EPN-V2

MAEN5200 Energidesign og bygningsfysikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Energy design and building physics
Studieprogram
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltid
Masterstudium i energi og miljø i bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Faget energidesign og bygningsfysikk skal gi studentene en helhetlig kompetanse på analyser av bygningsfysiske prosesser i bygg. Faget har spesiell fokus på fasadens betydning i forhold til termisk komfort, dagslys, energi og fukt.

Anbefalte forkunnskaper

A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

Upon successful completion of the course, the candidate has: 

  • an in-depth understanding of innovation processes
  • an advanced understanding of relevant social challenges as articulated by the United Nations, European Union, and national governments including the United Nations Sustainable Development Goals (SDGs).

Skills

Upon successful completion of the course, the candidate can:

  • critically reflect on the role of personal experience, implicit bias, disciplinary traditions, professional background, gender, culture, and other social identities and characteristics in innovation
  • participate in innovation processes and critically identify and analyze social, organizational  or technical problems
  • use creative processes to suggest innovative solutions to complex challenges.
  • identify and put into practice mechanisms for ensuring ethical, professional conduct, and diversity in teams.

General competence

Upon successful completion of the course, the candidate: 

  • has an advanced understanding of how innovation and design frameworks and processes can be implemented in interdisciplinary teams
  • can critically explain and debate creative processes. 

Forkunnskapskrav

Ingen utover opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • hvordan utvikle en fasade som skaper godt inneklima og lavt energiforbruk
  • fukt og varmetransport gjennom bygningskroppen herunder vinduer, vegger, tak og etasjeskillere
  • elementene i passivhusdesign med hensyn på inneklima og energi
  • rollene og prosessen for integrert bygningsdesign
  • de viktigste kriteriene og beregningsmetodene for dagslysdesign og energieffektiv belysning
  • luftstrømmer i bygninger og hvordan oppnå tette bygg
  • prinsipper ved varmegjenvinning og utfordringer med disse

Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende U- og g-verdier for vinduer, vegger, tak og etasjeskillere
  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende termisk komfort ved fasader under solbelastning og ved lave utetemperaturer
  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende kuldebroverdier
  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende fukttransport gjennom konstruksjoner
  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende dagslysforhold i rom og energibesparelse ved dagslysstyring
  • designe bygg som oppfyller kriteriene for godt inneklima og lavt energibruk
  • designe og analysere ventilasjon og infiltrasjon i sammenheng med trykkforhold og utforme løsninger som er samlet energioptimale
  • designe en fasade som gir termisk-, dagslys- energi- og kostnadsmessig optimal løsning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere bygg og løse problemer knyttet til konstruktive bygningsfysiske detaljer, termisk komfort, dagslys, fukttekniske forhold og energi
  • vurdere omfang og fordeling av kuldebroer samt foreslå tiltak for bygg for å unngå kondens og oppnå god termisk komfort og energibruk
  • vurdere og velge riktig verktøy i forhold til problemstilling
  • planlegge og utføre en bygningsfysisk analyse av de aktuelle problemstillinger i en bygning og gi relevante veiledninger

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid i gruppe.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

  • To milepælsmøter for prosjektet.

Vurdering og eksamen

Emnet tar for seg mer avansert programmering og har fokus på didaktisk tilnærming til programmering.

Hjelpemidler ved eksamen

This course aims to train students to face the complex challenges faced by society including issues related to the ageing population, human rights, climate change, sustainable development, and the rapid growth in industrialization 4.0.

The course will focus on experienced-based learning where students from multiple fields work together on a real-life local challenges with global implications. Students will work in collaboration with external partners organizations and businesses who struggle every day with producing innovative solutions While specific topics will vary, students will have the opportunity to choose among a variety of topics related to technology, innovation and society. Teams will be required to leverage their collective skills and experiences to effectively collaborate and produce new solutions to today's most complex challenges.

Vurderingsuttrykk

No formal requirements over and above the admission requirements.

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om prinsipper for algoritmisk tenkning
  • Har kunnskap om utvikling og oppbygging av programmer, og prinsipper og metoder for utprøving og feilfinning
  • Har kunnskap om programmeringsprinsipper: løkker, tester, variabler, funksjoner
  • Har kunnskap om ulike programmeringsspråk og plattformer for opplæring i programmering
  • Har kunnskap om tilrettelegging for undervisning og læring i og med programmering
  • Har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid om programmering i skolen

Ferdigheter

Studenten

  • Kan identifisere og dekomponere et problem, og utforme løsninger som gjør bruk av programmering
  • Kan utvikle programmer ved bruk av visuell blokkprogrammering og enkel tekstbasert programmering
  • Kan dokumentere, teste og feilsøke programmeringskode
  • Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle eksisterende programkode og algoritmer
  • Kan programmere enkel brukerinteraksjon
  • Kan planlegge og gjennomføre undervisning for og med programmering i skolen
  • Kan vurdere egnethet av ulike fysiske enheter og digitale læringsressurser for opplæring i programmering
  • Kan veilede og vurdere elevers prosess og produkt i arbeid med algoritmisk tenkning og programmering

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan kommunisere kunnskap om algoritmisk tenkning og programmering
  • Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplan og integrert i fag
  • Kan reflektere over bruk av programmering i undervisning og læring
  • Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, samarbeid, problemløsning og dybdelæring
  • Har innsikt i etiske problemstillinger relatert til programmering