Programplaner og emneplaner - Student
MABY5360 Design and Optimisation Projects Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Design and Optimisation Projects
- Studieprogram
-
Master’s Programme in Civil Engineering
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
Innledning
Computer Aided Design (CAD) is a form of digital prototyping used for product design, and the term Rapid Prototyping (RP) is a process for rapidly manufacturing parts with machines that gets information from CAD models. By using digital technologies engineers, designers and artists can go from an idea to a prototype in a more efficient way.
These technologies have greatly improved productivity such that makers can explore and push the limits of product complexity. They have allowed makers to fabricate parts more accurately without the need to engage the services of skilled model-makers, and to design parts within ever shorter development cycles.
Students in this hands-on course will be introduced to rapid prototyping technologies available at the Makerspace, including laser cutting and 3D printing. Through practical assignments you will learn how to design and fabricate physical artifacts and understand the impact of rapid prototyping technologies on society.
Anbefalte forkunnskaper
20 studiepoeng overlapp med TANN2300.
Læringsutbytte
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence.
;
Knowledge
Upon successful completion of this course the student has knowledge of:
• 3D printing and laser cutting
• Computer Aided Design (CAD) tools, file formats and slicing software
• Post-processing techniques for 3D printed parts
• The societal impacts of rapid prototyping and the maker culture
;
Skills
Upon successful completion of this course the student has the ability to:
• Operate a 3D printer (FDM) and a laser cutter
• Create CAD models for 3D printing and laser cutting in Fusion360
• Create 2D designs for laser cutting in Inkscape
• Post-process 3D printed parts
;
General competences
Upon successful completion of this course the student:
• Can create products using a 3D printer and laser cutter
• Knows how the underlying technology works: CAD tools, slicing algorithms and file formats.
• Knows how rapid prototyping technologies are impacting our society
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter omvendt klasseromsundervisning med seminarer og utstrakt bruk av digitale ressurser i den teoretiske kunnskapsutviklingen. I tillegg benyttes demonstrasjonsforelesninger, selvstudier, oppgaveskriving og ferdighetstrening under veiledning på skolens produksjonslaboratorier. Ferdighetstreningen er fremtredende i emnet og foregår parallelt for fordypning i fast- eller avtakbar protetikk. Gjennom obligatorisk portfoliopresentasjon og likemannsvurdering av medstudenters prestasjoner, kan studentene lære av hverandre, slik at arbeidene kan forbedres før eksamensinnlevering.
Studenten skal gjennom emnet utarbeide en prosessbok (arbeidskrav) som i tekst og bilder dokumenterer egen fremstilling og kvalitetsvurdering av alle typer arbeider og produksjonsteknikker gjennomgått i emnet. Studenten får individuell veiledning i forhold til faglig utvikling, og tilbakemelding på innleverte oppgaver. Arbeidskravet har til hensikt å bidra til kunnskapsutvikling, samt fungere som faglig støtte under praksisstudiene i tredje studieår.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 90 % tilstedeværelse på demonstrasjonsforelesninger
- minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening, seminarer og obligatorisk veiledning
- individuell prosessbok etter nærmere gitte kriterier. Prosessboken skal dokumentere samtlige arbeider og framstillingsteknikker i emnet.
Vurdering og eksamen
Mappevurdering:
Del 1) To individuelle skriftlige oppgaver, totalt 3000 ord (+/- 10 prosent).
Del 2) Tre individuelle praktiske oppgaver etter gitte kriterier (Arbeid tilsvarende 10 laboratoriedager).
Det gis en samlet karakter på mappen. Dersom en eller flere av oppgavene blir vurdert til «ikke bestått» blir også samlet karakter «ikke bestått».
Ved ny og utsatt eksamen: Studenten har anledning til å omarbeide oppgaver vurdert til «Ikke bestått» én gang. Praktiske arbeider må da forbedres eller lages på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to interne sensorer.