EPN-V2

MABY4300 Sustainability Assessment and Life-Cycle Analysis Emneplan

Engelsk emnenavn
Sustainability Assessment and Life-Cycle Analysis
Studieprogram
Master’s Programme in Civil Engineering
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltid
Masterstudium i energi og miljø i bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

The course gives students an introduction to how consulting engineers in the field of building technology and structural engineering can actively contribute to the development of sustainable solutions in the construction industry of the future. Sustainable design, construction and operation requires more information, more calculations and assessment and a greater degree of interdisciplinary cooperation. Lectures and guest lectures provide the necessary knowledge for understanding climate and environmental issues.

Through the use of digital tools (BIM) and new ways of cooperating, knowledge and skills are applied to genuine, relevant problems. The students work in teams that assess and develop solutions on the basis of concrete projects from the construction industry. Cooperation with resource persons holding different roles in business and industry is a key element in the learning process.

Forkunnskapskrav

No formal requirements over and above the admission requirements.

Læringsutbytte

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student:

· has knowledge of the sustainability concept and is able to identify common environmental impacts from buildings and structures

· has advanced knowledge of innovation theories and the drivers behind the development and implementation of sustainability assessments

· has in-depth knowledge of life-cycle methodology, with the focus on system limits, service life and functional units

· is capable of recommending relevant standards, guidelines and commercial methods for sustainability assessments and life-cycle analyses.

Skills:

The student is capable of:

· comparing methods for assessing the environmental performance of building technology and structural engineering solutions

· applying regulations, relevant standards, guidelines and commercial methods in the performance of sustainability assessments and life-cycle analyses of simple buildings and structures

· planning and performing calculations and documentation of greenhouse gas emissions in a life-cycle perspective for a building

· using BIM-based software for the collection, processing, sharing and presentation of relevant information in interdisciplinary assessments

· choosing optimum building technology and structural engineering solutions based on sustainability and life-cycle assessments

General competence:

The student is capable of

· analysing complexity and assessing the scope of possibility for design and construction to achieve sustainable solutions

· cooperating in groups on a real, interdisciplinary task

· presenting academic results and evaluations in a scholarly manner.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om styring -og reguleringsteknikk
  • spesialisert kunnskap om algoritmene for P, PI og PID regulatorer
  • kjennskap til prinsippene for DDC regulatorer, PLS enheter
  • kunnskap om BUS systemer og sentralt driftskontrollanlegg
  • spesialisert kunnskap om pådragsorganer og aktuatorer.
  • inngående kunnskap om ulike alternative reguleringssystemer for oppvarming, kjøling, ventilasjon og belysning.
  • kunnskap om modellering og simulering av ventilasjon varme- og klima-anlegg med hensyn på styring og regulering

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende vitenskapelige metoder på problemstillinger innen styring, regulering og bygg- automasjon på en selvstendig måte
  • vurdere inneklima, energibruk og driftskostnad relatert til automasjons-systemer integrerte i bygninger
  • velge riktige metoder for styring og regulering av oppvarming, kjøling, ventilasjon, og belysnings - anlegg
  • beregne pådragsorganers maksimalkapasitet og finne karakteristikkenes kurveform
  • beregne og vurdere tidskonstant for ulike komponenter av regulerings-systemer
  • tegne og beskrive blokkskjema og Process og Instrument diagram (P&iD) for regulerings systemer
  • gjennomføre stabilitetsanalyse av regulerings-systemer
  • analysere sentralt driftskontrollanlegg i drift og komme frem til riktige tiltak for å forbedre funksjoner for inneklima samt redusere energibruk og driftskostnad

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre prosjekt der styring, regulering og byggautomasjon inngår
  • bidra til nytenking og være bidragsytere i innovasjonsprosesser

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Four out of six individual knowledge tests must be passed.

Vurdering og eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

  • Fem individuelle øvinger relatert til forelesninger, hver på to til tre sider.

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1 Individuell skriftlig eksamen på tre timer, som teller 70 prosent.

Del 2 Prosjektarbeid i gruppe på tre til fem studenter og som teller 30 prosent. Rapport, gjennomføring, muntlig og visuell presentasjon i gruppe vurderes.

Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages.

Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.

Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter bestått/E eller bedre for at studentene skal kunne få bestått emnet.

Ved en eventuell og ny utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.

Vurderingsuttrykk

A grade scale with grades from A to E for pass (with A being the highest grade and E being the lowest pass grade) and F for fail is used in connection with the final assessment.

Sensorordning

Eksamensdel 1: Hjelpemidler vedlagt eksamensoppgaven. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Eksamensdel 2: Alle.