EPN-V2

MAEND4500 Varme- og kjøleteknikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Heating and cooling in buildings
Studieprogram
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om norsk historie i eldre og nyere tid
  • har kunnskap om samarbeid og konflikt omkring bærekraftig utvikling og ressursutnyttelse
  • har kunnskap om ideologier, makt og det norske styringssystem
  • har kunnskap om medborgerskap, demokrati og demokratiseringsprosesser
  • har kunnskap om internasjonal politikk, om FN og menneskerettigheter
  • har kunnskap om samene som urfolk og de nasjonale minoritetene
  • har kunnskap om kulturelt mangfold, globalisering og migrasjon
  • har kunnskap om sosialisering, identitetsdanning og ulikhet i et samfunnsfaglig perspektiv
  • har kunnskap om digital dømmekraft og samfunnsdeltakelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan fremme bærekraftig handlingskompetanse hos elevene
  • kan arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag, stimulere til undring og respekt for mangfold og bruke dette som en ressurs i arbeidet med elevene
  • kan trene elever til digital dømmekraft og bruke digitale kanaler til aktivt demokratisk medborgerskap
  • kan sammenligne og forklare ulikhet i levekår i forskjellige deler av verden
  • kan forstå og anvende statistikk og måltall på en hensiktsmessig måte klasserommet
  • kan fremme politisk sosialisering hos barn og unge

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for demokratisk læringsfellesskap
  • kan stimulere til at elevene kan undersøke selv, samarbeide og ta ansvar
  • kan stimulere til kritisk tenkning hos elevene sine
  • kan reflektere kritisk omkring læremidler og læringsressurser i samfunnsfag

Forkunnskapskrav

Se fagplan.

Læringsutbytte

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den innledende fagplandelen.

Storyline om bærekraftig utvikling

Studentene deltar i en storyline i grupper på tre-fem studenter som utformer og undersøker spørsmål knyttet til bærekraftig utvikling. Arbeidet skal munne ut i en muntlig presentasjon på ca. 15 minutter. Studentene skriver deretter et individuelt refleksjonsnotat på bakgrunn av undervisningsopplegget som skal inkludere både faglige og fagdidaktiske perspektiver. Omfang 1200 ord (+/- 10%). Hverandrevurdering av refleksjonsnotatet inngår i arbeidskravet. Formålet med arbeidskravet er å få erfaring med utforskende og estetiske arbeidsmåter innen utdanning for bærekraftig utvikling.

Deltakelse på eksamensseminar

Deltakelse på eksamensseminar der studentene forbereder, samarbeider om og presenterer løsningsforslag til tenkte eksamensoppgaver.

Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Fem timer skriftlig individuell eksamen under tilsyn.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Vurdering og eksamen

15 sider egenproduserte notater. Sidene må være paginerte.