EPN-V2

MAEN5200 Energy design and building physics Course description

Course name in Norwegian
Energidesign og bygningsfysikk
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
FALL 2024
Schedule
  • Introduction

    The course Energy design and building physics will give the students a comprehensive knowledge of analysis of building physics. The course has a special focus on the façade's impact on thermal comfort, daylight, energy demand and moisture.

  • Recommended preliminary courses

    Bestått - ikke bestått.

  • Required preliminary courses

    None other than admission requirements

  • Learning outcomes

    After completing this course, the student has achieved the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student has in-depth knowledge of

    - how to design a facade that provides good indoor climate and low energy consumption

    - moisture and heat transport through the building envelope including windows, walls, ceilings and floor slabs

    - elements of passive house design, on the topics of indoor climate and energy use

    - the roles and processes of integrated building design

    - the most important criteria and calculation methods for daylight design and energy efficient lighting

    - airflow in buildings and how to achieve airtight buildings

    - principles and challenges of heat recovery

    Skills

    The student is capable of

    - performing calculations and analysing results for U- and g-values for windows, walls, ceilings and floor slabs

    - performing calculations and analysing results for thermal comfort in case of solar radiation and low outdoor temperatures

    - performing calculations and analysing results for thermal bridges

    - performing calculations and analysing results for moisture transport through structures

    - performing calculations and analysing results of daylight conditions in rooms and energy savings by daylight control

    - designing buildings which meet criteria for good indoor climate and low energy demand

    - designing and analysing ventilation and infiltration in conjunction with pressure conditions, and designing energy optimal solutions

    - designing façades with optimal performance on thermal comfort, daylight, energy demand and cost-efficiency

    General competence

    The student is capable of

    - analysing buildings and solving problems related to detailed design of building parts, considering thermal comfort, daylight, moisture and energy demand

    - considering the extent and distribution of thermal bridges and proposing measures to avoid condensation and achieve good thermal comfort and low energy demand

    - evaluating and choosing the right tool for the problem

    - planning and performing an analysis of relevant building physics problems, and provide relevant advice for a client

  • Teaching and learning methods

    Opptak til studiet.

  • Course requirements

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

     

    Kunnskap

    Studenten

    • kan kritisk vurdere relasjonens betydning i møte med mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer, deres familie og nettverk
    • har kjennskap til den betydning personlig engasjement, væremåte og verdier har for hjelpearbeidet

     

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan bruke relevante kommunikasjons- og samhandlingsteorier for å initiere og inngå i relasjoner som fremmer hjelpende samhandling med mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer, og deres familie og nettverk
    • kan bruke ferdigheter i kommunikasjon og relasjon slik at de det gjelder kan uttrykke sine opplevelser, erfaringer og forståelse og at disse beskrivelsene anerkjennes og danner utgangspunkt for utformingen av hjelp og støtte
    • kan bruke relevant kunnskap til å fremme brukermedvirkning på individ og systemnivå

     

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å koordinere tjenester, lede tverrfaglige team og lede samhandling på tvers av grupper, sektorer, tjenester og instanser
    • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter slik at mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer, deres familier og nettverk opplever seg møtt og forstått, og at deres ressurser og kompetanse blir anerkjent i felles samhandling for å fremme bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse
    • kan analysere relevante etiske problemstillinger og utøve en reflektert og faglig praksis
  • Assessment

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive undervisningsformer. Dette består av veiledet praksisstudier med tilrettelagte læringssituasjoner, simulering, faglig veiledning med bevisstgjøring av egen rolle og relasjonskompetanse, skriftlige oppgaver, muntlige refleksjoner og selvstudie.

     

    En praksisuke tilsvarer 40 timer studieinnsats, hvorav tilstedeværelse på praksisstedet utgjør gjennomsnittlig 30 timer.

  • Permitted exam materials and equipment

    Praksisstudier innehar krav om tilstedeværelse (90 %), forventningssamtale, midtveis- og avsluttende vurdering. Andre obligatoriske aktiviteter er:

    • Deltagelse på to simuleringsdager
    • Godkjente læringsutbytter for praksis
    • Deltagelse i faglig veiledning i praksis (2*2,5 timer)
    • Individuelt refleksjonsnotat fra praksis 700 ord (+/- 10 %)

  • Grading scale

    Vurderte praksisstudier.

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttene for emnet, studentens konkretisering av læringsutbytte og obligatoriske aktiviteter i løpet av praksisperioden.

     

    For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.

    • Studenten skal være til stede minimum 90 prosent av den planlagte tiden 
    • Fravær på mellom 10 og 20 prosent av den planlagte tiden må tas igjen etter avtale med praksisveileder og veileder fra universitetet 
    • Fravær utover 20 prosent medfører at praksis vurderes til ikke bestått* 
    • Kravet om tilstedeværelse kan ikke fravikes på grunn av sykdom eller andre grunner. 

    *Dersom sykdom forhindrer studenten i å møte i praksisstudiet, slik at fraværet blir for stort, må det normalt fremlegges legeerklæring som omfatter alle fraværsdagene over 10 prosent av den planlagte tiden for at det skal regnes som et gyldig fravær. Studentens forsøk på å gjennomføre praksisstudiet vil da ikke bli tellende. 

     

    Hvis studenten avbryter praksisstudiet uten gyldig grunn, for eksempel avslutter utdanningen, vil emnet bli registrert med ikke bestått, og studenten bruker et forsøk. Får studenten vurdert praksisstudiet til «ikke bestått» to ganger må utdanningen avbrytes.

  • Examiners

    Ikke relevant.