Programplaner og emneplaner - Student
MABY5010 Specialization in Structural Engineering and Building Technology Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialization in Structural Engineering and Building Technology
- Studieprogram
-
Master’s Programme in Civil Engineering
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
The goal of the course is to give students further specialisation in the topic, and a more comprehensive understanding of what the design of complex structures involves. Through seminars with contribution from invited researchers and experts from the consulting industry, students will be presented a wide range of topical issues relating to the analysis and design of large structures such as bridges, offshore installations, high-rise buildings etc. A project assignment is also included to give the students both theoretical knowledge and experience of applying this knowledge to real-world complex issues. The assignment shall be based on a real building and construction project or be part of a more extensive research and development project, and the project report shall take a scholarly, reflective approach to the problem at hand and include a discussion of alternative solutions.
Anbefalte forkunnskaper
Intern og ekstern sensor.
Forkunnskapskrav
Målgruppen for studiet er ledere eller kommende ledere i virksomheter fra ulike sektorer og bransjer.
Læringsutbytte
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge:
The student
· has advanced theoretical knowledge of structural engineering and specialized insight into how to apply the knowledge to a real design issue.
· is capable of analysing a specific topic using scientific work methods.
· has developed a comprehensive understanding of what the design of large structures involves.
Skills:
The student is capable of
· applying theoretical knowledge to solve real, complex structural engineering problems.
· using his/her knowledge to assess and develop more sustainable design solutions.
· using analysis tools and methods, and carrying out literature searches to collect, process and present relevant information.
General competence:
The student is capable of:
· working in teams and communicating his/her own work.
· carrying out a project assignment, including a report and presentation.
· preparing a project plan with milestones, and reporting interim results.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført fag har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har brei kunnskap om hva spesialpedagogikk er og innebærer i lys av fagets historie og utvikling
for pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid i skolen
- har kunnskap om utdanningsrettslige prinsipper og styringsdokumenter som gir retning for spesialpedagogisk arbeid
- har innsikt i sentrale begreper og perspektiver som beskriver læringsprosesser ved læring av grunnleggende ferdigheter og ved utvikling av emosjonell og sosial kompetanse
- viser god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som fellesskap for å skape inkluderende klasserom
- dokumenterer aktuell og oppdatert kunnskap og nyansert forståelse om problemer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev, elevgruppe og lokalsamfunn
- viser god innsikt i kjennetegn ved den profesjonelle møtet
- viser god kunnskap om lokalt utviklingsarbeid på disse områdene
- viser bred kunnskap om digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over og drøfte sentrale og aktuelle pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger som er relevante for undervisning i skolen
- kan gjøre greie for sentrale problemstillinger innenfor det spesialpedagogisk feltet
- kan identifisere faktorer som kan utløse og/eller opprettholde læringshindre for læring av grunnleggende ferdigheter og utvikling av emosjonell og sosial kompetanse.
- kan reflektere over elevkulturens betydning for elevens læring, og over handlingsrom for å skape et klasserom for alle
- kan tilrettelegge for og anvende varierte metoder i forskjellige fag, som ivaretar hvordan ulike elever krever ulik tilrettelegging med hensyn til faginnhold, arbeidsmåter og progresjon
- viser evne og vilje til faglig samarbeid
- kan reflektere over muligheter og begrensninger ved lokalt utviklingsarbeid på disse områdene
Generell kompetanse
Studenten
- har brei innsikt i hvordan en kan legge til rette for et godt læringsmiljø basert på pedagogiske og spesialpedagogisk fagelementer
- kan på faglig grunnlag begrunne valg med utgangspunkt i spesialpedagogisk litteratur
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene, og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- viser evne og vilje til å finne fram til egne profesjonelle kompetansebehov
- viser god innsikt i og vilje til å arbeide med pedagogisk utviklingsarbeid
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The students must have attended at least three of four seminars and have individual reflection notes approved (approx. 5-7 pages per note) linked to the seminars they have attended. Students who fail to meet the coursework requirements can be given up to one opportunity to resubmit reflection notes before the exam.
