EPN-V2

MAEND4600 Ventilation Design Course description

Course name in Norwegian
Ventilasjonsteknikk
Study programme
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings - part-time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Felles emneplan for praksis på begge studieretninger, alle studieår.

Studieretning tolking:

Studieretning tolking i bachelorprogrammet har 12 ukers veiledet, variert og vurdert tolkepraksis, tre uker i andre studieår og ni uker i tredje studieår. Formålet med praksisopplæringen er at studentene skal tilegne seg profesjonell tolkekompetanse gjennom gradvis innføring i sentrale sider ved profesjonen. Ved et tett samarbeid mellom studenter, faglærere, praksisplasser og veiledere utvikles studentens profesjonsidentitet.

Det skal være en progresjon i praksisopplæringen og en sammenheng mellom undervisningen og praksisopplæringen.

Praksisopplæringen arrangeres i samarbeid med Nasjonalt ressurssenter for døvblinde (Eikholt), NAV Tolketjenester og andre institusjoner som formidler tolketjeneste, samt enkelte frilanstolker.

Studieretning tegnspråkdidaktikk:

Studieretning tegnspråkdidaktikk har 6 ukers veiledet og vurdert praksis, to uker andre studieår, og fire uker i tredje studieår. Formålet med praksisopplæringen er at studentene skal tilegne seg praktisk erfaring med å veilede og undervise voksne andrespråksinnlærere. Gjennom et tett samarbeid mellom studenter, faglærere, praksissted og praksisveiledere utvikles studentens ferdigheter i andrespråksundervisning og -veiledning. Det skal være en progresjon i praksisopplæringen og en sammenheng mellom undervisningen og praksisopplæringen.

Praksisopplæringen arrangeres i samarbeid med Signo og Statped, og andre som har organisert undervisning i norsk tegnspråk rettet mot voksne.

Emnet ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

Required preliminary courses

Progresjonskrav studieretning tolking:

Praksisopplæringen i andre studieår må være bestått før studenten kan fortsette i tredje studieår. Praksisperiodene fungerer som et faglig mål på at det vi lærer i klasserommet er internalisert i studenten, og at hen har evne til å bruke kunnskapen i praksis. Kravene i praksisperiodene øker fra kun å observere og reflektere over det en ser, til å kunne fungere som tolk i et tolkeoppdrag i siste praksisperiode. Dermed er det avgjørende at studenten viser at kravene som er stilt i andre studieårs praksisperioder blir innfridd før de gis mulighet til å gjennomføre praksisperioder i tredje studieår.

Alle praksisperioder må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i emne TEGN3140, Tegnspråktolking.

Progresjonskrav studieretning tegnspråkdidaktikk:

Praksisopplæringen i andre studieår må være bestått før studenten kan fortsette i tredje studieår. Praksisperiodene fungerer som et faglig mål på at det vi lærer i klasserommet er internalisert i studenten, og at hen har evne til å bruke kunnskapen i praksis. Kravene i praksisperiodene øker fra kun å observere og reflektere over det en ser, til å kunne fungere som underviser eller veileder i tegnspråk i siste praksisperiode. Dermed er det avgjørende at studenten viser at kravene som er stilt i andre studieårs praksisperioder blir innfridd før de gis mulighet til å gjennomføre praksisperioder i tredje studieår.

Alle praksisperioder må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i emne TEGN3230, Voksnes læring og flerspråklighet.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om ventilasjonsbehov og behovsstyring av ventilasjonsanlegg
  • har spesialisert kunnskap om optimalisering og funksjonalitet for ventilasjonsanlegg med hensyn på sensormålte behovsnivåer, klimatisering på romnivå på energioptimal drift på aggregatnivå
  • har inngående kjennskap til myndighetenes krav, forskrifter, standarder og bransjenormer for ventilasjon
  • har inngående kjennskap til ventilasjonsanlegget som del av en helhetlig klimatiseringsløsning
  • har spesialisert kunnskap om prosesser knyttet til luftkondisjonering i forhold til komfortventilasjon i svømmeanlegg og sykehus
  • har inngående kunnskap om ventilasjonens rolle i forhold til sikkerhetsventilasjon i laboratorier og sykehus

