Studieinfo emne MABU4200 2022 HØST
MABU4200 Fysioterapi for barn og unge - del 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physiotherapy for Children and Adolescents - Part 2
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge
- Omfang
- 10 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR
2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet bygger på kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som er ervervet gjennom MABU4100. Formålet med emnet er å gjøre studentene i stand til å anvende og kritisk vurdere ulik kunnskap som grunnlag for fysioterapitiltak tilpasset barn og unge. Emnet gir et bredt teoretisk grunnlag som basis for tiltak der forskningsbasert-, erfaringsbasert- og brukerkunnskap er integrert i utforming av intervensjoner. Familiesentrerte tjenester og tverrprofesjonelt arbeid innen helsefremmende og forebyggende arbeid, behandling og habilitering, er sentralt i emnet.
Anbefalte forkunnskaper
MABU4100 Fysioterapi for barn og unge - del 1, 10 stp
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for ulike teorier og kunnskap som grunnlag for utforming av fysioterapi tilpasset barn og unge
- kritisk reflektere over teoretiske perspektiv og forskning som familiesentrerte tjenester er basert på
- gjøre rede for teoretisk perspektiv og forskning som tverrprofesjonelt arbeid er basert på
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisk reflektere over forhold som kan understøtte barns bevegelsesutvikling, motoriske læring og deltakelse i dagliglivets aktiviteter
- vurdere og integrere ulike former for kunnskap i utforming og gjennomføring av tiltak for barn og unge
- analysere og kritisk vurdere forhold som fremmer eller hemmer tverrprofesjonelt samarbeid
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere og kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlag og praksisutøvelse i fysioterapi for barn og unge
- formidle oppdatert fagkunnskap til samarbeidspartnere og befolkningen
- identifisere og vurdere etiske dilemmaer knyttet til fysioterapi for barn og unge
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen er samlingsbasert med 2 ukesamlinger med 4 dager undervisning og en studiedag pr uke. Det er 4-6 uker mellom hver samling.
På samlingene veksles det mellom forelesninger og studentaktive læringsformer i form av seminarer, gruppearbeid og presentasjoner. Utover den samlingsbaserte undervisningen inngår selvstudier og arbeid med eksamensoppgaven. Studentene har i løpet av emnet tilbud om å levere inn et utkast til eksamensbesvarelsen (ca. 1000 ord). Det vil bli gitt muntlig tilbakemelding på innleverte utkast fra lærer og medstudenter
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er ingen arbeidskrav i emnet.
Vurdering og eksamen
Individuell prosjekteksamen, i form av selvvalgt tema som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: 3000 ord (+/- 10 %).
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To sensorer vurderer hver besvarelse. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
Emnet har 10 stp. overlapp med FYSBA6010 Fysioterapi for barn - kunnskapsgrunnlag og praksis 1, 20 stp, - tema tiltak og behandling