002/art.20522

Klevberg, G. L., Østensjø, S., Elkjær, S., Kjeken, I. & Jahnsen, R. B. (2016). Hand Function in Young Children with Cerebral Palsy: Current Practice and Parent-Reported Benefits. Physical and Occupational Therapy in Pediatrics , 1-16. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.3109/01942638.2016.1158221

Lamb, S. & Altman, D. G. (2015). Individually and cluster-randomized trials. I D. A. Richards & I. R. Hallberg (Red.), Complex interventions in health : an overview of research methods (s. 191-199). New York: Routledge.

Law, M. & Baum, C. (2005). Measurement in Occupational Therapy. I C. Baum & W. Dunn (Red.), Measuring occupational performance : supporting best practice in occupational therapy . Thorofare, NJ: SLACK Inc.

Legg, L., Drummond, A., Leonardi-Bee, J., Gladman, J. R., Corr, S., Donkervoort, M., . . . Langhorne, P. (2007). Occupational therapy for patients with problems in personal activities of daily living after stroke: systematic review of randomised trials. BMJ, 335 (7626), 922-925. Hentet fra http://ovidsp.ovid.com.ezproxy.hioa.no/ovidweb.cgi?T=JS&CSC=Y&NEWS=N&PAGE=fulltext&D=med5&AN=17901469

Lubinsky, J., Carter, R. E. & Domholdt, E. (2011). Measurement theory. I R. E. Carter, J. Lubinsky & E. Domholdt (Red.), Rehabilitation research : principles and applications (s. 229-244). St. Louis, Miss: Elsevier Saunders.

Lund, A., Mangset, M., Wyller, T. B. & Sveen, U. (2013). Occupational Transaction after Stroke Constructed as Threat and Balance. Journal of Occupational Science, 22 (2), 146-159. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1080/14427591.2013.770363

Lund, A., Michelet, M., Kjeken, I., Wyller, T. B. & Sveen, U. (2012). Development of a person-centred lifestyle intervention for older adults following a stroke or transient ischaemic attack. Scandinavian Journal Of Occupational Therapy, 19 (2), 140-149. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.3109/11038128.2011.603353

Lund, A., Michelet, M., Sandvik, L., Wyller, T. B. & Sveen, U. (2012). A lifestyle intervention as supplement to a physical activity programme in rehabilitation after stroke: a randomized controlled trial. Clinical Rehabilitation, 26 (6), 502-512. Hentet fra http://search.proquest.com.ezproxy.hioa.no/docview/1012769213?OpenUrlRefId=info:xri/sid:primo&accountid=26439

Malterud, K. (2001). Qualitative research: Standards, challenges, and guidelines. The Lancet, 358 (9280), 483-488. Hentet fra http://search.proquest.com.ezproxy.hioa.no/docview/198984537?OpenUrlRefId=info:xri/sid:primo&accountid=26439

Mays, N., Pope, C. & Popay, J. (2005). Systematically reviewing qualitative and quantitative evidence to inform management and policy-making in the health field. Journal of Health Services Research & Policy, 10 , 6-20. Hentet fra

http://search.proquest.com.ezproxy.hioa.no/docview/208685426/fulltextPDF/FBC625A9AA5943F7PQ/3?accountid=26439

Michelet, M., Lund, A. & Sveen, U. (2014). Strategies to recruit and retain older adults in intervention studies: A quantitative comparative study. Archives of Gerontology and Geriatrics, 59 (1), 25-31. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1016/j.archger.2014.03.002

Moser, I. & Thygesen, H. (2013). Velferdsteknologi og teleomsorg: nye idealer og former for omsorg. I L. Melby & A. H. Tjora (Red.), Samhandling for helse (s. 144-158). Oslo: Gyldendal akademisk.

Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. (2014). Sjekkliste for vurdering av en randomisert kontrollert studie (RCT). Hentet 13.06.2016 fra http://www.kunnskapssenteret.no/verktoy/sjekklister-for-vurdering-av-forskningsartikler

Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. (2014). Sjekkliste for vurdering av en oversiktsartikkel. Hentet 13.06.2016 fra http://www.kunnskapssenteret.no/verktoy/sjekklister-for-vurdering-av-forskningsartikler

Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. (2014). Sjekkliste for å vurdere kvalitative forskning. Hentet 13.06.2016 fra http://www.kunnskapssenteret.no/verktoy/sjekklister-for-vurdering-av-forskningsartikler

Nilsson-Wikmar, L. & Harms-Ringdahl, K. (2015). Single-subject designs. I D. A. Richards & I. R. Hallberg (Red.), Complex interventions in health : an overview of research methods (s. 213-221). New York: Routledge.

