EPN-V2

MAEND4600 Ventilasjonsteknikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Ventilation Design
Studieprogram
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Faget gir innføring i moderne og energioptimal behovsstyrt ventilasjon. Krav, utforming, overlevering, funksjonskontroll og drift er temaer som dekkes.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om ventilasjonsbehov og behovsstyring av ventilasjonsanlegg
  • har spesialisert kunnskap om optimalisering og funksjonalitet for ventilasjonsanlegg med hensyn på sensormålte behovsnivåer, klimatisering på romnivå på energioptimal drift på aggregatnivå
  • har inngående kjennskap til myndighetenes krav, forskrifter, standarder og bransjenormer for ventilasjon
  • har inngående kjennskap til ventilasjonsanlegget som del av en helhetlig klimatiseringsløsning
  • har spesialisert kunnskap om prosesser knyttet til luftkondisjonering i forhold til komfortventilasjon i svømmeanlegg og sykehus
  • har inngående kunnskap om ventilasjonens rolle i forhold til sikkerhetsventilasjon i laboratorier og sykehus

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende vitenskapelige metoder på problemstillinger innen ventilasjon og inneklima på en selvstendig måte
  • velge riktige metoder og systemløsninger i forhold til å løse vitenskapelige og praktiske problemstillinger, og begrunne valget
  • prosjektere velfungerende behovsstyring av ventilasjonsanlegg i forhold til sensormålte behovsnivåer, klimatisering på romnivå og energioptimal drift på aggregatnivå
  • beregne luftmengdebehov og angi behovsstyringsstrategi
  • regne på luftstråler og ventilasjonsskapte luftbevegelser i forhold til lufthastighet, temperaturutvikling og forurensningstransport
  • utarbeide ventilasjonsteknisk kravspesifikasjon og anbudsmateriale
  • lede og vurdere kvaliteten på arbeidet med oppføring, innregulering og overlevering av behovsstyrte anlegg
  • analysere behovsstyrte ventilasjonsanlegg i drift og komme frem til riktige tiltak for å forbedre funksjon og redusere energibruk

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konkusjoner innenfor fagområdet både med spesialister og til allmennheten
  • bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, øvinger, laboratoriearbeid, analyse av vitenskapelige artikler og prosjektarbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The course covers organic chemistry, biochemistry, cell biology, genetics, microbiology and certain topics in the general chemistry field. Students require basic knowledge of these topics as a basis for acquiring more advanced knowledge later in the programme. The different subject areas covered by the course overlap and it is emphasised that these must be seen in conjunction with each other.

The course consists of the following subject areas, specified below as the number of credits:

  • Biochemistry 9,5
  • Cell biology 4
  • Organic Chemistry 3
  • Microbiology 1,5
  • Genetics 2

Vurdering og eksamen

The student must have been admitted to the study programme.

Hjelpemidler ved eksamen

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:

Knowledge

The student is capable of

  • describing the structure, function and metabolism of prokaryotic and eukaryotic cells
  • giving examples of how factors relating to cell biology can affect health and disease
  • describing the structure and reaction mechanisms of selected organic substances
  • describing the structure and properties of important biological macromolecules
  • describing the function of enzymes as biological catalysts
  • describing principles of basic genetics and is familiar with the relationship between genetics and disease
  • describing similarities and differences between bacteria, viruses, fungi and parasites
  • describing selected methods to determine biological macromolecules

Skills

The student is capable of

  • using selected methods to determine biological macromolecules
  • performing basic investigations to identify different bacteria
  • determining the phenotype of certain blood types systems
  • conducting basic gene technology analyses
  • calibrating pipettes

Vurderingsuttrykk

Teaching methods include lectures supplemented by group work and practical laboratory exercises.

Sensorordning

To interne sensorer på begge eksamener.

[Del 1 En intern sensor.

Del 2 To interne sensorer.]

Ekstern sensur brukes jevnlig.