Programplaner og emneplaner - Student
MAEN5010 Fornybar energi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Renewable Energy
- Studieprogram
-
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltidMasterstudium i energi og miljø i bygg
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fornybare energikilder er viktig for å få til en bærekraftig økonomi. I et globalt perspektiv reduserer den miljømessige og sosiale negative effekten av konvensjonelt fossil brensel. I dagens i energisystemet brukes ofte fornybare og konvensjonelle energiteknologier parallelt.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- ulike fornybare energikilder med fokus på forskjellen mellom disse og energikilder fra fossilt brensel
- teknologier som tas i bruk for å utnytte fornybare energikilder som termisk energi i bygninger og for produksjon av elektrisitet.
- de viktigste prosesser og komponenter som anvendes i ulike system for fornybar energi basert på energikonvertering
- fornybare energisystemers miljømessige ytelse
Ferdigheter
Studenten kan
- relatere fornybar energi og fossile brensel til bærekraft
- analysere og sammenligne fornybare energisystemer og konvensjonelle systemer basert på fossilt drivstoff med hensyn på miljøpåvirkning
- utføre analyser av sammenhengen mellom teknologi og økonomi for fornybare energisystemer
- utføre beregninger av energiproduksjon fra fornybare energikilder
- dimensjonere solenergisystemer for oppvarming og produksjon av elektrisitet
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til utvikling av fornybare energikilder i komplekse energisystemer
- fungere som prosjektmedarbeider i planlegging, bygging, og drift av bygningsintegrerte, fornybare energisystemer
- bidra til nytenking i innovasjonsprosesser
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og øvinger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen på tre timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Hjelpemidler vedlagt eksamensoppgaven samt håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Vurderingsuttrykk
A bachelor’s thesis written on a relevant nursing topic in which theory of science and research methods are key aspects. The exam form is intended to give the students an opportunity to incorporate their experience from clinical training.
Credits based on the national curriculum are:
- Main topic 1 - 7 credits
- Main topic 2 - 4 credits
- Main topic 3 - 1 credit
- Main topic 4 - 3 credits
Sensorordning
Passed course SKOMP1000 and SKOMPPRA4.
Emneansvarlig
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- has broad knowledge of the nurse’s role and responsibilities in a chosen area of specialisation
- has broad knowledge of nursing research and other relevant research and professional development in a chosen area of specialisation
Skills
The student is capable of
- defining clinical issues of relevance to professional development in nursing
- carrying out systematic literature searches
- clarifying concepts, analysing and assessing different sources of information, and using these sources to formulate relevant argumentation
- carrying out an independent, limited literature study under supervision and in accordance with applicable standards of research ethics
- presenting specialist literature in an independent, logical and systematic manner
Competence
The student
- is capable of critically and analytically assessing the chosen topic in light of academic and research-based knowledge
- is familiar with professional ethical issues and can contribute to planning professional development in clinical practices