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende vitenskapelige metoder på problemstillinger innen ventilasjon og inneklima på en selvstendig måte
  • velge riktige metoder og systemløsninger i forhold til å løse vitenskapelige og praktiske problemstillinger, og begrunne valget
  • prosjektere velfungerende behovsstyring av ventilasjonsanlegg i forhold til sensormålte behovsnivåer, klimatisering på romnivå og energioptimal drift på aggregatnivå
  • beregne luftmengdebehov og angi behovsstyringsstrategi
  • regne på luftstråler og ventilasjonsskapte luftbevegelser i forhold til lufthastighet, temperaturutvikling og forurensningstransport
  • utarbeide ventilasjonsteknisk kravspesifikasjon og anbudsmateriale
  • lede og vurdere kvaliteten på arbeidet med oppføring, innregulering og overlevering av behovsstyrte anlegg
  • analysere behovsstyrte ventilasjonsanlegg i drift og komme frem til riktige tiltak for å forbedre funksjon og redusere energibruk

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konkusjoner innenfor fagområdet både med spesialister og til allmennheten
  • bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser

Teaching and learning methods

Felles for studieretning tolking og tegnspråkdidaktikk: Krav om tilstedeværelse. Det er krav om 80 % tilstedeværelse i praksisperioden for å få den godkjent. Kravet kan normalt ikke fravikes på grunn av sykdom eller andre grunner.

Course requirements

---

Assessment

Eksamensform:

  • Individuell skriftlig eksamen på tre timer, som teller 70 prosent.
  • Prosjektarbeid i gruppe på tre til fem studenter og som teller 30 prosent. Rapport, gjennomføring, muntlig og visuell presentasjon i gruppe vurderes.

Sensorordning:

  • En intern sensor.
  • To interne sensorer.

Ekstern sensur brukes jevnlig.

Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages. Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.

Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter bestått/E eller bedre for at studentene skal kunne få bestått emnet. Ved en eventuell og ny utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.

Hjelpemidler til eksamen

  1. Hjelpemidler vedlagt eksamensoppgaven. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
  2. Alle.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Pensumliste

Totalt 900 sider.

Ventilasjonrelaterte deler av Byggeforskrift og Arbeidsmiljølov med veiledningerhttp://byggeregler.dibk.no (30 s.).

SINTEF (2014). Fag 15 Gjenbruk av ventilasjonskanaler. Forfatter(e): Mads Mysen, Espen Aronsen, Bjørn S. Johansen. ISBN: 978-82-536-1377-2 (20 s.). Nedlastbar på:http://www.sintef.no/Projectweb/reDuCeVentilation/

SINTEF (2014). Fag 13 Behovsstyrt ventilasjon, DCV, Forutsetninger og Utforming. Forfattere: Mysen Mads, Schild Peter ISBN: 978-82-536-1372-7 (40 s.). Nedlastbar på:http://www.sintef.no/Projectweb/reDuCeVentilation/

Schild, Peter G., Mysen, Mads (2009). Recommendations on Specific Fan Power and Fan System Efficiency. AIVC 2009 Technical Note 65. Brussels: INIVE EEIG (42 s.) Hentes fra:http://www.aivc.org/sites/default/files/members_area/medias/pdf/Technotes/TN65_Specific%20Fan%20Power.pdf

Arbeidstilsynet m.fl. (2011). Ventilasjon av frisørsalonger (Brosjyre.).

Ingebrigtsen, Sturla (2015). Ventilasjonsteknikk del I, Skarland press. (Kap. 1, 3, 5, 7, 8) (250 s.).

Ingebrigtsen, Sturla (2016). Ventilasjonsteknikk del II, Skarland press (390 s.).

SINTEF Byggforsk. Anvisninger i Byggforskserien:

  • 552.301 Ventilasjon av boliger. Prinsipper (2015) (8 s.)
  • 421.503 Luftmengder i ventilasjonsanlegg. Krav og anbefalinger (2015 (8 s.)
  • 752.601 Forbedring av ventilasjon i boliger (2015) (8 s.)
  • 552.305 Balansert ventilasjon av leiligheter (2015) (8 s.)
  • 552.305 Balansert ventilasjon av leiligheter (2008) (8 s.)
  • 552.315 Ventilasjon og avfukting i svømmehaller og rom med Svømmebasseng (2003) (8 s.).
  • 552.323 Behovsstyrt ventilasjon (DCV). Prinsipper (2016) (8 s.)
  • 552.324 Behovsstyrt ventilasjon, DCV, Krav ved innkjøp og kontroll ved overlevering, (2016) (8 s.)
  • 552.325 Behovsstyrt ventilasjon (DCV). Systemløsninger og regulering (2016) (8 s.)
  • 552.326 Behovsstyrt ventilasjon (DCV). Innregulering og dokumentasjon av anleggsfunksjon (2016) (8 s.)
  • 552.360 (1999). Plassering av friskluft og avkast for å minske forurensning (6 s.).

Presentasjoner fra forelesninger, utlagt på digital læringsplattform.