EPN-V2

MAEN5200 Energidesign og bygningsfysikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Energy design and building physics
Studieprogram
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltid
Masterstudium i energi og miljø i bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Faget energidesign og bygningsfysikk skal gi studentene en helhetlig kompetanse på analyser av bygningsfysiske prosesser i bygg. Faget har spesiell fokus på fasadens betydning i forhold til termisk komfort, dagslys, energi og fukt.

Anbefalte forkunnskaper

  • Active participation in classes and discussions (minimum 80% attendance)
  • Individual presentation of one's own culture with reference to educational challenges
  • One paper on a subject treated in the course, of approx. 2000 words +/- 10 %

Course requirements shall be met within fixed deadlines. Course requirements are evaluated Passed/Not Passed.

The right to take the examination depends on the successful fulfilment of course requirements. Obligatory course assignments which are not completed by the agreed closing date will not be accepted, and the students lose their right to take the examination. Students are responsible themselves for keeping informed about relevant deadlines. In cases of illness or other inconveniences, students must make an appointment with their tutors for an extension, within the time limit of the course requirement. Requirements which have been handed in at the right time but which have not been accepted, will be given a new deadline.

In cases where course requirements are on time but are not accepted, students are entitled to maximum two new attempts. Students who have lost their right to take the examination because of unaccepted course requirements, must get in touch with their tutors to make another appointment about completing the requirement the following term/study year.

Forkunnskapskrav

Ingen utover opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • hvordan utvikle en fasade som skaper godt inneklima og lavt energiforbruk
  • fukt og varmetransport gjennom bygningskroppen herunder vinduer, vegger, tak og etasjeskillere
  • elementene i passivhusdesign med hensyn på inneklima og energi
  • rollene og prosessen for integrert bygningsdesign
  • de viktigste kriteriene og beregningsmetodene for dagslysdesign og energieffektiv belysning
  • luftstrømmer i bygninger og hvordan oppnå tette bygg
  • prinsipper ved varmegjenvinning og utfordringer med disse

Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende U- og g-verdier for vinduer, vegger, tak og etasjeskillere
  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende termisk komfort ved fasader under solbelastning og ved lave utetemperaturer
  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende kuldebroverdier
  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende fukttransport gjennom konstruksjoner
  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende dagslysforhold i rom og energibesparelse ved dagslysstyring
  • designe bygg som oppfyller kriteriene for godt inneklima og lavt energibruk
  • designe og analysere ventilasjon og infiltrasjon i sammenheng med trykkforhold og utforme løsninger som er samlet energioptimale
  • designe en fasade som gir termisk-, dagslys- energi- og kostnadsmessig optimal løsning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere bygg og løse problemer knyttet til konstruktive bygningsfysiske detaljer, termisk komfort, dagslys, fukttekniske forhold og energi
  • vurdere omfang og fordeling av kuldebroer samt foreslå tiltak for bygg for å unngå kondens og oppnå god termisk komfort og energibruk
  • vurdere og velge riktig verktøy i forhold til problemstilling
  • planlegge og utføre en bygningsfysisk analyse av de aktuelle problemstillinger i en bygning og gi relevante veiledninger

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid i gruppe.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

  • To milepælsmøter for prosjektet.

Vurdering og eksamen

Eksamen høst 2021 grunnet covid-19 - gjelder ordinær og ny/utsatt eksamen

Hjemmeeksamen over 4 dager.

Eksamensresultatet kan påklages.

[Eksamen tidligere]

Del 1 Individuell skriftlig eksamen på tre timer, som teller 70 prosent.

Del 2 Prosjektarbeid i gruppe på to til tre studenter og som teller 30 prosent. Rapport, gjennomføring, muntlig og visuell presentasjon i gruppe vurderes.

Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages.

Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.

Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter bestått/E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Culture and Identity is one of the courses regarding Nordic Childhoods. Joint events with the other Nordic Childhoods courses are integrated. The cultural background of the student is a resource in lectures and class room discussions, through experience-based learning and critical reflection. The course includes fieldwork observations in kindergartens and schools, in addition to visits to relevant sites.

