Programplaner og emneplaner - Student
MAEND4500 Varme- og kjøleteknikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Heating and cooling in buildings
- Studieprogram
-
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om norsk historie i eldre og nyere tid
- har kunnskap om samarbeid og konflikt omkring bærekraftig utvikling og ressursutnyttelse
- har kunnskap om ideologier, makt og det norske styringssystem
- har kunnskap om medborgerskap, demokrati og demokratiseringsprosesser
- har kunnskap om internasjonal politikk, om FN og menneskerettigheter
- har kunnskap om samene som urfolk og de nasjonale minoritetene
- har kunnskap om kulturelt mangfold, globalisering og migrasjon
- har kunnskap om sosialisering, identitetsdanning og ulikhet i et samfunnsfaglig perspektiv
- har kunnskap om digital dømmekraft og samfunnsdeltakelse
Ferdigheter
Studenten
- kan fremme bærekraftig handlingskompetanse hos elevene
- kan arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag, stimulere til undring og respekt for mangfold og bruke dette som en ressurs i arbeidet med elevene
- kan trene elever til digital dømmekraft og bruke digitale kanaler til aktivt demokratisk medborgerskap
- kan sammenligne og forklare ulikhet i levekår i forskjellige deler av verden
- kan forstå og anvende statistikk og måltall på en hensiktsmessig måte klasserommet
- kan fremme politisk sosialisering hos barn og unge
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for demokratisk læringsfellesskap
- kan stimulere til at elevene kan undersøke selv, samarbeide og ta ansvar
- kan stimulere til kritisk tenkning hos elevene sine
- kan reflektere kritisk omkring læremidler og læringsressurser i samfunnsfag
Forkunnskapskrav
Se fagplan.
Læringsutbytte
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den innledende fagplandelen.
Storyline om bærekraftig utvikling
Studentene deltar i en storyline i grupper på tre-fem studenter som utformer og undersøker spørsmål knyttet til bærekraftig utvikling. Arbeidet skal munne ut i en muntlig presentasjon på ca. 15 minutter. Studentene skriver deretter et individuelt refleksjonsnotat på bakgrunn av undervisningsopplegget som skal inkludere både faglige og fagdidaktiske perspektiver. Omfang 1200 ord (+/- 10%). Hverandrevurdering av refleksjonsnotatet inngår i arbeidskravet. Formålet med arbeidskravet er å få erfaring med utforskende og estetiske arbeidsmåter innen utdanning for bærekraftig utvikling.
Deltakelse på eksamensseminar
Deltakelse på eksamensseminar der studentene forbereder, samarbeider om og presenterer løsningsforslag til tenkte eksamensoppgaver.
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Fem timer skriftlig individuell eksamen under tilsyn.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Vurdering og eksamen
15 sider egenproduserte notater. Sidene må være paginerte.