Programplaner og emneplaner - Student
MAELD4100 Fysioterapi for hjemmeboende eldre personer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physiotherapy for Home-dwelling Elderly People
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunnskaper
Etter gjennomført emnet skal studenten ha:
- kunnskap om barn og unges medvirkning og deltagelse
- kunnskap om barn og unges oppvekst i et flerkulturelt samfunn
- kunnskap om hvordan utsatte barn og unge kan inkluderes i samfunnet
- kunnskap om hvordan lek og kreative aktiviteter kan bidra i barns vekst og utvikling
- kunnskap om samtaler med barn, unge og familier i en profesjonell sammenheng
- kunnskap om yrkesetiske retningslinjer for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere
- kunnskap om taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett i praksisfeltet
- kunnskap om saksbehandlingsreglene i praksisfeltet
- kunnskap om ulike forvaltningsnivåer i barnevernet, og ulike etaters ansvar og mandat
- kunnskap om tverrfaglig samarbeid mellom ulike etater som har et ansvar i barn og unges oppvekst
Ferdigheter
Studenten skal:
- utarbeide en egen individuell læringsplan som student i praksis
- bruke gruppeveiledning i praksis som et ledd i en profesjonell utvikling
- kunne observere barn i praktiske situasjoner, og reflektere over observasjonene
- kunne planlegge, gjennomføre og evaluere arbeidsoppgaver i praksis
- kunne dokumentere observasjoner og opplysninger i ulike rapporteringssystemer
- kunne anvende kunnskap om taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett
- kunne tilrettelegge for lek og kreative aktiviteter med barn og unge
- kunne gjennomføre profesjonelle samtaler med barn, unge og deres foresatte
- kunne få erfaring og tilbakemelding på hvordan man bruker seg selv i profesjonelt arbeid
- kunne opparbeide erfaring i tverrprofesjonelt arbeid
- kunne anvende minst en samfunnsvitenskapelig metode som er relevant i sosialpedagogisk sammenheng, for eksempel intervju, observasjon eller tekstanalyse
- være fortrolig med noen sentrale vitenskapsteoretiske begreper
- kunne identifisere relevant regelverk og formålet med lovene
- kunne forholde seg til rettslige grenser i praksisfeltet
- kunne identifisere rettslige problemstillinger i praksisfeltet
Generell kompetanse
Studenten skal:
- kunne reflektere kritisk rundt egne praksiserfaringer og gjennom dette få større forståelse av seg selv som yrkesutøver
- opparbeide seg erfaringer i barnevernets arbeidsfelt som gir grunnlag for etisk refleksjon og kunnskap om kulturelle forhold
Forkunnskapskrav
Arbeidsformen på deltidsutdanningens studiesamlinger er en veksling mellom forelesninger, gruppearbeid og mer verksted/seminarpreget undervisning. Emnet omfatter et kurs i profesjonelle samtaler der studentene øver sammen i grupper og aktivitetsfag i drama, musikk og forming. I praksisperioden får studentene gruppeveiledning.
Læringsutbytte
All undervisning i deltidsårene er obligatorisk.
Praksis er obligatorisk og må godkjennes etter reglement for praksis beskrevet under: Øvrig informasjon og regelverk.
Fravær i gruppeveiledningen beregnes separat.
Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning. Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.
Ved fravær utover 40 % som ikke kan dokumenteres med gyldig sykemelding/legeerklæring, mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.
Arbeidskrav
1. Studenten skal i samråd med gruppeveileder ved høgskolen utvikle sin egen læringsplan (læringsmål) for praksis. Planen skal leveres til gruppeveileder.
2. Studenten skal gjennomføre en samtale med barn/ungdom. Studenten skal levere en skriftlig besvarelse om samtalen ved praksisslutt.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, selvstudier, arbeidsoppgaver og veiledning. Undervisning gjennomføres samlingsbasert med 2 samlinger hver på 5 dager, hvorav 1 dag settes av til selvstudier med veiledning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer hvor studentene presenterer arbeidsoppgaver, samt på gruppeveiledning.
Vurdering og eksamen
Individuell prosjekteksamen, i form av et gitt tema som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: 3000 ord (+/- 10 %).
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To sensorer vurderer hver besvarelse. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
Emnet har 10 stp. overlapp med FYSEL6010 fysioterapi for eldre personer - kunnskapsgrunnlag og praksis 1, 20 stp - tema kartlegging