EPN-V2

MAELD4100 Fysioterapi for hjemmeboende eldre personer Emneplan

Engelsk emnenavn
Physiotherapy for Home-dwelling Elderly People
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2026/2027
Emnehistorikk
  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    I emnet utforskes ulike perspektiver på gerontologi (normal aldring) og geriatri (aldersrelaterte sykdommer) for å belyse at hjemmeboende eldre menneskers livssituasjon påvirker deres opplevelse, erfaringer, aktivitet og deltagelse. Sentralt står begrepene healthy aging og ging in place, som handler om å legge til rette for at flest mulig får en sunn og aktiv alderdom i eget hjem ut ifra individuelle, samfunnsmessige og kulturelle faktorer. Emnet vektlegger relevante problemstillinger knyttet til sårbare og utsatte grupper og har fokus på tiltak som kan forebygge skrøpelighet, opprettholde funksjon og deltagelse gjennom tidlig innsats og rehabilitering. Emnet belyser hvordan eldre personer kan være aktive aktører i egen hverdag for å ivareta helse og funksjon i alderdommen.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap og ha autorisasjon som fysioterapeut.

    Det forutsettes at studenten har/eller skaffer seg tilgang til fysioterapifaglig arbeid med eldre personer ved gjennomføring av emnet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • kan kritisk analysere og vurdere teorier innen fysioterapi for eldre uavhengig av etnisitet
    • kan kritisk analysere og vurdere bevegelse, funksjon, deltakelse og helserelatert livskvalitet innen fysioterapi for eldre
    • kan tolke og analysere teorier om motorisk kontroll og læring hos eldre personer
    • har kjennskap til trygg, kritisk og ansvarlig bruk av generativ kunstig intelligens i akademisk arbeid og yrkesutøvelse

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende relevante teorier i analyse av bevegelse og funksjon hos eldre personer
    • anvende og kritisk reflektere over bruk av standardiserte kartleggingsinstrumenter i klinisk praksis
    • analysere og drøfte resultater fra kartlegginger av eldre personer
    • kan bruke forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og eldres kunnskap og preferanser

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlaget i fysioterapi for eldre personer
    • formidle oppdatert fagkunnskap til samarbeidspartnere og befolkningen
    • identifisere og håndterer etiske dilemmaer knyttet til vurderinger og tiltak i fysioterapi
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, selvstudier, arbeidsoppgaver og veiledning. Undervisning gjennomføres samlingsbasert med 2 samlinger hver på 5 dager, hvorav 1 dag settes av til selvstudier med veiledning.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • minimum 80 % tilstedeværelse på fysiske seminar og samlinger
  • Vurdering og eksamen

    Individuell prosjekteksamen, i form av et gitt tema som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).

    Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av en sensor.

    Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    10 studiepoeng overlapp med FYSEL6010 fysioterapi for eldre personer - kunnskapsgrunnlag og praksis 1, 20 stp - tema kartlegging