EPN

MAEN5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis
Studieprogram
Masterstudium i energi og miljø i bygg
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Masteroppgaven skal være et individuelt, selvstendig og veiledet forsknings- eller utviklingsarbeid innenfor et sentralt fagområde i masterstudiet Energi og miljø i bygg. Masteroppgaven må anvende vitenskapelige teorier og metoder, og resultatet må ha elementer av ny kunnskap eller nye metoder. Bygger på samtlige emner.

Forkunnskapskrav

Alle emner fra foregående semestre eller tilsvarende kompetanse.

Læringsutbytte

Masteroppgaven vil være relatert til energi og miljø for bygninger ved å gjøre riktige valg av system- og teknologiløsninger. Oppgaven kan fremme utvikling av nye løsninger og teknologier og kan gjennomføres enten i et akademisk miljø eller i tilknytning til næringslivet. Masteroppgaven skal være en fordypning i ett av eller en syntese mellom flere av mastergradens kjerneområder, hvori kandidaten har læringsutbytte - definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Etter fullført masteroppgave har studenten for ett eller flere av områdene nedenfor avansert og inngående kunnskap om

  • avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor energi og miljø i bygg
  • relevante lover og regler for energi og miljø i bygninger
  • inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven

Ferdigheter

Etter fullført masteroppgave har studenten tilegnet seg følgende ferdigheter:

  • kan anvende relevant vitenskapelig teori og metode i forsknings- og utviklingsprosjekter, enten i yrkessammenheng eller i videre studier.
  • kan kritisk vurdere valgte analytiske metoder og simuleringer og deres begrensninger, samt foreta datainnsamlinger som grunnlag for de beslutninger som skal tas.
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
  • kan formulere faglige resonnementer innenfor fagfeltet.

Generell kompetanse

Etter fullført masteroppgave har studenten tilegnet seg følgende generelle kompetanse:

  • forståelse for både det indre og ytre miljøets betydning for menneskers hverdag.
  • hvordan vitenskapelig basert kunnskap kan anvendes på en systematisk og kritisk måte for å kartlegge, formulere og analysere en aktuell problemstilling innen fagområdet.
  • kan innhente og tolke resultater fra nyere forskningslitteratur.
  • kan presentere problemstillinger innen fagområdet, skriftlig og muntlig, med tanke på kritisk analyse av måledata og forskningsresultater.
  • bevissthet om følgende forhold:
    • Hvordan forskning kan bidra positivt til samfunnets utvikling.
    • Profesjonalitet, etisk framferd og toleranse i utførelse av arbeid.

Arbeids- og undervisningsformer

Prosjektarbeid. Individuelt, selvstendig arbeid som utgjør 750 timer, og ender ut i masteroppgave (rapport) og muntlig presentasjon. Prototyper og/eller andre produkter som utvikles kan inngå som del av besvarelsen.

Veiledning

Hver student vil få tildelt en intern veileder og veiledningen kan bestå av inntil 20 timer i løpet av semesteret. Gjennom veileder kan studentene bli knyttet til grupper satt sammen etter faglige kriterier og delta i seminarer, kollokvier og veiledningsgrupper. Masteroppgaven kan være knyttet til relevante FoU-prosjekter ved høgskolen eller utviklet i samarbeid med ulike fag- og forskningsmiljøer, inkludert industribedrifter som høgskolen har samarbeid med. Dersom oppgaven utføres i samarbeid med en ekstern oppdragsgiver skal veileder herfra ha ansvar for veiledningen, i samarbeid med den interne veilederen ved høgskolen.

Masteroppgaven

Arbeidet som utføres innen masteroppgaven skal baseres på forskningsmessige prinsipper. Masteroppgaven skal besvares med en skriftlig rapport etter format av vitenskapelig rapport. Rapporten skal beskrive problemstilling, arbeidet som er utført og redegjøre for resultater. Rapporten har to typer tilpasninger i forhold til en vitenskapelig rapport:

  • Innledningen vil kunne inneholde en vesentlig lengre redegjørelse for masteroppgavens tema. Diskusjonsdelen vil kunne inneholde en vesentlig mer omfattende diskusjon. Det vil bli stilt krav til kvalitetssikrede kildehenvisninger og tilhørende kildeliste.
  • En vesentlig del av masteroppgaven vil kunne være knyttet opp mot en oppdragsgivers problemstilling, selv om denne ikke er av direkte vitenskapelig natur. Veileder ved høgskolen vil se til at det blir et rimelig innslag av vitenskapelige problemstillinger, løsningsmetoder og kritisk refleksjon.

Prototyper og/eller andre produkter som er utviklet kan inngå som en del av besvarelsen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

  • To milepælsmøter.

Vurdering og eksamen

Ny eksamen våren 2020: Masteroppgaven utgjør 100 % av karakteren.

Eksamensresultatet kan påklages.

 

[Tidligere: Masteroppgave, skriftlig rapport på ca. 60 sider. Prototyper og/eller andre produkter som er utviklet kan inngå som en del av besvarelsen. Muntlige presentasjon av oppgaven i plenum av kandidaten. Etter presentasjonen stilles kandidaten spørsmål fra sensorene i forhold til oppgaven. Sensorene fastsetter karakteren på masteroppgaven etter den muntlige presentasjonen og utspørringen.

Eksamensresultat kan påklages.]

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To sensorer, hvorav minst en ekstern.