EPN-V2

MAEND4100 Termodynamikk, varme og massetransport Emneplan

Engelsk emnenavn
Thermodynamics, Heat and Mass Transfer
Studieprogram
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltid
Masterstudium i energi og miljø i bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Mange fysiske fenomener og prosesser kan beskrives ved hjelp av termodynamikk, varme- og massetransport. Emnet skal gi et solid fundament for å kunne modellere, analysere, og beskrive termiske prosesser i tekniske installasjoner.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • innholdet i og betydningen av fasediagram, med spesielt fokus på fasediagrammet for vann
  • ideelle gassers modellforhold og ulike tilstandslikninger
  • masse- og energi-balanse - Termodynamikkens 1. lov
  • entropi, eksergi og anergi - Termodynamikkens 2. lov
  • forskjellene mellom reversible og irreversible prosesser
  • analyse av termodynamiske sykluser i varmepumper herunder kjølesyklus og energisyklus
  • relativ og spesifikk fuktighet, oppvarming og fukting, kjøling og avfukting, Mollier diagram
  • varmeledningsligningen (3-dimensjonal, transient) med grensebetingelser og initialbetingelse
  • ekstern og intern tvungen konveksjon, grensesjikt samt hastighets- og temperaturprofil. Empiriske korrelasjoner vil bli benyttet.
  • naturlig (fri) konveksjon og empiriske korrelasjoner for å beregne Nusselts tall
  • varmevekslere, analyse ved hjelp av logaritmisk midlere temperaturdifferanse og -- NTU metode
  • enkel strålingsfysikk og termisk stråling mellom faste flater.
  • prinsipper for beregning av massetransport ved diffusjon og konveksjon med vekt på fuktvandring

Ferdigheter

Studenten kan analysere

  • termodynamiske egenskaper ved hjelp av tabeller og tilstandsligning
  • termodynamiske prosesser ved hjelp av T-v T-s, P-h diagrammer entropiforskjeller for irreversible og reversible prosesser
  • eksergidestruksjon for de ulike komponentene av et gitt system i gitte omgivelse
  • ytelsen av varmepumpe, kjølesyklus og utvalgte effekt-sykluser
  • prosesser i klimaanlegg ved hjelp av Mollier diagram
  • varmeledning i faste elementer, for eksempel i vegger (varmestrøm og temperaturfelt)
  • konvektiv varmetransport mellom fast legemer og væske ved både tvungen og naturlig konveksjon
  • varmeoverføring mellom varme og kalde væsker i varmevekslere
  • varmeutveksling mellom faste flater ved hjelp av termisk stråling

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere systemers termodynamiske ytelse knyttet til varmepumper, kjølesykluser og utvalgte effekt-sykluser
  • kritisk velge hensiktsmessige empiriske korrelasjoner for de konvektive varmeoverføringskoeffisientene for beregning av varmevekslerens areal
  • analyser beregningsresultat
  • kommunisere med ingeniører og forskere innen emner relatert til termodynamikk, varme- og massetransport

Arbeids- og undervisningsformer

Progresjonskrav studieretning tolking:

Praksisopplæringen i andre studieår må være bestått før studenten kan fortsette i tredje studieår. Praksisperiodene fungerer som et faglig mål på at det vi lærer i klasserommet er internalisert i studenten, og at hen har evne til å bruke kunnskapen i praksis. Kravene i praksisperiodene øker fra kun å observere og reflektere over det en ser, til å kunne fungere som tolk i et tolkeoppdrag i siste praksisperiode. Dermed er det avgjørende at studenten viser at kravene som er stilt i andre studieårs praksisperioder blir innfridd før de gis mulighet til å gjennomføre praksisperioder i tredje studieår.

Alle praksisperioder må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i emne TEGN3140, Tegnspråktolking.

Progresjonskrav studieretning tegnspråkdidaktikk:

Praksisopplæringen i andre studieår må være bestått før studenten kan fortsette i tredje studieår. Praksisperiodene fungerer som et faglig mål på at det vi lærer i klasserommet er internalisert i studenten, og at hen har evne til å bruke kunnskapen i praksis. Kravene i praksisperiodene øker fra kun å observere og reflektere over det en ser, til å kunne fungere som underviser eller veileder i tegnspråk i siste praksisperiode. Dermed er det avgjørende at studenten viser at kravene som er stilt i andre studieårs praksisperioder blir innfridd før de gis mulighet til å gjennomføre praksisperioder i tredje studieår.

Alle praksisperioder må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i emne TEGN3230, Voksnes læring og flerspråklighet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studieretning tolking:

Studentene vurderes etter følgende kriterier:

  • Studentene skal vise evne og vilje til å samarbeide med kolleger og tolkebrukere, og møte disse med vennlig respekt og høflighet.
  • Studentene skal vise evne og vilje til å reflektere over ulike sider ved en tolket kommunikasjonssituasjon.
  • Studentene skal vise evne og vilje til å arbeide aktivt med egne ferdigheter i og utenfor den tiden de tilbringer på praksisstedet.
  • Studentene skal vise evne og vilje til å forberede seg til de oppdragene de er med på, enten de skal observere eller tolke selv.
  • Studentene skal delta aktivt i faglige diskusjoner.
  • Studentene skal møte til avtalt tid.
  • Studentene skal ha god forståelse av norsk tegnspråk, norsk tale- og skriftspråk, og vise evne og vilje til å stadig utvikle språkferdighetene.

Studieretning tegnspråkdidaktikk:

Studentene vurderes etter følgende kriterier:

  • Studentene skal vise evne og vilje til å samarbeide med kolleger og deltakere på tegnspråkkurs, og møte disse med vennlig respekt og høflighet.
  • Studentene skal vise evne og vilje til å reflektere over ulike sider ved en undervisningssituasjon med voksne innlærere av tegnspråk
  • Studentene skal vise evne og vilje til å arbeide aktivt med egne ferdigheter i og utenfor den tiden de tilbringer på praksisstedet.
  • Studentene skal vise evne og vilje til å forberede seg til undervisningen, enten de skal observere eller instruere selv.
  • Studentene skal delta aktivt i faglige diskusjoner.
  • Studentene skal møte til avtalt tid.
  • Studentene skal ha god forståelse av norsk tegnspråk, undervisningsformer og andrespråksdidaktikk, og vise evne og vilje til å stadig utvikle språkferdighetene.

Vurdering og eksamen

---

Hjelpemidler ved eksamen

Felles for studieretning tolking og tegnspråkdidaktikk: Krav om tilstedeværelse. Det er krav om 80 % tilstedeværelse i praksisperioden for å få den godkjent. Kravet kan normalt ikke fravikes på grunn av sykdom eller andre grunner.

Vurderingsuttrykk

Felles for studieretning tolking og tegnspråkdidaktikk: Studenter som blir vurdert til ikke bestått i en veiledet praksisperiode kan fullføre det påbegynte studieåret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt neste studieår. Hvis praksis blir vurdert til bestått ved andre gangs forsøk, kan studenten gjenoppta studiet. Hvis praksisperioden blir vurdert til ikke bestått ved andre gangs forsøk, må normalt studiet avbrytes (jf. forskrift om studier og eksamen ved OsloMet).

Sensorordning

---