Programplaner og emneplaner - Student
MAEN5200 Energy design and building physics Course description
- Course name in Norwegian
- Energidesign og bygningsfysikk
- Study programme
-
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings - part-timeMaster's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
FALL 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Faget energidesign og bygningsfysikk skal gi studentene en helhetlig kompetanse på analyser av bygningsfysiske prosesser i bygg. Faget har spesiell fokus på fasadens betydning i forhold til termisk komfort, dagslys, energi og fukt.
Recommended preliminary courses
Følgende arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Arbeidskrav 1: Undervisningen i emnet er obligatorisk. Minimumskravet til oppmøte er 70 prosent aktiv deltakelse.
- Arbeidskrav 2: Innlevering av 4 gruppeoppgaver på 1-5 sider samt presentasjon av disse oppgavene i undervisningen. Detaljer rundt innholdet i hver oppgave presenteres ved semesterstart.
- Arbeidskrav 3: Innlevering av individuell skriftlig refleksjonsoppgave på et gitt fokusområde (maks 3 sider). Detaljer rundt dette gis ved semesterstart.
Alle arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være gjennomført og godkjent innen den fastsatte fristen for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, gis studentgruppen anledning til å levere en forbedret versjon innen angitt frist.
Required preliminary courses
Ingen utover opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- hvordan utvikle en fasade som skaper godt inneklima og lavt energiforbruk
- fukt og varmetransport gjennom bygningskroppen herunder vinduer, vegger, tak og etasjeskillere
- elementene i passivhusdesign med hensyn på inneklima og energi
- rollene og prosessen for integrert bygningsdesign
- de viktigste kriteriene og beregningsmetodene for dagslysdesign og energieffektiv belysning
- luftstrømmer i bygninger og hvordan oppnå tette bygg
- prinsipper ved varmegjenvinning og utfordringer med disse
Ferdigheter
Studenten kan
- utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende U- og g-verdier for vinduer, vegger, tak og etasjeskillere
- utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende termisk komfort ved fasader under solbelastning og ved lave utetemperaturer
- utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende kuldebroverdier
- utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende fukttransport gjennom konstruksjoner
- utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende dagslysforhold i rom og energibesparelse ved dagslysstyring
- designe bygg som oppfyller kriteriene for godt inneklima og lavt energibruk
- designe og analysere ventilasjon og infiltrasjon i sammenheng med trykkforhold og utforme løsninger som er samlet energioptimale
- designe en fasade som gir termisk-, dagslys- energi- og kostnadsmessig optimal løsning
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere bygg og løse problemer knyttet til konstruktive bygningsfysiske detaljer, termisk komfort, dagslys, fukttekniske forhold og energi
- vurdere omfang og fordeling av kuldebroer samt foreslå tiltak for bygg for å unngå kondens og oppnå god termisk komfort og energibruk
- vurdere og velge riktig verktøy i forhold til problemstilling
- planlegge og utføre en bygningsfysisk analyse av de aktuelle problemstillinger i en bygning og gi relevante veiledninger
Teaching and learning methods
Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid i gruppe.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- To milepælsmøter for prosjektet.
Assessment
Emnet skal gi studenten praktisk kunnskap og ferdigheter i å søke etter ideer og vurdere ideer eller utfordringer på et tidlig stadium. I løpet av kurset tester studentene ut forskjellige ideer eller utfordringer gjennom intensive uker (mulighetsstudier) eller dager (hackaton). Ideene eller utfordringene kan komme fra studentene selv, fra andre personer eller interessenter, fra offentlig eller privat sektor eller fra forskning. Studentene skal bli bevisste på hvilken avgjørende rolle idévurdering spiller når det gjelder å fastslå økonomisk, sosial, kulturell og miljømessig verdi. Emnet gir også en inngående introduksjon til mulighetsstudier og markedsundersøkelse.
