EPN-V2

MAEN5300 Forskningsmetoder og etikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods and Ethics
Studieprogram
Master’s Programme in Civil Engineering
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltid
Masterstudium i energi og miljø i bygg
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte - definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om estetiske teorier
  • har kunnskap om design og designprosesser
  • har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder med relevans for fagområdet
  • har kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og entreprenørielle metoder
  • har kunnskap om konsum, bærekraft og miljøproblematikk i et fagdidaktisk perspektiv
  • har kunnskap om hvordan virkemidler brukes i visuelt språk og hvordan ungdom og voksne kan bruke og påvirkes av visuelle budskap
  • har kunnskap om reformer og læreplaner og undervisningsplanlegging knyttet til arbeidet i videregående skole, folkehøgskole og andre voksenpedagogiske arenaer

Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge undervisning, veilede og vurdere elever i utvikling av visuell kompetanse
  • kan anvende læreplaner og tilpasse mål til ulik undervisning og elevers læreforutsetninger
  • kan anvende vitenskapelig metoder og teorier i forskning og utviklingsarbeid
  • kan anvende entreprenørskap og entreprenørielle metoder
  • kan reflekterer over og drøfte konsum, bærekraft og miljøproblematikk i et fagdidaktisk perspektiv
  • kan utforme lokale arbeidsplaner og oppgavetekster

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til analytisk refleksjon over og drøfting av egen undervisningspraksis ut fra læreplaner og skolens verdigrunnlag
  • kan reflektere over betydningen av visuell og materiell kultur i et utdanningsperspektiv
  • har evne til å tilrettelegge, undervise, lede og vurdere læringsprosesser

Forkunnskapskrav

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium og ulike former for gruppearbeid. Bacheloroppgaven er forankret i profesjonsfaget. Profesjonsfaget integreres i verkstedsperiodene. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike veilednings- og vurderingsformer.

Læringsutbytte

Det knyttes arbeidskrav for profesjonsfag til alle verkstedsperiodene. Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan utføre bacheloroppgaven.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen

Det kreves 80 prosent frammøte i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er obligatorisk krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om obligatorisk undervisning.

Arbeids- og undervisningsformer

En to-dagers hjemmeeksamen i gruppe etter praksisopplæringen. Oppgaven skal være en skriftlig praksisoppgave med en individuell profesjonsfaglig komponent (ca.1500-1700 ord).

Eksamen kan påklages.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle.

Vurdering og eksamen

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E. A er høyeste karakter, E er laveste og F for ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

To interne sensorer. Ekstern sensur brukes jevnlig.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En intern sensor.

Ekstern sensur brukes jevnlig.