EPN-V2

MABY5310 Urban Pipe Systems Emneplan

Engelsk emnenavn
Urban Pipe Systems
Studieprogram
Master’s Programme in Civil Engineering
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

The students will learn how to use hydraulic models for designing urban storm- and wastewater systems as well as water distribution systems. This will involve introduction to the specifics of urban hydraulics and hydrology, as well as hands-on experience with hydraulic models. The course will cover the following key aspects: Planning, design and implementation of water, wastewater and stormwater systems in cities. Finally, students will develop an appreciation for alternative system elements in design and system optimization.

The students will make use of SWMM, Mike+, Epanet, Scalgo or similar software in this course.

Anbefalte forkunnskaper

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om norskdidaktikk og matematikkdidaktikk med relevans for begynneropplæring
  • har avansert profesjonsrettet kunnskap om overgangen fra barnehage til skole og om progresjon i begynneropplæring i norsk og matematikk
  • har fordypet kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon knyttet til undervisning og klasseromskultur
  • har inngående kunnskap om barnet som aktør i skole og samfunn og om hvordan læreren kan utvikle og lede både utfordrende og inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer der begynneropplæringen tilpasses ulike elevers behov

Ferdigheter

Studenten

  • kan begrunne fagdidaktiske valg i begynneropplæringen på bakgrunn av selvstendige analyser og vurderinger av eksisterende teorier og metoder, og som samtidig ivaretar gode faglige, sosiale og praktisk- estetiske læringsprosesser
  • kan vurdere uventede innspill fra elever og ta begrunnede valg om respons
  • kan undervise forsknings- og erfaringsbasert, både selvstendig og sammen med andre
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet, evne til samarbeid og til å arbeide systematisk
  • har profesjonsfaglig digital kompetanse og kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler begynneropplæringsdidaktikk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger, arbeide selvstendig med å videreutvikle egen kompetanse og justere egen praksis
  • kan videreutvikle flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid og stimulere til demokratisk deltakelse

Læringsutbytte

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student will have

  • knowledge about the principles for manual design of urban water collection and distribution systems;
  • an overview of the various technologies used to handle urban water and the pros and cons of these technologies;
  • knowledge about the sources for the most important pollutants in urban runoff;
  • advanced knowledge of the principles for model-based dimensioning of urban water collection and distribution systems.

Skills

The student

  • can dimension urban water systems using both hand calculations and advanced hydraulic software;
  • can optimize design and operation of water and sewage systems;
  • can design and optimise pipe systems in connection with other infrastructure above and in the ground;
  • can use system-understanding in the design process;
  • can quantify and assess the material and energy resource efficiency of the systems (transportation of masses, trenches or materials).

General competences

The student will know how to

  • integrate knowledge and to apply this to a range of scenarios, to critically analyse, evaluate, interpret and report on information from a range of sources and to solve complex problems systematically and creatively;
  • effectively communicate on efficiency opportunities to key stakeholders;
  • collect, generate and critically analyse, information that may be uncertain or incomplete and to quantify the effect of this on problem solving, design and decision for water system engineering.

Arbeids- og undervisningsformer

The teaching will consist of a combination of:

  • Lectures & discussions, guest lectures and real-life problems.
  • Independent studies including video recordings and online exercises.
  • Coursework assignments.
  • Practical use of tools and software.

Live in-person and online lectures will be recorded, and the material will be made available to students on CANVAS.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

None.

Vurdering og eksamen

The exam is a Portfolio exam, which consists of the following:

1) One individual simulation exercise to be handed in as a written document of maximum 10 pages including graphics.

2) One individual design and optimisation exercise to be handed in as a written document of maximum 5 pages including graphics.

The exam results can be appealed.

In the event of failed or valid absence of exam, the postponed exam will be given as either an oral or written examination.

Hjelpemidler ved eksamen

Fagfordypningen i begynneropplæring (30 studiepoeng) er bygget opp av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i begynneropplæring 1 (tema: Den praktiserende og reflekterende lærer) og Fagfordypning i begynneropplæring 2 (tema: Den forskende og reflekterende lærer).

I fagfordypningen i begynneropplæring vil elevperspektivet være framtredende. For alle elever er det viktig at de får mulighet til å bygge opp grunnleggende kompetanse, faglig og sosialt, ut fra egne forutsetninger. Dette fordrer at lærerne har god kjennskap til hvordan elevene de første årene i skolen utvikler skriftspråklig og matematisk kompetanse. Studiet skal utvikle studentenes evne til å avdekke og sette seg inn i de forskjellige elevers kunnskaper og ferdigheter for å kunne tilrettelegge begynneropplæringen best mulig. På denne måten skal undervisningen gi elevene mulighet til engasjement og fremme deres fantasi og nysgjerrighet, både individuelt og i fellesskap.

Fordypningen skal gi kunnskap om og innsikt i både forskningslitteratur og erfaringskunnskap og tradisjoner i praktisk skolearbeid. Det vil si at deler av fagstoffet gjerne kan være praktisk-metodisk, men det skal hele tiden være koblet til didaktisk refleksjon.

Studiet er skolerettet og kombinerer komparative perspektiver på begynneropplæring. Både likheter og kontraster mellom ulike fag i begynneropplæring kan være utgangspunkt for studier. Et sentralt mål er at slike sammenlikninger skal bidra til å problematisere og reflektere over begynneropplæringens og fagenes egenart og skolens generelle mål.

Tre sentrale temaer i emnet Den praktiserende og reflekterende lærer er det lekende og lærende barnet, begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk og kommunikasjon og klasseromskultur.

Vurderingsuttrykk

Se opptakskrav i programplanen.

Sensorordning

One internal examiner. External examiners are used regularly.