Programplaner og emneplaner - Student
MABU4200 Fysioterapi for barn og unge - del 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physiotherapy for Children and Adolescents - Part 2
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet bygger på kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som er ervervet gjennom MABU4100. Formålet med emnet er å gjøre studentene i stand til å anvende og kritisk vurdere ulik kunnskap som grunnlag for fysioterapitiltak tilpasset barn og unge. Emnet gir et bredt teoretisk grunnlag som basis for tiltak der forskningsbasert-, erfaringsbasert- og brukerkunnskap er integrert i utforming av intervensjoner. Familiesentrerte tjenester og tverrprofesjonelt arbeid innen helsefremmende og forebyggende arbeid, behandling og habilitering, er sentralt i emnet.
Anbefalte forkunnskaper
Ekstern og intern sensor vurderer alle studentene.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for ulike teorier og kunnskap som grunnlag for utforming av fysioterapi tilpasset barn og unge
- gjøre rede for teoretiske perspektiv og forskning som familiesentrerte tjenester er basert på
- gjøre rede for teoretisk perspektiv og forskning som tverrprofesjonelt arbeid er basert på
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisk reflektere over forhold som kan understøtte barns bevegelsesutvikling, motoriske læring og deltakelse i dagliglivets aktiviteter
- vurdere og integrere ulike former for kunnskap i utforming og gjennomføring av tiltak for barn og unge
- analysere og kritisk vurdere forhold som fremmer eller hemmer tverrprofesjonelt samarbeid
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere og kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlag og praksisutøvelse i fysioterapi for barn og unge
- formidle oppdatert fagkunnskap til samarbeidspartnere og befolkningen
- identifisere og vurdere etiske dilemmaer knyttet til fysioterapi for barn og unge
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet omfatter klinisk virksomhet med hovedsakelig aktivt pasient-/brukerrettet arbeid. Studentene veiledes av autorisert fysioterapeut. Læringsutbyttene fra alle tidligere emner aktualiseres, integreres, prøves i praksis og danner grunnlag for utvikling av ny teoretisk og praktisk kompetanse. Rollen som fysioterapeut og som veileder for pasienter/brukere, etikk og samarbeid i en forskningsbasert praksis er sentralt i emnet. Emnet består av to praksisperioder med like læringsutbytter som skal oppnås i ulike kontekster og med forskjellige pasientgrupper på to praksissteder. Det stilles krav om økende grad av selvstendighet og redusert behov for veiledning i pasientarbeid og tverrprofesjonelt samarbeid. Likeledes kreves økende grad av refleksjon og handlingsrepertoar, styrket evne til å tilpasse seg behandlingssituasjoner, bedre struktur og effektivitet, noe som er uavhengig av praksisstedet. Etter at de to praksisperiodene er bestått, vil klinisk eksamen vise om studenten i tilstrekkelig grad kan ta i bruk og integrere kunnskap fra alle tidligere emner og praksisperioder i en gitt, ukjent klinisk situasjon.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten må ha bestått alle eksamener i 2. studieår.
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til og kan oppdatere seg på nyere forskning innen de mest sentrale områdene av fysioterapi
- kan begrunne sine fysioterapitiltak i lys av ulike teoretiske perspektiver
- har kunnskap om forhold som kan ha betydning for pasienters/ klienters dysfunksjon og situasjon, og kan gjøre rede for hvordan dette kan påvirke planlegging og gjennomføring av fysioterapi
- kan stille praksisrelevante spørsmål
- har bred teoretisk kunnskap om prosesser, verktøy og metoder innenfor behandling, rehabilitering og forebyggende tiltak i fysioterapivirksomhet
Ferdigheter
Studenten kan
- undersøke funksjon, stille funksjonsdiagnose og gjenkjenne indikasjoner på mulig, alvorlig underliggende patologi
- gjennomføre helsefremmende og forebyggende tiltak, behandlende og/eller rehabiliterende arbeid med ulike pasienter og brukere
- planlegge, gjennomføre og evaluere bevegelses- og treningsgrupper som forebyggende og/eller behandlende tiltak
- anvende standardiserte tester og testutstyr innenfor sentrale områder av fysioterapi
- kartlegge pasienters mestringsstrategier og identifisere stadier i endringsprosesser
- legge til rette for og veilede andre i mestrings- og endringsprosesser
- tilrettelegge, dosere og justere tiltak for å optimalisere pasienters utbytte
- selv anvende og veilede andre i å bruke ergonomiske prinsipper i arbeidsstillinger og arbeidsoperasjoner
- vurdere behov for ortopediske- og tekniske hjelpemidler
- foreslå tilrettelegging av omgivelsene i forhold til å optimalisere funksjon på kort og lang sikt
- vurdere behov for å henvise klienter til samarbeidspartnere
- skrive journal etter utdanningens retningslinjer
- vise klinisk kompetanse der manuelle, kroppslige og verbale virkemidler utfyller hverandre i samarbeid med pasient/bruker
- bidra med fysioterapikunnskap i tverrprofesjonelt samarbeid
- formidle og diskutere faglige synspunkter med pasient/bruker, pårørende og samarbeidspartnere
- utforske faglige problemstillinger på en systematisk og reflektert måte i sin kliniske praksis
- gjøre rede for sitt kliniske resonnement med begrunnelse i kunnskapsbasert fysioterapipraksis
- *skriftlig dokumentere og kritisk evaluere eget klinisk arbeid i henhold til praksisstedets rutiner
* er et læringsutbytte som kun kan vurderes i praksis. De øvrige kan vurderes både i praksis og til eksamen.
