Programplaner og emneplaner - Student
MABY5350 Sensor Networks and Model Based Decisions Support Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sensor Networks and Model Based Decisions Support
- Studieprogram
-
Master’s Programme in Civil Engineering
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
The course will give an understanding of the status and potential for the use of sensors and models for decision support and system diagnostics in urban water systems. Since each sensor only measures in a single location, we need models to interpret the sensor data and give us an idea about what is happening throughout the system. The combination of models and sensor data will also be used for forecasting purposes and to increase data security by estimating if sensor data is realistic or not. The student will learn about the types of sensor data available now and in the foreseeable future and how to utilize the data for decision support and diagnostic purposes. The student will learn how to do model-based inference to learn about the state of a system by combining models and sensor data. The students will be exposed to numerous real-life cases. The course will cover the following key aspects: Simple conceptual modelling, Bayesian inference, Ensemble-based system diagnostics, forecasting, Real time control, data in water distribution systems, opportunities and challenges for smart control of urban water systems.
The students will make use of software such as Matlab and Python.
Anbefalte forkunnskaper
Del 1 Bestått-Ikke bestått.
Del 2 Bestått-Ikke bestått.
Læringsutbytte
Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (7 uker) i kommunehelsetjenesten foregår fortrinnsvis på sykehjem veiledet av praksisveileder og kontaktlærer. Annen praksisforberedende undervisning og aktiviteter (3 uker) kan være simulering og ferdighetstrening og forelesninger og seminarer med kontaktlærer hvor aktuelle temaer ut ifra læringsutbyttene belyses.
Arbeids- og undervisningsformer
Til del 1 - Vurdering i praksis
For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet er:
- Individuell skriftlig oppgave, Omfang: 1500 ord (+/- 10 %).
Til del 2 Individuell prøve- praktiske ferdigheter i sykepleie (modifisert OSCE-test):
For å fremstille seg til eksamen del 2 må følgende være godkjent:
- 80 % tilstedeværelse av timeplanfestet aktivitet merket obligatorisk.
- Inspirasjonspraksis, 1 uke, obligatorisk 90 % tilstedeværelse. Fokus på sykepleiers rolle og funksjon. Fortrinnsvis veiledet av tredje års studenter (gjennomføres i høstsemesteret).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Two individual multiple-choice of 30 minutes each must be passed.
Vurdering og eksamen
2 project written reports in groups of 2-3 students, maximum 2000 words each.
The student groups can be different on each project.
Each project counts 50% of the grade.
In the event of failed or valid absence of exam, the postponed exam will be given as either an oral or written examination.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
A grade scale with grades from A to E for pass (with A being the highest grade and E being the lowest pass grade) and F for fail is used in connection with the final assessment.
Sensorordning
One internal examiner. External examiners are used regularly.