EPN-V2

MAEND4200 Energibruk og inneklima Emneplan

Engelsk emnenavn
Energy use and indoor climate
Studieprogram
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Bolig- og byggsektoren står for nesten 40 prosent av totalt energibruk, i Norge. Det er derfor viktig å forstå varmetap, varmetilskudd og energibruk i bygninger, og hvordan man kan energieffektivisere bygginger. Minst like viktig er det å forstå hvordan man skal prosjektere bygninger med et godt inneklima.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • myndighetenes krav, forskrifter, regler og bransjenormer for inneklima og energibruk
  • sammenhengen mellom bygning og inneklima, varmetap, solstråling og varmetilskudd
  • grunnleggende prinsipper for fysisk og matematisk modellering i inneklima og energisimuleringsprogrammer
  • usikkerhetsfaktorer ved simulering av inneklima og energibruk i bygninger
  • hva som kan og ikke kan simuleres i ulike verktøy for inneklima og energibruk
  • Energiøkonomisering (ENØK)
  • beregning av bygningers energibehov ved bruk av NS3031
  • termisk, atmosfærisk, akustisk, aktinisk, og mekanisk miljø i inneklima
  • menneskets optimale komforttilstand i bygg med hensyn til metabolisme og bekleding
  • betydning av og tiltak vedrørende fuktig luft
  • miljøriktige byggematerialer, f.eks. mht. inneklima og mht. energibruk/CO2-utslipp i et livssyklusperspektiv
  • forhold omkring renhold ved bygging
  • mikroorganismer som bakterier og muggsopp i forhold til inneklima
  • sammenhengen mellom inneklima, sykdom og helse

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre selvstendige arbeider med modellering av bygninger med hensyn på optimalt inneklima, effekt og energibehov ved bruk av programmet SIMIEN eller tilsvarende
  • analysere kvaliteten på inneklima og energibruk i en bygning i forhold til gjeldende lover og forskrifter både ved hjelp av målinger og simuleringer.
  • analysere lønnsomhet av tiltak og «tiltakspakker» knyttet til inneklima og energibruk i bygninger
  • vurdere forutsetninger og beregne hva sannsynlig virkelig energibruk i bygg blir
  • analysere data om inneklima og energibruk i bygningers driftsfase, f.eks. ET-kurver
  • analysere termisk miljø med hensyn til metabolisme, strålingstemperaturer, lufttemperatur, operativ temperatur, bekledning og aktivitet.
  • foreta materialvalg med hensyn på inneklimakvalitet og miljøbelastning
  • bruke relevante metoder for å foreta mikrobiologisk analyse av bygninger, spesielt med hensyn på muggsopp

Generell kompetanse

Studenten kan

  • beregne og analysere bygningers energibruk
  • vurdere hvilke metoder som er mest hensiktsmessig for å utføre inneklima- eller energi-analyser
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å vurdere og velge riktig verktøy i forhold til problemstilling
  • planlegge og utføre inneklima-analyser i bygninger og gi relevant veiledning om inneklima

Arbeids- og undervisningsformer

Se opptakskrav i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i relevante teorier og metoder for observasjon, analyse og vurdering av bevegelsesmønstre
  • har kunnskap om treningsplanlegging, treningsprinsipper og treningsmetoder
  • har kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon og hvordan man foretar en organisk- og mekanisk analyse av ulike bevegelsesaktiviteter
  • har kunnskap om ungdoms utvikling og læring med tanke på undervisning på idrettsfag
  • har kunnskap om kroppens adaptasjon til ulike treningsformer og metoder
  • har kunnskap om forebyggende og behandlende aktivitet ved ulike idrettsskader
  • ha kunnskap om læreplanene for de fire obligatoriske programfagene på studieretning idrettsfag.

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke elektroniske og digitale læremidler som for eksempel bilder og video, EMG-analyseverktøy, treningsplanleggere
  • kan vurdere elevers bevegelsesmønster og forutsetninger som grunnlag for inkluderende undervisning og tilpasset opplæring
  • kan integrere praktisk-metodiske kunnskaper og ferdigheter fra aktivitetslære med basisfag og fagdidaktikk for å oppnå en helhetlig forståelse av hvordan kroppen fungerer
  • kan anvende kunnskap innen basisfag og fagdidaktikk i arbeidet med å legge til rette for og lede læringsarbeid innen kroppsøving og idrettsfag
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i idrettsteoretiske fag på studieretning idrettsfag
  • kan anvende kunnskap om et utvalg av individuelle idretter og lagidretter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å veilede i undervisning i kroppsøving og idrettsfag
  • kan forstå utøve og utvikle egen profesjonalitet som lærer i kroppsøving og idrettsfag

Vurdering og eksamen

Undervisningen består av både praktisk og teoretisk undervisning.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Godkjent innlevering av første utkast av en skriftlig oppgave og deltakelse på en obligatorisk veiledning til oppgaven. Endelig versjon av oppgaven utgjør første deleksamen i emnet.
  • 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære
  • 80 % deltakelse på seminarer

Vurderingsuttrykk

Eksamen består av to deleksamener:

Deleksamen 1

Individuell, skriftlig hjemmeoppgave. Omfang: 2700 ord +/- 10 %.

Deleksamen 2

Individuell praktisk-metodisk eksamen med muntlig del. Varighet ca. 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen. Deleksamen 1 kan omarbeides ved ikke bestått karakter. Deleksamen 2 må tas på nytt. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Sensorordning

Deleksamen 1: Alle hjelpemidler tillatt.

Deleksamen 2: Ingen hjelpemidler tillatt.