Programplaner og emneplaner - Student
MAEN5300 Forskningsmetoder og etikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methods and Ethics
- Studieprogram
-
Master’s Programme in Civil EngineeringMasterstudium i energi og miljø i bygg - deltidMasterstudium i energi og miljø i bygg
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte - definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om estetiske teorier
- har kunnskap om design og designprosesser
- har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder med relevans for fagområdet
- har kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og entreprenørielle metoder
- har kunnskap om konsum, bærekraft og miljøproblematikk i et fagdidaktisk perspektiv
- har kunnskap om hvordan virkemidler brukes i visuelt språk og hvordan ungdom og voksne kan bruke og påvirkes av visuelle budskap
- har kunnskap om reformer og læreplaner og undervisningsplanlegging knyttet til arbeidet i videregående skole, folkehøgskole og andre voksenpedagogiske arenaer
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge undervisning, veilede og vurdere elever i utvikling av visuell kompetanse
- kan anvende læreplaner og tilpasse mål til ulik undervisning og elevers læreforutsetninger
- kan anvende vitenskapelig metoder og teorier i forskning og utviklingsarbeid
- kan anvende entreprenørskap og entreprenørielle metoder
- kan reflekterer over og drøfte konsum, bærekraft og miljøproblematikk i et fagdidaktisk perspektiv
- kan utforme lokale arbeidsplaner og oppgavetekster
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til analytisk refleksjon over og drøfting av egen undervisningspraksis ut fra læreplaner og skolens verdigrunnlag
- kan reflektere over betydningen av visuell og materiell kultur i et utdanningsperspektiv
- har evne til å tilrettelegge, undervise, lede og vurdere læringsprosesser
Forkunnskapskrav
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium og ulike former for gruppearbeid. Bacheloroppgaven er forankret i profesjonsfaget. Profesjonsfaget integreres i verkstedsperiodene. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike veilednings- og vurderingsformer.
Læringsutbytte
Det knyttes arbeidskrav for profesjonsfag til alle verkstedsperiodene. Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan utføre bacheloroppgaven.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen
Det kreves 80 prosent frammøte i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er obligatorisk krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om obligatorisk undervisning.
Arbeids- og undervisningsformer
En to-dagers hjemmeeksamen i gruppe etter praksisopplæringen. Oppgaven skal være en skriftlig praksisoppgave med en individuell profesjonsfaglig komponent (ca.1500-1700 ord).
Eksamen kan påklages.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle.
Vurdering og eksamen
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E. A er høyeste karakter, E er laveste og F for ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
To interne sensorer. Ekstern sensur brukes jevnlig.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En intern sensor.
Ekstern sensur brukes jevnlig.