Programplaner og emneplaner - Student
MABY5320 Bioprocess Technology Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bioprocess Technology
- Studieprogram
-
Master’s Programme in Civil Engineering
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
This course will provide an advanced understanding as to how chemical and biochemical information can be converted into mathematical descriptors of bioprocesses. It will convey an overview and a deeper understanding of chemicals and reactions pertinent to biological water treatment processes. A comprehensive knowledge base will be provided on engineered reactor process systems. The main focus will be on conceptualizing biochemical and physical-chemical processes, reaction kinetics, as well as on bioreactor operation and design principles.
Students will use models and train to use software - e.g., Matlab, Python - to run simulation models.
Anbefalte forkunnskaper
Ikke relevant
Læringsutbytte
The welfare state works and exists through a wealth of texts. Texts as different as Norwegian Official Reports, journals, white papers, articles, news articles, letters, textbooks, literary texts and minutes of meetings contribute to form perceptions in society and influence important decision-making processes. How a "client", "user", "patient";or "resident";is portrayed in a journal can play a decisive role in the person's future life. The course focuses on language as a force in the welfare society and in the interaction between the social welfare administration's employees and the individual client.
Arbeids- og undervisningsformer
None.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has advanced knowledge of
- different traditions in textual analysis
- different theories about power and language
- different genres of text of importance to the welfare state
Skills
The candidate is capable of
- discussing how different methods of textual analysis can be applied in practice
- conducting analysis of all types of text material
- reflecting over language and text as forces in the welfare society and in his/her own academic work
General competence
- The student is able to reflect critically on the ethical consequences of qualitative research and analysis
Vurdering og eksamen
Teaching is organised as a combination of lectures and practical analysis work in groups and through plenary discussions. The student will acquire a reflective attitude towards the tools of analysis through independent work with different texts.
The practical analysis work takes place in the form of two writing seminars. Prior to the first seminar, the student must submit the draft of an essay. Feedback from the person responsible for the seminar will be given in the first seminar. Prior to the second seminar, the student must submit a reworked draft of the essay, and read the first draft of two fellow students. During the second seminar, the student must provide written and oral opponent feedback on the drafts. Attendance is required at both seminars in order to receive opponent feedback and comments from the seminar tutor.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan vurdere betydningen av fysiologiske og psykososiale aspekter ved svangerskap og barseltid
- kan vurdere sammenheng mellom de ulike levevaneområdene (fysisk aktivitet, kosthold, alkohol og andre rusmidler), mors og barns helse og risiko for fødselsutfall, og kan benytte denne kunnskapen til å veilede og støtte kvinnen i å ta gode valg
- kan drøfte hvordan svangerskap kan påvirke seksuell helse, relasjon til partner og parforholdet
- kan vurdere kommunikasjon, relasjonsbygging, samt helsepedagogiske metoder relevant for jordmorfaget i svangerskapsomsorgen
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke relevante metoder for å veilede, informere og undervise om seksualitet og seksuell og reproduktiv helse og rettigheter i et livsløpsperspektiv
- kan bruke relevante metoder for prevensjonsveiledning, rekvirering og administrering av alle typer prevensjonsmidler
- kan bruke relevante metoder for enkel gynekologisk undersøkelse, herunder gjennomføre livmorhalsprøve
- kan analysere og bruke relevante metoder for å veilede og forberede den gravide og eventuell partner til fødsel og foreldrerolle
- kan analysere og bruke relevante metoder for å identifisere avvik i svangerskap, hos det nyfødte barnet, og ved amming/morsmelk produksjon og ved behov sette i verk hensiktsmessige tiltak, tilkalle nødvendig faglig ekspertise og/eller henvise videre under veiledning
- kan gjennomføre prosedyre for gynekologisk undersøkelse relevant for jordmorfaget
- kan sette inn og fjerne spiral og subdermal p-stav
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter med åpenhet og respekt til å utøve kultursensitiv omsorg for seksuell og reproduktiv helse i et livsløpsperspektiv
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å fremme helse og forebygge utvikling av uhelse på individnivå
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å avdekke voldserfaringer og vold i nære relasjoner, samarbeide med andre profesjoner ved avdekking av vold og henvise videre ved behov
Vurderingsuttrykk
The exam in the course is an essay based on a text of their choice. In this essay, the student;must analyse the chosen text based on one of the methods of analysis included in the syllabus. The chosen method of analysis must be substantiated on the basis of how applicable it is in relation to the chosen research question and text.;
The exam paper must have a scope of 10 pages (+/- 10 per cent).;Font and font size: Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.
Students awarded a fail grade are given one opportunity to submit an improved version of the essay for assessment.
Sensorordning
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.;
Emneansvarlig
Vurderte praksisstudier, med midt- og sluttvurdering