Noblit, G. W. & Hare, R. D. (1988). Meta-ethnography : synthesizing qualitative studies. Newbury Park, Calif: Sage Publications. [s. 9-37]

Ottenbacher, K. J. & Maas, F. (1999). How To Detect Effects: Statistical Power and Evidence-Based Practice in Occupational Therapy Research. American Journal of Occupational Therapy, 53 (2), 181-188. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.5014/ajot.53.2.181

Outpatient Service Trialists. (2004). Rehabilitation therapy services for stroke patients living at home: systematic review of randomised trials. The Lancet, 363 (9406), 352-356. Hentet fra http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0140673604154342

Paulsen, T., Grotle, M., Garratt, A. & Kjeken, I. (2010). Development and psychometric testing of the patient-reported measure of activity performance of the hand (MAP-Hand) in rheumatoid arthritis. Development and psychometric testing of the patient-reported measure of activity performance of the hand (MAP-Hand) in rheumatoid arthritis, 42 (7). Hentet fra https://www.medicaljournals.se.ezproxy.hioa.no/jrm/content/abstract/10.2340/16501977-0577

Pinxsterhuis, I., Hellum, L. L., Aannestad, H. H. & Sveen, U. (2015). Development of a group-based self-management programme for individuals with chronic fatigue syndrome: a pilot study. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 22 (2), 117-125. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.3109/11038128.2014.985608

Pinxsterhuis, I., Sandvik, L., Strand, E. B., Bautz-Holter, E. & Sveen, U. (2015). Effectiveness of a group-based self-management program for people with chronic fatigue syndrome: A randomized controlled trial. Clinical Rehabilitation . Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1177/0269215515621362

Pinxsterhuis, I., Strand, E. B., Stormorken, E. & Sveen, U. (2015). From chaos and insecurity to understanding and coping: experienced benefits of a group-based education programme for people with chronic fatigue syndrome. British Journal of Guidance & Counselling, 43 (4), 463-475. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1080/03069885.2014.987725

Pinxsterhuis, I., Strand, E. B. & Sveen, U. (2015). Coping with chronic fatigue syndrome: a review and synthesis of qualitative studies. Fatigue: Biomedicine, Health & Behavior, 3 (3), 173-188. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1080/21641846.2015.1035519

Richards, D. A. (2015). The complex interventions framework. I D. A. Richards & I. R. Hallberg (Red.), Complex interventions in health : an overview of research methods (s. 1-15). New York: Routledge.

Richards, D. A. (2015). The critical importance of patient and public involvement for research into complex interventions. I D. A. Richards & I. R. Hallberg (Red.), Complex interventions in health : an overview of research methods (s. 46-50). New York: Routledge.

Richards, D. A. (2015). Feasibility in practice: undertaking a feasibility study to answer procedural, methodological and clinical questions prior to a full-scale evaluation. I D. A. Richards & I. R. Hallberg (Red.), Complex interventions in health : an overview of research methods (s. 175-185). New York: Routledge.

Rollnick, S. & Allison, J. (2004). Motivational interviewing. I N. Heather & T. Stockwell (Red.), The essential handbook of treatment and prevention of alcohol problems (s. 105-116). Chichester, West Sussex, England: Wiley.

Rycroft-Malone, J. & Burton, C. R. (2015). The synthesis of qualitative data. I D. A. Richards & I. R. Hallberg (Red.), Complex interventions in health : an overview of research methods (s. 80-87). New York: Routledge.

Schultz, I. Z., Stowell, A. W., Feuerstein, M. & Gatchel, R. J. (2007). Models of Return to Work for Musculoskeletal Disorders. Journal of Occupational Rehabilitation, 17 (2), 327-352. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1007/s10926-007-9071-6

Sermeus, W. (2015). Modelling process and outcomes in complex interventions. I D. A. Richards & I. R. Hallberg (Red.), Complex interventions in health : an overview of research methods (s. 111-120). New York: Routledge.

Skarpaas, L. S., Ramvi, E., Løvereide, L. & Aas, R. W. (2016). Maximizing work integration in job placement of individuals facing mental health problems: Supervisor experiences. Work, 53 (1), 87-98. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.3233/WOR-152218 [Ikke tilgjengelig online per 01.12.2016]

Skolarus, T. A. (2015). Implementations issues: towards a systematic and stepwise approach. I D. A. Richards & I. R. Hallberg (Red.), Complex interventions in health : an overview of research methods (s. 265-272). New York: Routledge.

