EPN-V2

MABY5000 Specialization in Civil Engineering Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialization in Civil Engineering
Studieprogram
Master’s Programme in Civil Engineering
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The goal of the course is to give students real-life problems and research advancements in the topic, and a more comprehensive understanding of what the design of complex structures involves. Through seminars with contribution from invited researchers and experts from the consulting industry, students will be presented a wide range of topical issues relating to the:

  • analysis and design of buildings and large structures such as bridges, offshore installations and high-rise buildings,
  • building physics,
  • new building materials,
  • transport infrastructure,
  • geotechnical engineering,
  • smart water process and infrastructure engineering etc.

A project assignment is also included to give the students both theoretical knowledge and experience of applying this knowledge to real-world complex issues. The assignment shall be based on a real building and construction project or be part of a more extensive research and development project, and the project report shall take a scholarly, reflective approach to the problem at hand and include a discussion of alternative solutions.

Læringsutbytte

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student

· has advanced theoretical knowledge of civil engineering and specialized insight into how to apply the knowledge to a real design issue.

· is capable of analyzing a specific topic using scientific work methods.

· has developed a comprehensive understanding of what the design of buildings, structures and infrastructures involves.

Skills:

The student is capable of

· applying theoretical knowledge to solve real, complex civil engineering problems.

· using his/her knowledge to assess and develop more sustainable design solutions.

· using analysis tools and methods, and carrying out literature searches to collect, process and present relevant information.

General competence:

The student is capable of:

· working in teams and communicating his/her own work.

· carrying out a project assignment, including a report and presentation.

· preparing a project plan with milestones, and reporting interim results.

Arbeids- og undervisningsformer

The teaching will consist of seminars with invited lecturers, discussions and presentations. The students will be given individual assignments relating to the topics of the seminars (reflection notes) and a bigger project assignment.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The students must have attended at least 80% of the seminars and have individual reflection notes approved (approx. 2-4 pages per note) linked to the seminars they have attended. Students who fail to meet the coursework requirements can be given up to one opportunity to resubmit reflection notes before the exam.

Vurdering og eksamen

Studentene skal i dette emnet videreutvikle kompetansen sin i gravejournalistikk / undersøkende metoder. Parallelt med dette skal de utvikle kunnskapen om det norske samfunnet slik at de vet hvordan det fungerer strukturelt og økonomisk.

Undervisningsspråk er norsk.

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet JBPRAKSIS Redaksjonspraksis må være bestått.

Vi gjør oppmerksom på at studiet også har generelle progresjonsbestemmelser:

Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår. For å få tildelt praksisplass må første studieår være bestått. Bestått praksis er en forutsetning for videre studier.

Vurderingsuttrykk

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • undersøkende metoder/gravejournalistikk
  • ulike digitale verktøy for å systematisere og presentere relevant informasjon
  • det norske samfunnet: struktur og økonomiske forhold
  • bruk av ulike ekspertkilder og forskningskilder i journalistikken

Ferdigheter

Studenten kan

  • utvikle og analysere et større, flermedialt undersøkende journalistisk prosjekt
  • forholde seg kritisk til ulike typer kilder
  • bruke avanserte nettsøk for å finne relevant informasjon og hente ut og analysere data fra offentlige tilgjengelige databaser og registre
  • anvende kunnskaper om samfunnets struktur og økonomiske forhold i et undersøkende, journalistisk prosjekt

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere etisk over eget arbeid
  • analysere eget og andres arbeid ut fra en samfunnsmessig kontekst
  • arbeide sammen med andre om å utvikle et journalistisk krevende produkt

Sensorordning

Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Undervisningen er organisert med forelesninger og seminarundervisning. Studentene skal løse både gruppeoppgaver og individuelle oppgaver, med gjennomganger og presentasjon.

Emneansvarlig

Studentene skal gjennomføre et gruppeprosjekt. Gruppeprosjektet skal resultere i en medieproduksjon, som er et journalistisk gravearbeid. Det er tre arbeidskrav i tilknytning til gruppeprosjektet. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Prosjektskisse, der hensikten er at studentene viser at de har forstått hva undersøkende journalistikk er, samt at de kan anvende denne kunnskapen i et konkret graveprosjekt. Omfang: ca 4 A4-sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Gruppeoppgave.
  • Arbeidskrav 2: Teori-/analyseoppgave, der hensikten er at studentene skal analysere strukturer og økonomiske forhold på feltet de planlegger å undersøke i graveprosjektet. Omfang: ca 5 A4-sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Individuell oppgave.
  • Arbeidskrav 3: En muntlig presentasjon av metodene bak prosjektet, der hensikten er å få praktisk trening i gruppepresentasjon. Omfang: ca 10 minutter. Gruppeoppgave.

Arbeidskravene må være innlevert/gjennomført innen fastsatt frist og godkjent for at studentene skal kunne gå opp til eksamen. Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon en gang. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan studenten avtale en egen frist med faglærer.

De journalistiske arbeidene skal kunne publiseres i nettavisa Journalen. Informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene framgår av emnebeskrivelsen, som gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved emnestart.

I tillegg er det et obligatorisk arbeidskrav i form av en gruppepresentasjon knyttet til undervisning om forskning og eksperter i journalistikken. Dersom denne undervisningen gis i tilknytning til emnet JB2900, skal arbeidskravet løses da. Hensikten med dette arbeidskravet er å bevisstgjøre studentene på bruken av slike kilder.