EPN-V2

MABU4100 Fysioterapi for barn og unge - del 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Physiotherapy for Children and Adolescents - Part 1
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Formålet med emnet er å gjøre studentene i stand til å kunne beskrive og vurdere teoretisk og forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å forstå barns bevegelsesutvikling og motoriske læring. Emnet gir et bredt teoretisk grunnlag for kritisk refleksjon over bruk av kartleggingsinstrumenter og utredning innen behandling og habilitering, helsefremmende og forebyggende arbeid. Involvering av barn, unge og deres familier i kartlegging- og målsettingsarbeid er sentralt.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap og ha autorisasjon som fysioterapeut.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

 Kunnskap 

Studenten kan

  • gjøre rede for sentrale teoretiske perspektiver om barn og unges bevegelsesutvikling og motoriske læring
  • analysere og vurdere typisk og atypisk bevegelsesutvikling
  • gjøre rede for valg og bruk av kartleggingsinstrumenter som grunnlag for å beskrive motorisk funksjon og identifisere funksjonsvansker
  • gjøre rede for hva som danner basis for kliniske beslutningsprosesser i fysioterapi

Ferdigheter 

Studenten kan

  • anvende relevante teorier i analyse av barn og unges bevegelse, aktivitet og deltakelse
  • kritisk reflektere og vurdere bruk av kartleggingsinstrumenter i klinisk praksis og forskning
  • integrere teori, forskning og erfaringsbasert kunnskap i tillegg til barn, unge og familiers perspektiver i kartlegging av utvikling, funksjon og livssituasjon

Generell kompetanse  

Studenten kan

  • analysere og kritisk reflektere over hvordan ulike forståelser av barn og barndom får konsekvenser for fysioterapeuters arbeid  
  • vurdere og kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlaget for ulike tiltak og intervensjoner i fysioterapipraksis
  • identifisere og analysere faglige og etiske dilemmaer i utredning og kartleggingsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.;Alle i gruppen får samme karakter

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsform og vurderingsprosess i studieprogrammet

Vurdering og eksamen

Sentrale temaer i studiet:

  • Kommunikasjons- og relasjonskompetanse
  • Motivasjon og mestring
  • Læringsorientert tilnærming til dialog
  • Etikk, makt og elevsyn
  • Ungdom: identitet, danning, mangfold og kjønn

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To sensorer vurdere hver besvarelse. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp med FYSBA6010 Fysioterapi for barn - kunnskapsgrunnlag og praksis 1, 20 stp.