Vurdering og eksamen
Retten til å avlegge eksamen forutsetter gjennomføring av arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Arbeidskravene tar opp, binder sammen og utdyper sentrale perspektiver og dilemma knyttet til fagets to deler og studentenes selvvalgte problemstillinger. Følgende arbeidskrav må være bestått for å kunne avlegge eksamen:
- Tre fagtekster, én fra hver av fellestemaets tre deltema, se under innhold «Et klasserom for alle). Studenten skal selv utvikle problemstillinger og i fagtekstene synliggjøre sammenhenger mellom deltema og egen fagfordypning. Hver fagtekst skal ha et omfang på 2000 ord +/- 10 %. Fagteksten skal gjennomføres individuelt og leveres på slutten av undervisningsperioden for det tilhørende deltema
- En analyse av skolens tiltak og innsatser før tilmelding til PP-tjenesten for en elev med lavt læringsutbytte. Omfang 1000 ord +/- 10 %. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe
- Referat fra en samtale med en aktør i praksisfeltet (praksislærer/ spesialpedagog) om skolens tiltak for elever med lavt læringsutbytte for å øke læringsutbyttet av den ordinære opplæringen. Omfang 1000 ord +/- 10 %. Arbeidskravet gjennomføres Individuelt
- Utvikle og begrunne en individuell opplæringsplan (IOP). Omfang 1000 ord +/- 10 %. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe
Formål med arbeidskravene: Fellestemaets deltemaer inngår som sentrale elementer i arbeidet med fordypningstema. Fellestemas arbeidskrav skal binde sammen de ulike deltema med studentens fordypningstema og med det kvalifisere for eksamen. Arbeidskravene forutsetter at studenten viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor fellestemaets deltema, god oversikt over faget og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Krav om deltakelse skal bidra til å kvalifisere for eksamen og knytte studiet til profesjonsfeltet. Det er krav om deltakelse i følgende aktiviteter knyttet til fellestema, del 1:
- Introduksjonsuka. Her presenteres fagets innhold, og studenten får dypere innsikt i både fellesdelen og fagfordypningen
- Deltakelse i tre seminarer, ett for hver av fellestemaets tre deltemaer. Studenten skal trekke på kunnskaper fra både fellestema og fordypningstema og vurderer sammenhenger
- Deltakelse i en paneldebatt i seminar én gang i løpet av semesteret. Panelet består av 4-6 studenter. Hver av studentene presenterer en problemstilling, og panelet drøfter problemstillingene i lys av sentrale begreper og prinsipper innen temaet.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i emnet. Sykdom fritar ikke fra kravet om deltakelse. For studenter med gyldig fravær vil det bli utformet en kompensatorisk oppgave/alternativ gjennomføring. Form og omfang avtales med faglærer.
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter er beskrevet i hver enkelt emneplan. Det vil i god tid før hver enkelt gjennomføring av emnene, bli presisert mer omkring innhold, omfang og rammer knyttet til dette. Det vil være ulike former knyttet til både skriftlige oppgaver, muntlige presentasjoner og/eller obligatorisk deltagelse som må være godkjente for at man skal kunne få avlegge eksamen.
Vurderingsuttrykk
Vurdering og sensur foregår i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr.15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Som vurderingsuttrykk brukes i hovedsaken gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, mens det for noen av valgemnene brukes bestått/ikke bestått, jf. lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6). Nærmere beskrivelse av karakter- og vurderingsformer, og sensorordning ligger under det enkelte emnet. Studenten har rett til begrunnelse og rett til å klage på karakterfastsetting og/eller formelle feil ved eksamen, i samsvar med lov om universiteter og høyskoler § 5-3.
Studenter som kun tar enkeltemner, vil etter endt emne kunne hente ut resultater i Vitnemålsportalen. Studenter som fullfører hele masterstudiet, vil på samme måte få vitnemål med alle sluttkarakterer på de emnene som danner grunnlag for graden i Vitnemålsportalen.
Sensorordning
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.