Programplaner og emneplaner - Student
MAEN4500 Varme- og kjøleteknikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Heating and cooling in buildings
- Studieprogram
-
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltidMasterstudium i energi og miljø i bygg
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Foruten grunnleggende kunnskap og teori, gir emnet studentene nødvendige ferdigheter og erfaring med å prosjektere varmesystemer i bygninger. Emnet bygger på emner fra først semester i første studieår i masterstudiet.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- produksjon av energi, bruk av energi og design av varmeforsyningssystemer
- kjeler, kjelkoblinger, varmepumper, solvarme, fjernvarme, gass med mer for konvertering og overføring av energi
- lover og regler, energidirektiv og energimerking
- forbrenningsanlegg (bioenergi, kull, olje, gass) og forbrenningsprosesser
- fjernvarmeanlegg; produksjon, distribusjon og abonnentsentraler
- dampsystemer; temperatur, trykk, materialer og systemoppbygning
- varmelegemer; radiatorer, aerotempere med mer
- vannbårne anlegg, herunder ekspansjonssystemer, trykkforhold, sikkerhetsinnretninger
- analysere lønnsomhet, tariffer, driftstid, investeringer, energipriser
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre varmebehovsberegninger
- vurdere energibehov for bygning relatert til ytre klima med hensyn til uteklimaet, energibevisst arkitektur, varmetransport, varmeisolering, lufttetthet og infiltrasjonstap, internt varmetilskudd og solenergi
- vurdere bygningers effekt og energimønster; belastningsmålinger, typisk energiforbruksmønster
- beregne og vurdere riktig regulerings- og styringssystemer
- analysere anlegg mht. energibruk, økonomi og miljøbelastning
- vise hvordan tradisjonelle energiformer utnyttes, og de belastninger bruk av slike energikilder fører til for miljøet
- designe oppvarmingsanlegg; beregne oppvarmingssystemer og energiproduksjonsanlegg; oppvarmingssystemer, kjøleanlegg til luftkondisjonering og varmepumper, ventilasjonssystemer, varmtvannsforsyning og komponenter
- innregulere vannbårne anlegg
- dimensjonere rørnett for vannbåren energi
Generell kompetanse
Studenten kan
- beregne, designe og konstruere varmeproduserende anlegg, distribusjonsanlegg og oppvarmingsanlegg slik at miljøet ikke blir belastet unødvendig
- kan formulere og analysere problemstillinger ved bruk av vitenskapelige metoder i prosjektarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Bolig- og byggsektoren står for nesten 40 prosent av totalt energibruk, i Norge. Det er derfor viktig å forstå varmetap, varmetilskudd og energibruk i bygninger, og hvordan man kan energieffektivisere bygninger. Minst like viktig er det å forstå hvordan man skal prosjektere bygninger med et godt inneklima.
Vurdering og eksamen
Ingen ut over opptakskrav.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamensdel 1: Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Eksamensdel 2: Alle.
Vurderingsuttrykk
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- myndighetenes krav, forskrifter, regler og bransjenormer for inneklima og miljømål i bygg
- termisk, atmosfærisk, akustisk, aktinisk og mekanisk miljø i inneklima
- menneskets optimale komforttilstand med hensyn til aktivitetsnivå og bekleding, og inneklimaets innvirkning på menneskelig prestasjon
- betydning av, og tiltak vedrørende, fuktig luft
- sammenhengen mellom varmetilskudd, varmetap og inneklima i bygninger
- grunnleggende prinsipper for fysisk og matematisk modellering i inneklima og energisimuleringsprogrammer
- beregning av bygningers energibehov i henhold til standard NS 3031
- usikkerhetsfaktorer ved simulering av inneklima og energibruk i bygninger
- hva som kan, og ikke kan, simuleres i ulike verktøy for inneklima og energibruk
- energioppfølging og energiøkonomisering (ENØK)
- metoder for vurdering av lønnsomheten til ulike energitiltak
- grunnleggende metoder for klimagassregnskap
- miljøriktige byggematerialer, f.eks. mht. inneklima og energibruk og klimagassutslipp i et livssyklusperspektiv
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre selvstendige arbeider med modellering av bygninger med hensyn på optimalt inneklima, effekt og energibehov ved bruk av programmet SIMIEN eller tilsvarende
- analysere kvaliteten på inneklima og energibruk i en bygning i forhold til gjeldende lover og forskrifter ved hjelp av både målinger og simuleringer
- analysere termisk miljø med hensyn til metabolisme, strålingstemperaturer, lufttemperatur, operativ temperatur, bekledning og aktivitet
- analysere lønnsomhet av tiltak og «tiltakspakker» knyttet til inneklima og energibruk i bygninger
- vurdere forutsetninger og beregne hva sannsynlig virkelig energibruk i bygg blir
- analysere data om inneklima og energibruk i bygningers driftsfase, f.eks. ET-kurver
- foreta materialvalg med hensyn på inneklimakvalitet og miljøbelastning
- gjennomføre enkle klimagassregnskap
Generell kompetanse
Studenten kan
- beregne og analysere bygningers energibruk
- vurdere hvilke metoder som er mest hensiktsmessig for å utføre inneklima- eller energi-analyser
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å vurdere og velge riktig verktøy i forhold til problemstilling
- planlegge og utføre inneklima-analyser i bygninger og gi relevant veiledning om inneklima
Sensorordning
Forelesninger, regneøvinger, laboratoriearbeid og prosjektarbeid.