EPN-V2

MAEN5020 Miljøvurdering av byggematerialer og komponenter Emneplan

Engelsk emnenavn
Environmental assessment of materials and components in buildings
Studieprogram
Masterstudium i energi og miljø i bygg
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Klimaendringer og økt fokus på ressursbruk og miljøeffekter innebærer et større fokus på materialvalg og miljøvurdering av byggematerialer og komponenter. Emnet legger vekt på å gi studentene forståelse for mekanismer som er viktige ved valg av miljøvennlige byggematerialer og - komponenter for å oppnå en bygningskropp med lavt klimagassutslipp. Valgemnet bygger på teoretisk grunnlag om energibruk og bygningsfysikk fra obligatorisk emne MAEN4200/MAEND4200 Energibruk og inneklima. Valgemnet henger også teoretisk sammen med obligatorisk emne MAEN5200/MAEND5200 Energidesign og bygningsfysikk, men i valgemnet videreutvikles teoretisk og spesielt praktisk kunnskap om bygningsfysiske fenomener, materialegenskaper, bærekrafts-vurderinger og livsløpsanalyser av byggematerialer.

Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav ut over opptakskrav

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om miljøvurderinger av byggetekniske løsninger
  • har avansert innsikt i bygningsmaterialers egenskaper og ikke minst om emisjoner, energibehov og CO2-utslipp ved produksjon, samt bestandighet, levetid og nedbrytningsprosesser
  • har spesialisert kunnskap om byggematerialers fordeler og ulemper og om den optimale kombinasjonen av ulike materialer for å maksimere energieffektivisering, bærekraft og levetid av bygningskropp og minimere klimagassutslipp
  • har spesialisert kunnskap om utfordringene i byggenæringen for implementering av bærekraftige løsninger

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke analysemetoder og kriterier som benyttes for bygningsfysiske- og miljøvurderinger for valg av byggematerialer, bygningskomponenter og byggetekniske løsninger
  • identifisere og velge ut relevante standarder (nasjonale og internasjonale) og kommersielle metoder (f.eks. BREEAM) for vurdering av konkrete byggeprosjekter
  • foreta fornuftige og miljøvennlig valg av materialer og komponenter i bygg
  • forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse for å analysere valg av materialer i bygningsprosjektering og relatere dem til komplekse fenomen som finner sted mellom bygningskropp og ute-/inneklima
  • prosjektere bygningselementer med beskrivelse av materialer og komponenter som inngår i bygningskroppen
  • optimalisering design av klimaskjerm ved bruk av analyseresultat

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere relevante kriterier som skal inngå i miljøvurderinger for definerte formål
  • gjennomføre miljøvurderinger for å optimalisere løsninger i bygninger
  • bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil hovedsakelig bestå av forelesninger, ukentlige frivillige øvingsoppgaver, befaring til byggeplass.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen.

Vurdering og eksamen

Videreutdanning i akuttsykepleie har et omfang på 90 studiepoeng og gjennomføres på heltid over 1 ½ år. Etter gjennomført studium har studenten handlingskompetanse i akuttsykepleie. Det vil si kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse til å utøve selvstendig akuttsykepleie.

Akuttsykepleie

Akuttsykepleie er spesialisert kompetanse i sykepleie til akutt og/eller kritisk syke og/eller skadde pasienter, fortrinnsvis i sykehusenes akuttmottak.

Relevans for arbeidsliv

Videreutdanning i akuttsykepleie skal bidra til å dekke det økende behovet samfunnet har for spesialisert sykepleiekompetanse ved akuttmottak i somatisk spesialisthelsetjenesten.

Akuttsykepleiere er etterspurt nøkkelpersonell i spesialisthelsetjenesten for gjennomføring av faglig forsvarlig helsehjelp i akuttmottak. Spesialisthelsetjenesten etterspør akuttsykepleiere med et solid klinisk og vitenskapelig fundament for yrkesutøvelsen sin.

Helsetjenesten er i stadig utvikling og kravene til helsetjenesten endres raskt. Medisinsk utvikling, etablerte pasientforløp og fokus på tidlig målrettet behandling, har ført til at mye av pasientbehandlingen starter i akuttmottaket. En konsekvens av denne utviklingen er nye og økte krav til sykepleieren i akuttmottak. Høy aktivitet kombinert med økende mengde eldre med komorbiditet, samt pasienter med uavklarte diagnoser og problemstillinger, stiller store krav til kompetanse hos sykepleiere i akuttmottak. Akuttsykepleieren er kvalifisert til å ta et utvidet ansvar for kunnskapsbasert sykepleie til akutt og/eller kritisk syke og/eller skadde pasienter i sykehusenes akuttmottak.

Akuttsykepleieren arbeider primært i akuttmottak. Andre aktuelle arbeidsplasser er overvåkningsavdeling, intermediæravdeling, AMK-sentraler og legevakt. Akuttsykepleieren er også kompetent til å arbeide i katastrofe- og krigsområder.

Programplanen består av en generell del som beskriver studiet som helhet, og deretter følger beskrivelser av hvert emne (emneplaner).

Hjelpemidler ved eksamen

Målgruppen for studiet er autoriserte sykepleiere som ønsker å arbeide som akuttsykepleiere.

Vurderingsuttrykk

Opptak til studiet gjennomføres i henhold til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus gjeldene fra 1. januar 2016. Det faglige grunnlaget for opptak til studiet er 3-årig bachelorgrad i sykepleie eller tilsvarende. I tillegg kreves det norsk autorisasjon som sykepleier og minst to års somatisk yrkespraksis som sykepleier fra spesialisthelsetjenesten etter autorisasjon.

Det gis tilleggspoeng (maksimalt 3 tilleggspoeng) for all høyere utdanning utover minstekravet.

Det gis tilleggspoeng (maksimalt 5 tilleggspoeng) for relevant yrkespraksis utover minstekravet. Med relevant yrkespraksis menes yrkespraksis som sykepleier ved akuttmottak, postoperativavdeling, intensivavdeling, overvåkningsavdeling, intermediæravdeling i spesialisthelsetjenesten, kirurgisk eller medisinsk sengepost som har akuttfunksjon, eller tilsvarende.

Søkere som tas opp til studiet, må fremlegge politiattest , jf. forskrift om opptak til høyere utdanning, kapittel 6.

Bruk av ansiktsdekkende bekledning er ikke forenlig med gjennomføring av studiet.

Sensorordning

En kandidat med fullført videreutdanning i akuttsykepleie har følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap innenfor akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
  • har inngående kunnskap om akuttmedisinsk behandling av akutt og/eller kritisk syke og/eller skadde pasienter
  • har kunnskap om vitenskapelig teori og forskningsmetode
  • har inngående kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom og/eller skade, i et alders- og flerkulturelt perspektiv
  • har avansert kunnskap om det å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i akuttsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen akuttsykepleie
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan utøve kunnskapsbasert praksis
  • kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
  • kan forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan redusere stress, smerte og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
  • kan utøve akuttsykepleie i samsvar med etiske prinsipper og til enhver tid gjeldende helselovgivning

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har handlingskompetanse i akuttsykepleie
  • kan gjennomføre helt eller delvis kompenserende akuttsykepleie ved svikt i pasientens grunnleggende behov
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen akuttsykepleie
  • kan beherske uttrykksformene innenfor akuttsykepleie
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor akuttsykepleie, både med spesialister og til allmenheten
  • kan samarbeide flerfaglig og tverrfaglig i pasientbehandlingen
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis