EPN-V2

MABY4600 Digital tvillingdrevet AI for bærekraftig byggdesign Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital Twin-Driven AI for Sustainable Building Design
Studieprogram
Master’s Programme in Civil Engineering
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Climate change and increased focus on resource use and environmental impacts entail a greater focus on the choice of materials and climate adaptation of buildings. The course aims to give students an understanding of the interaction between the choice of building materials and components in the design of energy-efficient, sustainable and climate-resilient building envelopes and design solutions.

The course combines the theoretical basis for building physics from the courses MABY4200 Building Physics and Climate Adaptation of Buildings and MABY4300 Sustainability Assessment and Life-Cycle Analysis, and builds on theoretical and especially practical knowledge of the holistic design of buildings. In the course, students will learn how to use and combine their knowledge of building physics principles, sustainability assessments and life-cycle analyses in the design of an optimum building envelope. The following topics are addressed in particular:

  • Relevant standards and regulations.
  • Principles of Zero Emission Buildings, passive- and plus house building design.
  • Integration of building physics principles in the holistic design of building envelope.
  • Thermal storage in conventional building materials and innovative buildings materials (e.g. PCMs).
  • Moisture buffering in hygroscopic materials and hygrothermal inertia.
  • Fire safety design (building level).
  • Dynamic energy and hygrothermal simulations (HAM and BES);
  • Complete environmental assessment of buildings (LCA on building level).
  • Life Cycle Cost Assessment (LCC).

Anbefalte forkunnskaper

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

Forkunnskapskrav

Emnet omhandler ungdomskultur, barn og unges utvikling, relasjonskompetanse, identitet, likeverd, kjønn og mangfold. I tillegg til faglig fordypning og praksis og relevante fag i ungdomsskolen (8-10. trinn) som er relatert til design, håndverk, utdanningsvalg og arbeidsliv. Emnet vil også omhandle karriereveiledning og det å forstå overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring

Læringsutbytte

Ingen

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ungdomskultur, unges utvikling, identitet, kjønn og mangfold.
  • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
  • har kunnskap om sosiale medier, nettvett og kildekritikk
  • har kunnskap om konsum, redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere aktuelle læreplaner for 8.-10. trinn
  • kan planlegge og gjennomføre opplæring i kunst og håndverk, og andre relevante fag på ungdomstrinnet
  • kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
  • kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap som kreativt utforskende verktøy i designprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan opparbeide relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, og ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i relevante fag på ungdomstrinnet
  • kan legge til rette for samarbeid mellom skolens hjelpeapparat, hjem, skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
  • kan tilrettelegge for samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
  • kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
  • kan drøfte og vurdere feltet formgiving, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The students must participate in at least 75% of the weekly project meetings. The requirement refers to each student, not to each group.

Vurdering og eksamen

1) Project report prepared in groups of 2-3 students, approx. 100 pages (excl. appendices), with presentation, weighted 80%.

2) Oral presentation and examination of the project report, weighted 20%

All assessment parts must be awarded a pass grade (E or better) in order for the student to pass the course.

Assessment parts: 1) can be appealed, 2) cannot be appealed

Vurderingsuttrykk

A grade scale with grades from A to E for pass (with A being the highest grade and E being the lowest pass grade) and F for fail is used in connection with the final assessment.

Sensorordning

1) One internal examiner,

2) Two internal examiners

External examiners are used regularly.

Emneansvarlig

Dimitrios Kraniotis