Important components in the pedagogical work with children in a nordic context are play, learning related to play, nature and community surroundings. In this course, the focus is on the Norwegian educational system in both a broader and more specific Norwegian context.

Culture and identity concerns the question of who we are, and is related to definitions of the other, as well as by the other: Who are "we" and who are "the others". These are not static concepts, but rather due to sociocultural change both nationally as well as globally.

One of the defining forces of culture and identity is religion. Religious diversity is part of cultural diversity and the changes that have developed globally, hence it is also affects culture and identity in the Norwegian context. How does this affect Norwegian childhoods?

The power-relations and political forces around the child and childhoods are important drivers of these changes, producing various kinds of school systems, preschool and kindergarten systems. Culture and Identity is therefore not only about who we are, but also very much about childhood perspectives and constructions and how they affect us. The question becomes not only who we are, but also "Who do they want us to be"?

Norway is, like most other societies, a "multicultural" society. The Sami indigenous people living in the Nordic countries have long been a part of this cultural diversity. Related to this, it is also important to focus on power relations between minorities and majorities. Culture and Identity then, involving definitions of "us" and "them", also opens the possibility for racism and discrimination towards ethnic and lingual minorities, as well as opening up the politics of assimilation of the Sami. In this and many other regards, Norway and Nordic societies are no different than other countries, showing similar attributions to the rest of the larger global system, which Norway is a part of.

Vurderingsuttrykk

After completion of the course, the student will have acquired the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence

Knowledge

The student

  • has awareness and knowledge of what factors constitute a person's identity
  • has knowledge of the concept of "Culture", and an awareness of the culture of the individual student in particular
  • has knowledge about childhood and identity construction

Skills

The student

  • has skills in observation and analysis of a new educational and cultural setting
  • has skills in communicating across cultural and linguistic borders
  • has ability to facilitate inclusive practices in groups characterized by diversity
  • has ability to observe and compare different educational settings

General competence

The student

  • is able to reflect upon experiences of languages and cultures of other international students
  • has an awareness of the implications of living in a globalized world
  • is able to develop an awareness of challenges and possibilities within multicultural perspectives in education
  • is able to reflect upon experiences of the multiple cultural settings in kindergartens / schools in Oslo

Sensorordning

Cultural and Identity- Nordic Childhoods is a full-time study-program, where the topics will be treated through lectures, seminars, student-presentations and discussions. In addition to the period of regular hours of teaching, there will be a period of fieldwork, report-writing, and presentations. There will also be a variety of excursions to museums, cultural and other institutions relevant to the course.

The students are expected to share aspects of culture and language from their own countries as a basis for their own presentation and the discussions in the class.

The course will give opportunities to interact with Norwegian students, who will be able to assist in practical matters and give some guidance for exploring the Oslo region.

Fieldwork in schools and kindergartens is an integrated part of the course. The students spend 4 weeks of fieldwork, where they observe and analyse different educational and cultural aspects of the classes or children's groups they attend.

Vedlegg: Presisering av studieforløpet for interne studenter

(Applicable to Norwegian students only)

Emnet er åpent for interne studenter fra barnehagelærerutdanningen (heltidsstudenter samt deltidsstudenter som har tatt fordypning på heltid og kan starte på dette emnet i januar) i sjette semester. Studentene følger den godkjente fagplanen for Culture and Identity - Nordic Childhoods på 30 studiepoeng. (Engelsk betegnelse: Study Plan for Culture and Identity - Nordic Childhoods 30 ECTS).

Følgende presiseringer gjelder for de interne studenter:

  • Interne studenter må gjennomføre fem uker veiledet og vurdert praksis
  • «Semester paper» teller som studentens bacheloroppgave. Oppgaven skrives på engelsk med tematikk tilknyttet emnet.
  • Interne studenter beholder bachelor veiledningsressurs i emnet, og får tildelt veileder blant lærerteamet på emnet så langt det er mulig.

For øvrig følger de interne studentene det samme studieprogrammet og arbeidskrav som de eksterne studentene, inklusiv den avsluttende muntlige eksamen som sammen med den skriftlige oppgaven utgjør karakteren for MCI-kurset.