Programplaner og emneplaner - Student
MABY5420 Geotechnical Site Investigation and Laboratory Testing Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Geotechnical Site Investigation and Laboratory Testing
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
-
Innledning
Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til skapende arbeid slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Dette omfatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med ulike teknikker, materialer og redskaper. Det legges vekt på øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk inngår i emnet. I tillegg er emnet også nært knyttet til de øvrige emnene på studiet.
-
Anbefalte forkunnskaper
Alle.
-
Læringsutbytte
After completing this course, the student will gain the following knowledge, skills and general competence:
Knowledge
Students have in-depth knowledge of:
- Desk study resources, understanding your site and the conditions
- Onshore and offshore site investigation techniques related to drilling, in-situ sampling, and testing,
- Geotechnical index and advanced laboratory tests,
- Experimental data assessment and interpretation,
- Basics of 3D ground modelling with and without BIM.
Skills
Students can:
- distinguish different drilling, sampling and field techniques to be used to obtain high quality samples, and to derive geotechnical parameters in the field,
- select adequate laboratory tests for a range of geotechnical design problems and know how to interpret geotechnical laboratory tests results,
- provide a ground model for further geotechnical assessments.
General competence
Students:
- are familiar with drilling, sampling and testing field techniques, and can decide which technique to use in the field depending on the specific soil conditions,
- can understand the basic principles of geotechnical testing apparatuses and are able to conduct index and advanced tests.
- Students can interpret geotechnical tests results and critically identify advantages, and disadvantages of different testing techniques,
- Students can translate geotechnical test results into a ground model and familiar with different ground modelling techniques
-
Arbeids- og undervisningsformer
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om materialer, teknikker og redskaper i arbeid med kunst, design og leire
- har grunnleggende kunnskap om ulike formale virkemidler i to - og tredimensjonalform
- har kunnskap om kreative prosesser og fagteori
- har kunnskap om materialer, bærekraft og HMS relevant for arbeid med design og leire
- har innsikt i forskning og utviklingsarbeid som er relevant for kunst og håndverk i skole og samfunn
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk i en kunst og designprosess
- kan utvikle en idé, anvende formale virkemidler og gjennomføre produksjonsprosesser fram til ferdig produkt
- kan anvende egnede teknikker, materiale og redskaper i arbeid med form og funksjon
- kan dokumentere, reflektere over og formidle egen utøvende prosess
- kan finne relevant faglitteratur og anvende fagspråk i arbeid med kunst, design og leire
- kan drøfte og reflektere rundt HMS utfordringer i verksteder
Generell kompetanse
Studenten
- har kjennskap til relevante etiske problemstillinger for fagområdet
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet og slik bidra til utvikling av god praksis
- har kommunikasjonskompetanse og kan bruke fagterminologi både skriftlig og muntlig
- har generell verkstedkompetanse knyttet til arbeid med leire
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The following work requirements are mandatory and must be approved prior to the exam:
3 group exercises of 2-4 students: 1 exercise on laboratory testing, 1 on site investigation, and 1 on ground modelling. All exercises are linked and part of an applied engineering problem.
-
Vurdering og eksamen
The exam consists of two parts:
1) Written group project report, weighted 70%, and
2) Oral group presentation of the project following by individual Q&A, weighted 30%.
The assessment is form of group evaluation with 2-4 students in each group. The project report is approximately 5000 words. The oral presentation should be within 15-20 mins followed by individual Q&A session of 5-10 mins each.
All assessment parts must be awarded a pass grade (E or better) for the student to pass the course. Students must be awarded an E or above on their group project report to take the oral exam.
Assessment part 1) can be appealed. Assessment part 2) can not be appealed.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
- Presentasjon av tema innen material og miljølære.
- Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid presentert og faglig drøftet i plenum.
- Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning
- Verkstedshåndbok for arbeid med leire i verksted
-
Vurderingsuttrykk
Grade scale A-F
-
Sensorordning
Two examiners, one internal and one external.