EPN-V2

MAELD4100 Fysioterapi for hjemmeboende eldre personer Emneplan

Engelsk emnenavn
Physiotherapy for Home-dwelling Elderly People
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Kunnskaper

Etter gjennomført emnet skal studenten ha:

  • kunnskap om barn og unges medvirkning og deltagelse
  • kunnskap om barn og unges oppvekst i et flerkulturelt samfunn
  • kunnskap om hvordan utsatte barn og unge kan inkluderes i samfunnet
  • kunnskap om hvordan lek og kreative aktiviteter kan bidra i barns vekst og utvikling
  • kunnskap om samtaler med barn, unge og familier i en profesjonell sammenheng
  • kunnskap om yrkesetiske retningslinjer for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere
  • kunnskap om taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett i praksisfeltet
  • kunnskap om saksbehandlingsreglene i praksisfeltet
  • kunnskap om ulike forvaltningsnivåer i barnevernet, og ulike etaters ansvar og mandat
  • kunnskap om tverrfaglig samarbeid mellom ulike etater som har et ansvar i barn og unges oppvekst

Ferdigheter

Studenten skal:

  • utarbeide en egen individuell læringsplan som student i praksis
  • bruke gruppeveiledning i praksis som et ledd i en profesjonell utvikling
  • kunne observere barn i praktiske situasjoner, og reflektere over observasjonene
  • kunne planlegge, gjennomføre og evaluere arbeidsoppgaver i praksis
  • kunne dokumentere observasjoner og opplysninger i ulike rapporteringssystemer
  • kunne anvende kunnskap om taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett
  • kunne tilrettelegge for lek og kreative aktiviteter med barn og unge
  • kunne gjennomføre profesjonelle samtaler med barn, unge og deres foresatte
  • kunne få erfaring og tilbakemelding på hvordan man bruker seg selv i profesjonelt arbeid
  • kunne opparbeide erfaring i tverrprofesjonelt arbeid
  • kunne anvende minst en samfunnsvitenskapelig metode som er relevant i sosialpedagogisk sammenheng, for eksempel intervju, observasjon eller tekstanalyse
  • være fortrolig med noen sentrale vitenskapsteoretiske begreper
  • kunne identifisere relevant regelverk og formålet med lovene
  • kunne forholde seg til rettslige grenser i praksisfeltet
  • kunne identifisere rettslige problemstillinger i praksisfeltet

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • kunne reflektere kritisk rundt egne praksiserfaringer og gjennom dette få større forståelse av seg selv som yrkesutøver
  • opparbeide seg erfaringer i barnevernets arbeidsfelt som gir grunnlag for etisk refleksjon og kunnskap om kulturelle forhold

Forkunnskapskrav

Arbeidsformen på deltidsutdanningens studiesamlinger er en veksling mellom forelesninger, gruppearbeid og mer verksted/seminarpreget undervisning. Emnet omfatter et kurs i profesjonelle samtaler der studentene øver sammen i grupper og aktivitetsfag i drama, musikk og forming. I praksisperioden får studentene gruppeveiledning.

Læringsutbytte

All undervisning i deltidsårene er obligatorisk.

Praksis er obligatorisk og må godkjennes etter reglement for praksis beskrevet under: Øvrig informasjon og regelverk.

Fravær i gruppeveiledningen beregnes separat.

Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning. Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.

Ved fravær utover 40 % som ikke kan dokumenteres med gyldig sykemelding/legeerklæring, mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

Arbeidskrav

1. Studenten skal i samråd med gruppeveileder ved høgskolen utvikle sin egen læringsplan (læringsmål) for praksis. Planen skal leveres til gruppeveileder.

2. Studenten skal gjennomføre en samtale med barn/ungdom. Studenten skal levere en skriftlig besvarelse om samtalen ved praksisslutt.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, selvstudier, arbeidsoppgaver og veiledning. Undervisning gjennomføres samlingsbasert med 2 samlinger hver på 5 dager, hvorav 1 dag settes av til selvstudier med veiledning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer hvor studentene presenterer arbeidsoppgaver, samt på gruppeveiledning.

Vurdering og eksamen

Individuell prosjekteksamen, i form av et gitt tema som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: 3000 ord (+/- 10 %).

Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To sensorer vurderer hver besvarelse. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

Emnet har 10 stp. overlapp med FYSEL6010 fysioterapi for eldre personer - kunnskapsgrunnlag og praksis 1, 20 stp - tema kartlegging