Programplaner og emneplaner - Student
MAEN5020 Miljøvurdering av byggematerialer og komponenter Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Environmental assessment of materials and components in buildings
- Studieprogram
-
Masterstudium i energi og miljø i bygg
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Klimaendringer og økt fokus på ressursbruk og miljøeffekter innebærer et større fokus på materialvalg og miljøvurdering av byggematerialer og komponenter. Emnet legger vekt på å gi studentene forståelse for mekanismer som er viktige ved valg av miljøvennlige byggematerialer og - komponenter for å oppnå en bygningskropp med lavt klimagassutslipp. Valgemnet bygger på teoretisk grunnlag om energibruk og bygningsfysikk fra obligatorisk emne MAEN4200/MAEND4200 Energibruk og inneklima. Valgemnet henger også teoretisk sammen med obligatorisk emne MAEN5200/MAEND5200 Energidesign og bygningsfysikk, men i valgemnet videreutvikles teoretisk og spesielt praktisk kunnskap om bygningsfysiske fenomener, materialegenskaper, bærekrafts-vurderinger og livsløpsanalyser av byggematerialer.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav ut over opptakskrav
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om miljøvurderinger av byggetekniske løsninger
- har avansert innsikt i bygningsmaterialers egenskaper og ikke minst om emisjoner, energibehov og CO2-utslipp ved produksjon, samt bestandighet, levetid og nedbrytningsprosesser
- har spesialisert kunnskap om byggematerialers fordeler og ulemper og om den optimale kombinasjonen av ulike materialer for å maksimere energieffektivisering, bærekraft og levetid av bygningskropp og minimere klimagassutslipp
- har spesialisert kunnskap om utfordringene i byggenæringen for implementering av bærekraftige løsninger
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke analysemetoder og kriterier som benyttes for bygningsfysiske- og miljøvurderinger for valg av byggematerialer, bygningskomponenter og byggetekniske løsninger
- identifisere og velge ut relevante standarder (nasjonale og internasjonale) og kommersielle metoder (f.eks. BREEAM) for vurdering av konkrete byggeprosjekter
- foreta fornuftige og miljøvennlig valg av materialer og komponenter i bygg
- forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse for å analysere valg av materialer i bygningsprosjektering og relatere dem til komplekse fenomen som finner sted mellom bygningskropp og ute-/inneklima
- prosjektere bygningselementer med beskrivelse av materialer og komponenter som inngår i bygningskroppen
- optimalisering design av klimaskjerm ved bruk av analyseresultat
Generell kompetanse
Studenten kan
- identifisere relevante kriterier som skal inngå i miljøvurderinger for definerte formål
- gjennomføre miljøvurderinger for å optimalisere løsninger i bygninger
- bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil hovedsakelig bestå av forelesninger, ukentlige frivillige øvingsoppgaver, befaring til byggeplass.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Videreutdanning i akuttsykepleie har et omfang på 90 studiepoeng og gjennomføres på heltid over 1 ½ år. Etter gjennomført studium har studenten handlingskompetanse i akuttsykepleie. Det vil si kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse til å utøve selvstendig akuttsykepleie.
Akuttsykepleie
Akuttsykepleie er spesialisert kompetanse i sykepleie til akutt og/eller kritisk syke og/eller skadde pasienter, fortrinnsvis i sykehusenes akuttmottak.
Relevans for arbeidsliv
Videreutdanning i akuttsykepleie skal bidra til å dekke det økende behovet samfunnet har for spesialisert sykepleiekompetanse ved akuttmottak i somatisk spesialisthelsetjenesten.
Akuttsykepleiere er etterspurt nøkkelpersonell i spesialisthelsetjenesten for gjennomføring av faglig forsvarlig helsehjelp i akuttmottak. Spesialisthelsetjenesten etterspør akuttsykepleiere med et solid klinisk og vitenskapelig fundament for yrkesutøvelsen sin.
Helsetjenesten er i stadig utvikling og kravene til helsetjenesten endres raskt. Medisinsk utvikling, etablerte pasientforløp og fokus på tidlig målrettet behandling, har ført til at mye av pasientbehandlingen starter i akuttmottaket. En konsekvens av denne utviklingen er nye og økte krav til sykepleieren i akuttmottak. Høy aktivitet kombinert med økende mengde eldre med komorbiditet, samt pasienter med uavklarte diagnoser og problemstillinger, stiller store krav til kompetanse hos sykepleiere i akuttmottak. Akuttsykepleieren er kvalifisert til å ta et utvidet ansvar for kunnskapsbasert sykepleie til akutt og/eller kritisk syke og/eller skadde pasienter i sykehusenes akuttmottak.
Akuttsykepleieren arbeider primært i akuttmottak. Andre aktuelle arbeidsplasser er overvåkningsavdeling, intermediæravdeling, AMK-sentraler og legevakt. Akuttsykepleieren er også kompetent til å arbeide i katastrofe- og krigsområder.
Programplanen består av en generell del som beskriver studiet som helhet, og deretter følger beskrivelser av hvert emne (emneplaner).
Hjelpemidler ved eksamen
Målgruppen for studiet er autoriserte sykepleiere som ønsker å arbeide som akuttsykepleiere.
Vurderingsuttrykk
Opptak til studiet gjennomføres i henhold til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus gjeldene fra 1. januar 2016. Det faglige grunnlaget for opptak til studiet er 3-årig bachelorgrad i sykepleie eller tilsvarende. I tillegg kreves det norsk autorisasjon som sykepleier og minst to års somatisk yrkespraksis som sykepleier fra spesialisthelsetjenesten etter autorisasjon.
Det gis tilleggspoeng (maksimalt 3 tilleggspoeng) for all høyere utdanning utover minstekravet.
Det gis tilleggspoeng (maksimalt 5 tilleggspoeng) for relevant yrkespraksis utover minstekravet. Med relevant yrkespraksis menes yrkespraksis som sykepleier ved akuttmottak, postoperativavdeling, intensivavdeling, overvåkningsavdeling, intermediæravdeling i spesialisthelsetjenesten, kirurgisk eller medisinsk sengepost som har akuttfunksjon, eller tilsvarende.
Søkere som tas opp til studiet, må fremlegge politiattest , jf. forskrift om opptak til høyere utdanning, kapittel 6.
Bruk av ansiktsdekkende bekledning er ikke forenlig med gjennomføring av studiet.
Sensorordning
En kandidat med fullført videreutdanning i akuttsykepleie har følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap innenfor akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- har inngående kunnskap om akuttmedisinsk behandling av akutt og/eller kritisk syke og/eller skadde pasienter
- har kunnskap om vitenskapelig teori og forskningsmetode
- har inngående kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom og/eller skade, i et alders- og flerkulturelt perspektiv
- har avansert kunnskap om det å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i akuttsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen akuttsykepleie
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan utøve kunnskapsbasert praksis
- kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
- kan forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan redusere stress, smerte og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
- kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- kan utøve akuttsykepleie i samsvar med etiske prinsipper og til enhver tid gjeldende helselovgivning
Generell kompetanse
Kandidaten
- har handlingskompetanse i akuttsykepleie
- kan gjennomføre helt eller delvis kompenserende akuttsykepleie ved svikt i pasientens grunnleggende behov
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan anvende kunnskap og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen akuttsykepleie
- kan beherske uttrykksformene innenfor akuttsykepleie
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor akuttsykepleie, både med spesialister og til allmenheten
- kan samarbeide flerfaglig og tverrfaglig i pasientbehandlingen
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis