EPN-V2

MABY5420 Geotechnical Site Investigation and Laboratory Testing Emneplan

Engelsk emnenavn
Geotechnical Site Investigation and Laboratory Testing
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til skapende arbeid slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Dette omfatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med ulike teknikker, materialer og redskaper. Det legges vekt på øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk inngår i emnet. I tillegg er emnet også nært knyttet til de øvrige emnene på studiet.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Alle.

  • Læringsutbytte

    After completing this course, the student will gain the following knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    Students have in-depth knowledge of:

    • Desk study resources, understanding your site and the conditions
    • Onshore and offshore site investigation techniques related to drilling, in-situ sampling, and testing,
    • Geotechnical index and advanced laboratory tests,
    • Experimental data assessment and interpretation,
    • Basics of 3D ground modelling with and without BIM.

    Skills

    Students can:

    • distinguish different drilling, sampling and field techniques to be used to obtain high quality samples, and to derive geotechnical parameters in the field,
    • select adequate laboratory tests for a range of geotechnical design problems and know how to interpret geotechnical laboratory tests results,
    • provide a ground model for further geotechnical assessments.

    General competence

    Students:

    • are familiar with drilling, sampling and testing field techniques, and can decide which technique to use in the field depending on the specific soil conditions,
    • can understand the basic principles of geotechnical testing apparatuses and are able to conduct index and advanced tests.
    • Students can interpret geotechnical tests results and critically identify advantages, and disadvantages of different testing techniques,
    • Students can translate geotechnical test results into a ground model and familiar with different ground modelling techniques
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om materialer, teknikker og redskaper i arbeid med kunst, design og leire
    • har grunnleggende kunnskap om ulike formale virkemidler i to - og tredimensjonalform
    • har kunnskap om kreative prosesser og fagteori
    • har kunnskap om materialer, bærekraft og HMS relevant for arbeid med design og leire
    • har innsikt i forskning og utviklingsarbeid som er relevant for kunst og håndverk i skole og samfunn

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk i en kunst og designprosess
    • kan utvikle en idé, anvende formale virkemidler og gjennomføre produksjonsprosesser fram til ferdig produkt
    • kan anvende egnede teknikker, materiale og redskaper i arbeid med form og funksjon
    • kan dokumentere, reflektere over og formidle egen utøvende prosess
    • kan finne relevant faglitteratur og anvende fagspråk i arbeid med kunst, design og leire
    • kan drøfte og reflektere rundt HMS utfordringer i verksteder

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har kjennskap til relevante etiske problemstillinger for fagområdet
    • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet og slik bidra til utvikling av god praksis
    • har kommunikasjonskompetanse og kan bruke fagterminologi både skriftlig og muntlig
    • har generell verkstedkompetanse knyttet til arbeid med leire
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    The following work requirements are mandatory and must be approved prior to the exam:

    3 group exercises of 2-4 students: 1 exercise on laboratory testing, 1 on site investigation, and 1 on ground modelling. All exercises are linked and part of an applied engineering problem.

  • Vurdering og eksamen

    The exam consists of two parts:

    1) Written group project report, weighted 70%, and

    2) Oral group presentation of the project following by individual Q&A, weighted 30%.

    The assessment is form of group evaluation with 2-4 students in each group. The project report is approximately 5000 words. The oral presentation should be within 15-20 mins followed by individual Q&A session of 5-10 mins each.

    All assessment parts must be awarded a pass grade (E or better) for the student to pass the course. Students must be awarded an E or above on their group project report to take the oral exam.

    Assessment part 1) can be appealed. Assessment part 2) can not be appealed.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

    • Presentasjon av tema innen material og miljølære.
    • Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid presentert og faglig drøftet i plenum.
    • Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning
    • Verkstedshåndbok for arbeid med leire i verksted
  • Vurderingsuttrykk

    Grade scale A-F

  • Sensorordning

    Two examiners, one internal and one external.