Programplaner og emneplaner - Student
MAEN4600 Ventilasjonsteknikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Ventilation Design
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
-
Innledning
En intern sensor. Ekstern sensur brukes jevnlig.
-
Forkunnskapskrav
Delemne barnevern
Studenten skal ved gjennomført delemne ha tilegnet seg kunnskaper om den kommunale og den statlige barnevernstjenestens oppgaver, med vekt på sosionomers yrkesutøvelse. Faglige metoder og intervensjoner i de ulike fasene av en barnevernssak er kjent.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studentene:
- kjenner til sentrale trekk fra barnevernets historie og utvikling
- har bred kunnskap om Lov om barneverntjenester
- har bred kunnskap om barnevernets organisering, inkludert ansvarsforholdene mellom kommunalt, statlig og departementalt nivå
- har bred kunnskap om sentrale teoretiske perspektiv og kunnskapstradisjoner i barnevernet
- kjenner til hva som kjennetegner gode oppvekstvilkår og god omsorgskompetanse, herunder beskyttelse- og risikofaktorer
- har kunnskap om ulike former for omsorgssvikt, mishandling og overgrep mot barn
- kjenner til hvordan det arbeides metodisk med undersøkelser og tiltak i barnevernet
- har bred kunnskap om barnevernets beslutningsprosesser, planprosesser og oppfølging av tiltak
Ferdigheter
Studentene kan
- bidra til å gjennomføre samtaler og tilrettelegge for brukermedvirkning med barn, unge og foreldre i barnevernet
- forhandle med foreldre og utvise fleksibilitet i spørsmål om framgangsmåter, beslutninger og tiltak i ulike faser av en barnevernssak[
- kommunisere med barn og unge om deres hverdagsliv og egen barnevernssak[
- reflektere over egen rolle og forstå samarbeidspartnernes posisjoner
Generell kompetanse
Studentene kan
- forstå og drøfte barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans
- anvende faglig skjønn i barnevernssaker
Delemne utviklings- og kulturpsykologi
Studenten skal ved gjennomført delemne ha tilegnet seg ulike perspektiver i forståelse av barn og unges psykologiske utvikling. De skal på det grunnlag kunne drøfte kasus.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- Ulike psykologiske perspektiver i forståelse av barn og unges psykologiske utvikling
- Kontekstuelle variablers betydning for barns utvikling
- Livsløpsperspektiver i utviklingspsykologi
- Noen kulturpsykologiske begrep og diskurser
Ferdigheter
Studenten kan
- Vurdere kliniske eksempler i forhold til ulike psykologiske perspektiver
Delemne psykisk helse - Voksne
Studenten skal ved gjennomført delemne ha tilegnet seg grunnleggende psykologisk kunnskap om psykisk helse og psykiske lidelser. Dette ses også i sammenheng med del emnet "utviklings- og kulturpsykologi".
Læringsutbytte
Studenten har kunnskap om
- hva psykisk helse er og hvordan skape eller fremme psykisk helse
- hvordan makt og avmakt i nære relasjoner påvirker psykisk helse
- psykologiske perspektiver på psykiske problemer og lidelser, inkludert angst og depresjon, personlighetsforstyrrelser, psykotiske lidelser, traumer og traumatisering
- grunnleggende elementer ved psykologisk behandling og begrepene erfaringsbasert og forskningsbasert kunnskap
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende kunnskap om psykisk helse og psykiske lidelser når de forholder seg til mennesker i sitt arbeid som sosionomer
- anvende sosialt arbeid for å fremme psykisk helse
- snakke med mennesker med psykiske problemer og mestre stress
- reflektere over fagetiske og menneskerettslige aspekter ved arbeid med mennesker med psykiske problemer
Generell kompetanse
Studenten kan
- forstå og reflektere over livsbetingelsers betydning for psykisk helse
- samarbeide med andre faggrupper
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om ventilasjonsbehov og behovsstyring av ventilasjonsanlegg
- har spesialisert kunnskap om optimalisering og funksjonalitet for ventilasjonsanlegg med hensyn på sensormålte behovsnivåer, klimatisering på romnivå og med hensyn på energioptimal drift på aggregatnivå
- har inngående kjennskap til myndighetenes krav, forskrifter, standarder og bransjenormer for ventilasjon
- har inngående kjennskap til ventilasjonsanlegget som del av en helhetlig klimatiseringsløsning
- har spesialisert kunnskap om prosesser knyttet til luftkondisjonering i forhold til komfortventilasjon i svømmeanlegg og sykehus
- har inngående kunnskap om ventilasjonens rolle i forhold til sikkerhetsventilasjon i laboratorier og sykehus
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende vitenskapelige metoder på problemstillinger innen ventilasjon og inneklima på en selvstendig måte
- velge riktige metoder og systemløsninger i forhold til å løse vitenskapelige og praktiske problemstillinger, og begrunne valget
- prosjektere velfungerende behovsstyring av ventilasjonsanlegg i forhold til sensormålte behovsnivåer, klimatisering på romnivå og energioptimal drift på aggregatnivå
- beregne luftmengdebehov og angi behovsstyringsstrategi
- regne på luftstråler og ventilasjonsskapte luftbevegelser i forhold til lufthastighet, temperaturutvikling og forurensningstransport
- utarbeide ventilasjonsteknisk kravspesifikasjon og anbudsmateriale
- lede og vurdere kvaliteten på arbeidet med oppføring, innregulering og overlevering av behovsstyrte anlegg
- analysere behovsstyrte ventilasjonsanlegg i drift og komme frem til riktige tiltak for å forbedre funksjon og redusere energibruk
Generell kompetanse
Studenten kan
- kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konkusjoner innenfor fagområdet både med spesialister og til allmennheten
- bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser
-
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen er en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 96 timer. Den tar utgangspunkt i et kasus som legges ut 24 timer før eksamensdagen på Canvas. Hjemmebesvarelsen skal være på 10 sider.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
-
Vurderingsuttrykk
Emne ansvarlig: Astrid Christensen.
-
Sensorordning
Del 1 En intern sensor.
Del 2 To interne sensorer.
Ekstern sensur brukes jevnlig.