EPN-V2

MABY5310 Urban Pipe Systems Emneplan

Engelsk emnenavn
Urban Pipe Systems
Studieprogram
Master’s Programme in Civil Engineering
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

The students will learn how to use hydraulic models for designing urban storm- and wastewater systems as well as water distribution systems. This will involve introduction to the specifics of urban hydraulics and hydrology, as well as hands-on experience with hydraulic models. The course will cover the following key aspects: Planning, design and implementation of water, wastewater and stormwater systems in cities. Finally, students will develop an appreciation for alternative system elements in design and system optimization.

The students will make use of SWMM, Mike+, Epanet, Scalgo or similar software in this course.

Anbefalte forkunnskaper

Se programplanen.

Læringsutbytte

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student will have

  • knowledge about the principles for manual design of urban water collection and distribution systems;
  • an overview of the various technologies used to handle urban water and the pros and cons of these technologies;
  • knowledge about the sources for the most important pollutants in urban runoff;
  • advanced knowledge of the principles for model-based dimensioning of urban water collection and distribution systems.

Skills

The student

  • can dimension urban water systems using both hand calculations and advanced hydraulic software;
  • can optimize design and operation of water and sewage systems;
  • can design and optimise pipe systems in connection with other infrastructure above and in the ground;
  • can use system-understanding in the design process;
  • can quantify and assess the material and energy resource efficiency of the systems (transportation of masses, trenches or materials).

General competences

The student will know how to

  • integrate knowledge and to apply this to a range of scenarios, to critically analyse, evaluate, interpret and report on information from a range of sources and to solve complex problems systematically and creatively;
  • effectively communicate on efficiency opportunities to key stakeholders;
  • collect, generate and critically analyse, information that may be uncertain or incomplete and to quantify the effect of this on problem solving, design and decision for water system engineering.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for ernæringsutfordringer hos en spesifikk gruppe i det norske samfunnet, og kunne redegjøre for utbredelse, risikofaktorer, kartlegging av symptomer, forebygging og kostbehandling
  • kan beskrive hvordan en kan oppdatere egen kompetanse innen valgt fagområde og hvordan en kan medvirke til fagutvikling

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge kostinntak og benytte kartleggingsmetoder for å vurdere ernæringsstatus
  • kan beregne og vurdere et kostholds innhold av energi og næringsstoffer og vurdere sammensetningen opp mot næringsstoffanbefalinger
  • kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gi praktiske og tilpassede kost- og livsstilsråd til en spesifikk gruppe
  • kan reflektere over sykepleie- og/eller helsefaglige problemstillinger innen valgt fagområde

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Undervisningen vil følge grunnprinsipper ved omvendt undervisning med en kombinasjon av nettbaserte ressurser i Canvas og (digitale) forelesninger.

Vurdering og eksamen

Ingen.

Hjelpemidler ved eksamen

Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.

En sentral kompetanse for kroppsøving og idrettsfagslærere i grunnutdanningen er å kunne analysere elevers bevegelser med sikte på å bidra til læring. Gjennom å utvikle kunnskaper og ferdigheter knyttet til bevegelses- og treningslære vil studentene i dette emnet få en grunnleggende forståelse av kroppens oppbygning og funksjon knyttet til bevegelse. Denne forståelsen skal anvendes til å analysere og tilrettelegge for læring om, i og gjennom bevegelse i kroppsøving og idrettsfag i skolen eller andre institusjoner som driver kroppsøvingsfaglig eller idrettsfaglig arbeid med barn, unge og voksne. Emnet gir en grunnleggende forståelse av utvikling av bevegelsesferdighet med fokus på både bevegelsesglede og prestasjon, samt en innføring i ulike fagperspektiver på kropp og bevegelse, som for eksempel fra filosofi, sosiologi eller antropologi. I emnet vil studentene tilegne seg kunnskap om og ferdigheter i ulike individuelle bevegelsesaktiviteter. Emnet gir også en introduksjon til muntlig deltakelse i akademiske aktiviteter slik som vurdering av medstudenters arbeid.

Vurderingsuttrykk

Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om barn og unges fysiske og motoriske utvikling og trening av fysiske og koordinative egenskaper
  • har grunnleggende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon relevant for bevegelse og fysisk prestasjon
  • har kunnskap om grunnleggende treningsprinsipper og treningsplanlegging slik disse er relevante for undervisning i kroppsøving og idrettsfag
  • har grunnleggende kunnskap om ulike teoretiske perspektiver innen filosofi, antropologi, sosiologi for forståelsen av på kropp og deres betydning for bevegelsesaktivitet
  • har grunnleggende kunnskap om et utvalg av individuelle bevegelsesaktiviteter
  • har grunnleggende kunnskap om vurdering av medstudenters arbeid og tilbakemeldingspraksiser i akademisk sammenheng

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke ulike fagperspektiver i beskrivelse av kropp og bevegelse og identifisere aktuelle problemstillinger knyttet til kropp og bevegelse
  • kan analysere og vurdere elevers ulike motoriske forutsetninger
  • kan foreta enkle organisk-mekaniske analyser av bevegelsesaktiviteter og bruke disse som grunnlag for tilrettelagt / universell undervisning
  • kan bruke relevante treningsprinsipper og treningsmetoder i planlegging og gjennomføring av trening og bevegelseslæring
  • kan kritisk reflektere over ulike kroppsforståelser og deres relevans for selvforståelse og påvirkning på bevegelse- og bevegelseskultur
  • kan bruke kunnskaper om kropp og bevegelse for å tilrettelegge for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn og unge
  • kan gi faglig begrunnede kommentarer på medstudenters arbeid

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over grunnleggende profesjonsfaglige, didaktiske og pedagogiske temaer spesielt relevante for kroppsøving og idrettsfag skolen
  • reflektere over medstudenters arbeid, vurdere dette og gi faglig begrunnede tilbakemeldinger
  • kan delta i grunnleggende akademiske samtaler, forholde seg til andres innspill og bygge på disse