Programplaner og emneplaner - Student
MABU4200 Fysioterapi for barn og unge - del 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physiotherapy for Children and Adolescents - Part 2
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet bygger på kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som er ervervet gjennom MABU4100. Formålet med emnet er å gjøre studentene i stand til å anvende og kritisk vurdere ulik kunnskap som grunnlag for fysioterapitiltak tilpasset barn og unge. Emnet gir et bredt teoretisk grunnlag som basis for tiltak der forskningsbasert-, erfaringsbasert- og brukerkunnskap er integrert i utforming av intervensjoner. Familiesentrerte tjenester og tverrprofesjonelt arbeid innen helsefremmende og forebyggende arbeid, behandling og habilitering, er sentralt i emnet.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge.
Det forutsettes at studenten har/eller skaffer seg tilgang til fysioterapipraksis med barn/unge under spesifikke deler av studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for ulike teorier og kunnskap som grunnlag for utforming av fysioterapi tilpasset barn og unge
- kritisk reflektere over teoretiske perspektiv og forskning som familiesentrerte tjenester er basert på
- gjøre rede for teoretisk perspektiv og forskning som tverrprofesjonelt arbeid er basert på
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisk reflektere over forhold som kan understøtte barns bevegelsesutvikling, motoriske læring og deltakelse i dagliglivets aktiviteter
- vurdere og integrere ulike former for kunnskap i utforming og gjennomføring av tiltak for barn og unge
- analysere og kritisk vurdere forhold som fremmer eller hemmer tverrprofesjonelt samarbeid
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere og kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlag og praksisutøvelse i fysioterapi for barn og unge
- formidle oppdatert fagkunnskap til samarbeidspartnere og befolkningen
- identifisere og vurdere etiske dilemmaer knyttet til fysioterapi for barn og unge
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet danner et bredt teoretisk grunnlag i biomedisinske fagområder og omfatter metabolisme, cellulær kommunikasjon, genregulering og kontroll av cellevekst. Fokus er på forskjeller mellom normale forhold og ulike patologiske tilstander.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om celleproliferasjon, ulike former for celledød og karsinogenese
- har avansert kunnskap om cellulær kommunikasjon og biokjemisk signaloverføring
- har detaljert kunnskap om endo- og exocytose
- kan redegjøre i detalj for molekylær transport over membraner
- har inngående kunnskap om cytoskjelettet
- har avansert kunnskap om regulering av genekspresjon, ulike epigenetiske og posttranslasjonelle modifikasjoner
- har inngående kunnskap om kreft på molekylært og cellebiologisk nivå
- har inngående kunnskap på molekylært nivå om retrovirus og utviklingen av HIV/Aids
- kan beskrive molekylære mekanismer for utvalgte metabolske og endokrine sykdommer samt kardiovaskulære og nevrologiske lidelser
- har avansert kunnskap om stamcellers egenskaper og anvendelsesmuligheter
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende cellebiologi til å forklare normale cellulære prosesser
- anvende cellebiologi til å forklare utvalgte patologiske tilstander og til å vurdere mulige strategier for intervensjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere, drøfte, sammenfatte og formidle vitenskapelige artikler innen molekylær cellebiologi
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer med muntlige studentpresentasjoner og diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- presentasjon av forskningsartikkel, individuelt eller i gruppe på 3-6 studenter
Sensorordning
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 5 timer
Emneoverlapp
Gradert skala A-F