Stamm, T. A., Cieza, A., Machold, K. P., Smolen, J. S. & Stucki, G. (2004). Content comparison of occupation-based instruments in adult rheumatology and musculoskeletal rehabilitation based on the International Classification of Functioning, Disability and Health. Arthritis Care & Research, 51 (6), 917-924. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1002/art.20842

Steultjens, E., Baker, N. & Aas, R. W. (2012). Organizational leadership, health risk screening, individually tailored programs, and supportive workplace culture might reduce presenteeism. Australian Occupational Therapy Journal, 59 (3), 247-248. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1111/j.1440-1630.2012.01019.x

Sund, T., Iwarsson, S., Anttila, H. & Brandt, Å. (2015). Effectiveness of Powered Mobility Devices in Enabling Community Mobility-Related Participation: A Prospective Study Among People With Mobility Restrictions. PM&R, 7 (8), 859-870. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1016/j.pmrj.2015.02.001

Sveen, U., Ostensjo, S., Laxe, S. & Soberg, H. L. (2013). Problems in functioning after a mild traumatic brain injury within the ICF framework: the patient perspective using focus groups. Disability & Rehabilitation, 35(9), 749-757. Hentet fra https://login.ezproxy.hioa.no/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=s3h&AN=86690097&site=ehost-live

Thygesen, H. (2015). Hva er velferdsteknologi. Omsorg: nordisk tidsskrift for palliativ medisin (4), 43-47.

Thygesen, H. & Pols, J. (2015). Egenmestring som kollektiv praksis. Omsorg: nordisk tidsskrift for palliativ medisin (4), 43-47.

Treweek, S. (2015). Addressing issues in recruitment and retention using feasibility and pilot trials. I D. A. Richards & I. R. Hallberg (Red.), Complex interventions in health : an overview of research methods (s. 155-165). New York: Routledge.

Tuntland, H., Aaslund, M. K., Espehaug, B., Forland, O. & Kjeken, I. (2015). Reablement in community-dwelling older adults: a randomised controlled trial. BMC Geriatrics, 15 . Hentet fra http://search.proquest.com.ezproxy.hioa.no/docview/1779662824?accountid=26439

Van Achtenberg, T. (2015). How to arrive at an implementation plan. I D. A. Richards & I. R. Hallberg (Red.), Complex interventions in health : an overview of research methods (s. 282-291). New York: Routledge.

Wade, D. (2011). Complexity, case-mix and rehabilitation: the importance of a holistic model of illness. Clinical Rehabilitation, 25 (5), 387-395. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1177/0269215511400282

Webb, G., Shakeshaft, A., Sanson-Fisher, R. & Havard, A. (2009). A systematic review of work-place interventions for alcohol-related problems. Addiction, 104 (3), 365-377. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1111/j.1360-0443.2008.02472.x

White, A., Kavanagh, D., Stallman, H., Klein, B., Kay-Lambkin, F., Proudfoot, J., . . . Young, R. (2010). Online Alcohol Interventions: A Systematic Review. J Med Internet Res, 12 (5), e62. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.2196/jmir.1479

Wågø, R. A., Solberg, A., Strupstad, J. H., Kiær, E., Ellingsen, K. L. & Teige, H. N. (2011). Beste praksis i oppfølgingen av sykemeldte med muskel- og skjelettplager (Rapport IRIS 2011/056 9788249007264). Stavanger: International Research Institute of Stavanger. Hentet fra hernes-institutt.no/wp-content/uploads/2013/11/Beste-praksis-oppfolgingen-av-sykmeldte-med-muskel-og-skjelettplager.pdf

Zingmark, M., Fisher, A. G., Rocklöv, J. & Nilsson, I. (2014). Occupation-focused interventions for well older people: An exploratory randomized controlled trial. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 21 (6), 447-457. Hentet fra dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.3109/11038128.2014.927919

Østensjø, S. & Søberg, H. L. (2012). ICF som begrepsapparat og klassifikasjonssystem IP. K. Solvang & Å. Slettebø (Red.), Rehabilitering : individuelle prosesser, fagutvikling og samordning av tjenester (s. 298-313). Oslo: Gyldendal akademisk.

(Pensumliste ajour: 1.12.2016, Biblioteket P48/als)