Generell kompetanse
Studenten kan
- organisere eget arbeid og ivareta orden og hygiene i klinisk virksomhet
- praktisere i henhold til gjeldende lovverk og rammebetingelser, og yrkesetiske retningslinjer
- *formidle faglige innlegg, skriftlig og muntlig
- vise vilje og evne til å gi konstruktive tilbakemeldinger og nyttiggjøre seg veiledning og tilbakemeldinger
- vise vilje og evne til omsorg, forståelse og respekt for pasient/bruker, pårørende og samarbeidspartnere
- vise empati og anerkjennelse i relasjoner til pasient/bruker og pårørende
- vise vilje og evne til å samarbeide, etablere tillitsforhold og kommunisere med pasienter, klienter, brukere, pårørende og samarbeidspartnere
- anerkjenne brukerkunnskap og brukermedvirkning i helsefremmende, forebyggende, behandlende og rehabiliterende virksomhet
- ta ansvar, ta initiativ, og bidra til resultatorientert arbeid i samarbeid med andre
- identifisere eget kunnskapsbehov, vise selvinnsikt i forhold til egne læringsbehov, og innhente ny kunnskap og ferdigheter
* er et læringsutbytte som kun kan vurderes i praksis. De øvrige kan vurderes både i praksis og til eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet omfatter to perioder med 8-9 ukers veiledet klinisk praksis hvor studenten skal utføre kunnskapsbasert praksis fysioterapi i 5. og 6. semester. Innholdet i praksisperiodene vil variere med praksisstedets organisering, pasientgrupper og funksjonsområder, og vil således tilby varierte arenaer for praksisstudier når det gjelder pasientgruppe/diagnose, kompleksitet, og hvor i behandlings/rehabiliteringsforløpet pasienten er.
Den enkelte student holder en klinikk i løpet av praksisperioden, hvor medstudenter, veileder og kontaktlærer er til stede. Ved behov kan studenten innkalles til samtale mellom to praksisperioder med veiledere i foregående og neste praksisperiode. I enkelte tilfeller kan også studieleder og representant fra studieadministrasjon delta.
Vurderingsuttrykk
For å kunne fremstille seg til avsluttende eksemen må begge praksisperiodene være bestått.
Følgende må være godkjent:
- ett muntlig faglig framlegg i hver praksisperiode
- en pasientjournal i hver praksisperiode
- ett refleksjonsnotat i en av praksisperiodene hvor tema er tverrprofesjonell samarbeidslæring (350-700 ord)
Skjemaet som inneholder veileders vurdering av studenten i første praksisperiode skal levers til praksisveileder i andre praksisperiode.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det kreves:
- minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis inkludert praksisseminar
Praksis
Hver praksisperiode er en selvstendig enhet som vurderes for seg til bestått/ikke bestått. Periode 1 er vanligvis i 5. semester, mens periode 2 er vanligvis i 6. semester. Praksisveileder vurderer studenten. Praksisperiode 1 må være bestått før studenten kan starte på praksisperiode 2.
Sensorordning
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell klinisk eksamen over én dag* eller to dager**
*Gjelder avdelinger hvor det kan knyttes stor usikkerhet til om pasienter er i stand til å være tilstede to sammenhengende dager.
**Gjelder avdelinger hvor det kan påregnes at pasienter kan være tilstede to sammenhengende dager.
«Arbeidsheftet for klinisk praksis» skal angi hvilket alternativ som gjelder for den enkelte avdeling. Studentene skal få beskjed om hvilket alternativ som gjelder i starten av studieåret.
Emneoverlapp
10 studiepoengs overlapp med FYSBA6010 Fysioterapi for barn - kunnskapsgrunnlag og praksis 1, 20 stp, - tema tiltak og behandling