EPN-V2

MABU4200 Fysioterapi for barn og unge - del 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Physiotherapy for Children and Adolescents - Part 2
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet bygger på kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som er ervervet gjennom MABU4100. Formålet med emnet er å gjøre studentene i stand til å anvende og kritisk vurdere ulik kunnskap som grunnlag for fysioterapitiltak tilpasset barn og unge. Emnet gir et bredt teoretisk grunnlag som basis for tiltak der forskningsbasert-, erfaringsbasert- og brukerkunnskap er integrert i utforming av intervensjoner. Familiesentrerte tjenester og tverrprofesjonelt arbeid innen helsefremmende og forebyggende arbeid, behandling og habilitering, er sentralt i emnet.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge.

Det forutsettes at studenten har/eller skaffer seg tilgang til fysioterapipraksis med barn/unge under spesifikke deler av studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for ulike teorier og kunnskap som grunnlag for utforming av fysioterapi tilpasset barn og unge
  • kritisk reflektere over teoretiske perspektiv og forskning som familiesentrerte tjenester er basert på
  • gjøre rede for teoretisk perspektiv og forskning som tverrprofesjonelt arbeid er basert på

Ferdigheter

Studenten kan

  • kritisk reflektere over forhold som kan understøtte barns bevegelsesutvikling, motoriske læring og deltakelse i dagliglivets aktiviteter
  • vurdere og integrere ulike former for kunnskap i utforming og gjennomføring av tiltak for barn og unge
  • analysere og kritisk vurdere forhold som fremmer eller hemmer tverrprofesjonelt samarbeid

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere og kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlag og praksisutøvelse i fysioterapi for barn og unge
  • formidle oppdatert fagkunnskap til samarbeidspartnere og befolkningen
  • identifisere og vurdere etiske dilemmaer knyttet til fysioterapi for barn og unge

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet danner et bredt teoretisk grunnlag i biomedisinske fagområder og omfatter metabolisme, cellulær kommunikasjon, genregulering og kontroll av cellevekst. Fokus er på forskjeller mellom normale forhold og ulike patologiske tilstander.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om celleproliferasjon, ulike former for celledød og karsinogenese
  • har avansert kunnskap om cellulær kommunikasjon og biokjemisk signaloverføring
  • har detaljert kunnskap om endo- og exocytose
  • kan redegjøre i detalj for molekylær transport over membraner
  • har inngående kunnskap om cytoskjelettet
  • har avansert kunnskap om regulering av genekspresjon, ulike epigenetiske og posttranslasjonelle modifikasjoner
  • har inngående kunnskap om kreft på molekylært og cellebiologisk nivå
  • har inngående kunnskap på molekylært nivå om retrovirus og utviklingen av HIV/Aids
  • kan beskrive molekylære mekanismer for utvalgte metabolske og endokrine sykdommer samt kardiovaskulære og nevrologiske lidelser
  • har avansert kunnskap om stamcellers egenskaper og anvendelsesmuligheter

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende cellebiologi til å forklare normale cellulære prosesser
  • anvende cellebiologi til å forklare utvalgte patologiske tilstander og til å vurdere mulige strategier for intervensjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere, drøfte, sammenfatte og formidle vitenskapelige artikler innen molekylær cellebiologi

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer med muntlige studentpresentasjoner og diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.

Vurderingsuttrykk

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • presentasjon av forskningsartikkel, individuelt eller i gruppe på 3-6 studenter

Sensorordning

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 5 timer

Emneoverlapp

Gradert skala A-F