Programplaner og emneplaner - Student
MAEN4400 Byggautomasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Automation in Building
- Studieprogram
-
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltidMasterstudium i energi og miljø i bygg
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Automasjonssystemer i bygninger har som hovedmål å sørge for riktig inneklima til lavest mulig energibruk. Faget vil gi en dyp forståelse av reguleringsprinsipper på ulike nivå innen bygningsautomasjon. Videre vil det gjennomgås generelle og spesielle systemløsninger som sammenbinder varme, kjøle, varmepumpe og grunnvarme/kjøling i en felles integrert løsning.
Det vil bli benyttet aktuelle programmeringsspråk til utvikling av simuleringsmodeller til ulike reguleringsanalyser for «eksakt regulering» og til bruk av Proporsjonal Integral Derivat (PID) regulering.
Forkunnskapskrav
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge:
The student:
· has knowledge of the sustainability concept and is able to identify common environmental impacts from buildings and structures
· has advanced knowledge of innovation theories and the drivers behind the development and implementation of sustainability assessments
· has in-depth knowledge of life-cycle methodology, with the focus on system limits, service life and functional units
· is capable of recommending relevant standards, guidelines and commercial methods for sustainability assessments and life-cycle analyses.
Skills:
The student is capable of:
· comparing methods for assessing the environmental performance of building technology and structural engineering solutions
· applying regulations, relevant standards, guidelines and commercial methods in the performance of sustainability assessments and life-cycle analyses of simple buildings and structures
· planning and performing calculations and documentation of greenhouse gas emissions in a life-cycle perspective for a building
· using BIM-based software for the collection, processing, sharing and presentation of relevant information in interdisciplinary assessments
· choosing optimum building technology and structural engineering solutions based on sustainability and life-cycle assessments
General competence:
The student is capable of
· analysing complexity and assessing the scope of possibility for design and construction to achieve sustainable solutions
· cooperating in groups on a real, interdisciplinary task
· presenting academic results and evaluations in a scholarly manner.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om styring -og reguleringsteknikk
- spesialisert kunnskap om algoritmene for P, PI og PID regulatorer
- kjennskap til prinsippene for DDC regulatorer, PLS enheter
- kunnskap om BUS systemer og sentralt driftskontrollanlegg
- spesialisert kunnskap om pådragsorganer og aktuatorer.
- inngående kunnskap om ulike alternative reguleringssystemer for oppvarming, kjøling, ventilasjon og belysning.
- kunnskap om modellering og simulering av ventilasjon varme- og klima-anlegg med hensyn på styring og regulering
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende vitenskapelige metoder på problemstillinger innen styring, regulering og bygg- automasjon på en selvstendig måte
- vurdere inneklima, energibruk og driftskostnad relatert til automasjons-systemer integrerte i bygninger
- velge riktige metoder for styring og regulering av oppvarming, kjøling, ventilasjon, og belysnings - anlegg
- beregne pådragsorganers maksimalkapasitet og finne karakteristikkenes kurveform
- beregne og vurdere tidskonstant for ulike komponenter av regulerings-systemer
- tegne og beskrive blokkskjema og Process og Instrument diagram (P&iD) for regulerings systemer
- gjennomføre stabilitetsanalyse av regulerings-systemer
- analysere sentralt driftskontrollanlegg i drift og komme frem til riktige tiltak for å forbedre funksjoner for inneklima samt redusere energibruk og driftskostnad
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre prosjekt der styring, regulering og byggautomasjon inngår
- bidra til nytenking og være bidragsytere i innovasjonsprosesser
Arbeids- og undervisningsformer
Portfolio assessment subject to the following requirements:
- Project report prepared in groups of 2-5 students, approx. 20-30 pages.
- Individual in-depth report, approx. 10-15 pages.
- Oral/visual presentation of the project report and in-depth reports
Each student's work will be assessed together as a portfolio with one individual grade at the end of the semester, but all three parts that make up the portfolio must be assessed as 'pass' in order for the student to pass the course. Detailed guidelines for the project assignments (project and in-depth reports) and presentations will be published in Canvas.
The overall assessment cannot be appealed. Formal errors can be appealed.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
All aids are permitted.
Vurdering og eksamen
Two internal examiners. External examiners are used regularly.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamensdel 1: Hjelpemidler vedlagt eksamensoppgaven. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Eksamensdel 2: Alle.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Del 1 En intern sensor.
Del 2 To interne sensorer.
Ekstern sensur brukes jevnlig.