Emnet tar for seg de avgjørende faktorene som må tas i betraktning i den innledende konseptualiseringen av et nytt foretak eller innovasjonsprosjekt. Studentene må være så ærlige som mulig når de avgjør om det er verdt å gå videre med den framlagte ideen. Denne avgjørelsen vil være basert på den enkelte gründers ønsker og ambisjoner. Studentene skal avgjøre om svaret blir ja eller nei og begrunne svaret. En positiv avgjørelse betyr at neste steg er å begynne å utvikle en lanseringsplan, som kan innebære å utvikle og teste prototyper, rekruttere ledere og skaffe nødvendig finansiering samt ressurser og støtte, internt og eksternt. En negativ avgjørelse er også et gyldig og verdifullt resultat som vil spare gründeren tid og penger som ellers kunne ha blitt brukt på et konsept som har kommersielt potensial for å lykkes i markedet. Ideene som blir lagt fram og testet i løpet av dette emnet, danner grunnlaget for kurset Entrepreneurship 2 i andre semester.
Undervisningsspråk er norsk og engelsk.
Permitted exam materials and equipment
Ingen forkunnskapskrav.
Grading scale
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- teoretisk forståelse for analyse av komplekse innovasjonsmuligheter og en entreprenørskapstankegang
- høy grad av kunnskap om innsamling og vurdering av relevante data
- inngående kunnskap om hvordan man på et tidlig stadium vurderer om ideer, muligheter og konsepter er gjennomførbare
- høy grad av kunnskap om hvordan nye muligheter, ideer og konsepter kan presenteres muntlig og skriftlig
- spesialisert kunnskap om hvordan man setter sammen et godt team for å utvikle entreprenørskapsmuligheter
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere og utvikle entreprenørskapsmuligheter alene og i samarbeid med andre
- gjøre bruk av teoretiske perspektiver på komplekse problemstillinger
- vurdere behov for innovasjon
- ta avgjørelser ved bruk av maler og verktøy når man står overfor en problemstilling knyttet til entreprenørskap
- vurdere gjennomførbarheten av en idé eller mulighet i forhold til produkt, marked, organisasjon, økonomi og forretningsmodell
- håndtere uklarhet, risiko, og markedspotensial
- identifisere og vurdere informasjon fra ulike kilder for å skaffe seg bedre innsikt
- gjennomføre intervjuer, samt analysere og tolke tilbakemeldinger fra interessenter
Generell kompetanse
Studenten kan
- samle, analysere og bruke kvantitative og kvalitative data for å vurdere kunde- og markedsbehov og generere potensielle løsninger som møter disse behovene
- forstå de etiske utfordringene og ansvaret som entreprenørskap innebærer
- vise respekt, forståelse og samarbeidsevne i kontakt med kunder, brukere og eksperter
- uttrykke problemformuleringer, analysere og vurdere entreprenørskapsmuligheter i kommunikasjon med eksperter og samfunnet generelt
Examiners
Følgende studentaktive undervisnings- og læringsformer vil bli brukt:
- Gruppearbeidsprosjekt (mulighetsstudie)
- Muntlig og skriftlig presentasjon (mulighetsstudie)
- Kunde- og brukerintervjuer og observasjoner
- Forelesninger
- Gjesteforelesere
- Workshop
Grupper av studenter skal gjennomføre fire mulighetsstudier i løpet av semesteret for å skaffe seg praktisk kunnskap og ferdigheter i å lete etter og vurdere ideer eller utfordringer på et tidlig stadium. Studentene blir inndelt i nye grupper for hver mulighetsstudie. Målet er at studentene skal få muligheten til å samarbeide med alle sine medstudenter i løpet av semesteret.
De fire mulighetsstudiene inneholder noe ulike utfordringer: egne ideer og problemer, ideer fra eksterne forretningspartnere, ideer fra partnere i offentlig sektor, anvendelse av designtenkning eller andre egnede metoder ut fra studentens egne ideer.