EPN-V2

MABY5420 Geotechnical Site Investigation and Laboratory Testing Emneplan

Engelsk emnenavn
Geotechnical Site Investigation and Laboratory Testing
Studieprogram
Master’s Programme in Civil Engineering
Master's Programme in Civil Engineering, Elective modules
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

This course provides the fundamental base for geotechnical assessments by introducing the whole investigation cascade from field investigations to laboratory experiments, and ground modelling with the acquired data. A range of field techniques to obtain soil and rock samples and perform in situ testing is introduced. Students are familiarized with laboratory testing, from basic index test to the most advanced stress path apparatuses, together with the interpretation of the data obtained. The knowledge of soil behaviour will be reinforced, allowing students to understand practical problems when deriving geotechnical parameters. The compilation and integration from field and laboratory data into a geotechnical ground model will be discussed. This includes challenges and advantages of 3D ground modelling in general and in the context of Building Information Modelling (BIM) in particular.  

Anbefalte forkunnskaper

Grade scale A-F

Læringsutbytte

Studentene skal gjennom studiet utvikle sin evne til å søke, vurdere, behandle og formidle informasjon. Studentene skal tilegne seg praktiske og teoretiske kunnskaper og ferdigheter, som gjør dem kompetente til å arbeide profesjonelt med informasjons- og kommunikasjonsvirksomhet eller medieproduksjon innen offentlig og privat sektor.

Kunnskaper

Kandidaten har

  • grunnleggende teoretiske kunnskaper om medier, medienes makt og betydning for individ (kjønn, identitet, tilhørighet), kultur, samfunn og globale prosesser
  • grunnleggende teoretisk kunnskap om informasjon og kommunikasjon
  • grunnleggende kunnskaper om medieproduksjon i tekst/lyd/bilde på ulike plattformer og i ulike formater

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • skape, presentere og formidle kreativt på ulike plattformer og i ulike tekst-, lyd- og bildemedier, så vel som i muntlig form for ulike målgrupper
  • analysere og vurdere ulike medietekster og samspillet med andre medietekster
  • arbeide reflektert med språklig kommunikasjon og være bevisst på språklig påvirkning
  • arbeide reflektert med informasjons- og kommunikasjonsetiske problemstillinger på individuelt, nasjonalt og globalt plan

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • inngå profesjonelt i ulike funksjoner med informasjon, kommunikasjon og medieproduksjon innenfor offentlig og privat virksomhet
  • reflektere kritisk og etisk over egen profesjonsutøvelse
  • arbeide med entreprenørskap og innovasjon innen fagfeltet

Arbeids- og undervisningsformer

Lectures, exercises, laboratory and field visits, and written project report. Practical laboratory experiments and field visits will be coordinated with the Norwegian Geotechnical Institute, NGI. Parts of the lectures will be covered by relevant international and national guest lecturers. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studiet er treårig. Første studieår er felles for alle og organisert som et heltidsstudium som gir 60 studiepoeng.

I emner hvor antall deltagere begrenses av tilgjengelig produksjonsutstyr fordeles plassene etter karakter i forutgående relevante produksjonsemne. Se nærmere bestemmelser i emneplan for de aktuelle emnene. Hvis flere stiller likt, eller det ikke er et forutgående produksjonsemne foretas loddtrekning.

Progresjonsbestemmelser

  • Emner tilsvarende minst 50 studiepoeng av første studieår må normalt være bestått før studenten kan fortsette på andre studieår.
  • Hele første studieår og emner tilsvarende minst 45 studiepoeng av andre studieår må normalt være bestått før studenten kan fortsette på tredje studieår.
  • For å kunne ta emnene MOK3900 Bacheloroppgave og MOKVPRAK Praksis må 120 studiepoeng være bestått.

Studenter som mangler flere studiepoeng enn beskrevet ovenfor, får ikke fortsette på neste studieår før kravet er oppfylt.

Vurdering og eksamen

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student can

  • describe essential behavioural phenomena of social psychology
  • explain specific fields of research and experiments within social psychology
  • explain the connection between behavioural analytic theories and practice concerning counselling/supervision

Skills

The student can

  • discuss behaviour analytic perspectives on behavioural phenomena within social psychology
  • explain the motivation theory on the basis of a social psychology and a behaviour analytic perspective
  • explain the terms verbal community, rule following and instructional control
  • explain the counselling process and its stages, as well as conducting basic counselling and supervision skills
  • use different supervision/counselling techniques and effective communication
  • formulate conditions that can promote cooperation, trigger conflicts tand solve conflicts
  • in a supervision/counselling process, demonstrate how to give positive and corrective feedback

General competence

The student can

  • convey research from both social psychology and behaviour analysis in the analysis of social behaviour
  • discuss counselling and supervision from a behaviour analytic perspective
  • complete efficiently leading meetings and groups

Hjelpemidler ved eksamen

Praksis er valgfag som tilbys i henholdsvis 5. og 6.semester.

Studenten får hjelp til å finne og søke relevant praksis, men har selv ansvar for å ordne praksissted, og må i samarbeid med praksisstedet bestemme tid, sted og oppgaver. Praksis er normalt ulønnet.

Praksisoppholdet varer i 5. semester i 4 uker og i 6.semester normalt i 9 uker, men det kan tilrettelegges for den enkelte student.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Sensorordning

Gradert skala A-F