Programplaner og emneplaner - Student
MAEND4200 Energibruk og inneklima Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Energy use and indoor climate
- Studieprogram
-
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bolig- og byggsektoren står for nesten 40 prosent av totalt energibruk, i Norge. Det er derfor viktig å forstå varmetap, varmetilskudd og energibruk i bygninger, og hvordan man kan energieffektivisere bygginger. Minst like viktig er det å forstå hvordan man skal prosjektere bygninger med et godt inneklima.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- myndighetenes krav, forskrifter, regler og bransjenormer for inneklima og energibruk
- sammenhengen mellom bygning og inneklima, varmetap, solstråling og varmetilskudd
- grunnleggende prinsipper for fysisk og matematisk modellering i inneklima og energisimuleringsprogrammer
- usikkerhetsfaktorer ved simulering av inneklima og energibruk i bygninger
- hva som kan og ikke kan simuleres i ulike verktøy for inneklima og energibruk
- Energiøkonomisering (ENØK)
- beregning av bygningers energibehov ved bruk av NS3031
- termisk, atmosfærisk, akustisk, aktinisk, og mekanisk miljø i inneklima
- menneskets optimale komforttilstand i bygg med hensyn til metabolisme og bekleding
- betydning av og tiltak vedrørende fuktig luft
- miljøriktige byggematerialer, f.eks. mht. inneklima og mht. energibruk/CO2-utslipp i et livssyklusperspektiv
- forhold omkring renhold ved bygging
- mikroorganismer som bakterier og muggsopp i forhold til inneklima
- sammenhengen mellom inneklima, sykdom og helse
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre selvstendige arbeider med modellering av bygninger med hensyn på optimalt inneklima, effekt og energibehov ved bruk av programmet SIMIEN eller tilsvarende
- analysere kvaliteten på inneklima og energibruk i en bygning i forhold til gjeldende lover og forskrifter både ved hjelp av målinger og simuleringer.
- analysere lønnsomhet av tiltak og «tiltakspakker» knyttet til inneklima og energibruk i bygninger
- vurdere forutsetninger og beregne hva sannsynlig virkelig energibruk i bygg blir
- analysere data om inneklima og energibruk i bygningers driftsfase, f.eks. ET-kurver
- analysere termisk miljø med hensyn til metabolisme, strålingstemperaturer, lufttemperatur, operativ temperatur, bekledning og aktivitet.
- foreta materialvalg med hensyn på inneklimakvalitet og miljøbelastning
- bruke relevante metoder for å foreta mikrobiologisk analyse av bygninger, spesielt med hensyn på muggsopp
Generell kompetanse
Studenten kan
- beregne og analysere bygningers energibruk
- vurdere hvilke metoder som er mest hensiktsmessig for å utføre inneklima- eller energi-analyser
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å vurdere og velge riktig verktøy i forhold til problemstilling
- planlegge og utføre inneklima-analyser i bygninger og gi relevant veiledning om inneklima
Arbeids- og undervisningsformer
Se opptakskrav i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i relevante teorier og metoder for observasjon, analyse og vurdering av bevegelsesmønstre
- har kunnskap om treningsplanlegging, treningsprinsipper og treningsmetoder
- har kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon og hvordan man foretar en organisk- og mekanisk analyse av ulike bevegelsesaktiviteter
- har kunnskap om ungdoms utvikling og læring med tanke på undervisning på idrettsfag
- har kunnskap om kroppens adaptasjon til ulike treningsformer og metoder
- har kunnskap om forebyggende og behandlende aktivitet ved ulike idrettsskader
- ha kunnskap om læreplanene for de fire obligatoriske programfagene på studieretning idrettsfag.
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke elektroniske og digitale læremidler som for eksempel bilder og video, EMG-analyseverktøy, treningsplanleggere
- kan vurdere elevers bevegelsesmønster og forutsetninger som grunnlag for inkluderende undervisning og tilpasset opplæring
- kan integrere praktisk-metodiske kunnskaper og ferdigheter fra aktivitetslære med basisfag og fagdidaktikk for å oppnå en helhetlig forståelse av hvordan kroppen fungerer
- kan anvende kunnskap innen basisfag og fagdidaktikk i arbeidet med å legge til rette for og lede læringsarbeid innen kroppsøving og idrettsfag
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i idrettsteoretiske fag på studieretning idrettsfag
- kan anvende kunnskap om et utvalg av individuelle idretter og lagidretter
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å veilede i undervisning i kroppsøving og idrettsfag
- kan forstå utøve og utvikle egen profesjonalitet som lærer i kroppsøving og idrettsfag
Vurdering og eksamen
Undervisningen består av både praktisk og teoretisk undervisning.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Godkjent innlevering av første utkast av en skriftlig oppgave og deltakelse på en obligatorisk veiledning til oppgaven. Endelig versjon av oppgaven utgjør første deleksamen i emnet.
- 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære
- 80 % deltakelse på seminarer
Vurderingsuttrykk
Eksamen består av to deleksamener:
Deleksamen 1
Individuell, skriftlig hjemmeoppgave. Omfang: 2700 ord +/- 10 %.
Deleksamen 2
Individuell praktisk-metodisk eksamen med muntlig del. Varighet ca. 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen. Deleksamen 1 kan omarbeides ved ikke bestått karakter. Deleksamen 2 må tas på nytt. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Sensorordning
Deleksamen 1: Alle hjelpemidler tillatt.
Deleksamen 2: Ingen hjelpemidler tillatt.