Programplaner og emneplaner - Student
MABU4100 Fysioterapi for barn og unge - del 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physiotherapy for Children and Adolescents - Part 1
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Formålet med emnet er å gjøre studentene i stand til å kunne beskrive og vurdere teoretisk og forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å forstå barns bevegelsesutvikling og motoriske læring. Emnet gir et bredt teoretisk grunnlag for kritisk refleksjon over bruk av kartleggingsinstrumenter og utredning innen behandling og habilitering, helsefremmende og forebyggende arbeid. Involvering av barn, unge og deres familier i kartlegging- og målsettingsarbeid er sentralt.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap og ha autorisasjon som fysioterapeut.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for sentrale teoretiske perspektiver om barn og unges bevegelsesutvikling og motoriske læring
- analysere og vurdere typisk og atypisk bevegelsesutvikling
- gjøre rede for valg og bruk av kartleggingsinstrumenter som grunnlag for å beskrive motorisk funksjon og identifisere funksjonsvansker
- gjøre rede for hva som danner basis for kliniske beslutningsprosesser i fysioterapi
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende relevante teorier i analyse av barn og unges bevegelse, aktivitet og deltakelse
- kritisk reflektere og vurdere bruk av kartleggingsinstrumenter i klinisk praksis og forskning
- integrere teori, forskning og erfaringsbasert kunnskap i tillegg til barn, unge og familiers perspektiver i kartlegging av utvikling, funksjon og livssituasjon
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere og kritisk reflektere over hvordan ulike forståelser av barn og barndom får konsekvenser for fysioterapeuters arbeid
- vurdere og kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlaget for ulike tiltak og intervensjoner i fysioterapipraksis
- identifisere og analysere faglige og etiske dilemmaer i utredning og kartleggingsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.;Alle i gruppen får samme karakter
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsform og vurderingsprosess i studieprogrammet
Vurdering og eksamen
Sentrale temaer i studiet:
- Kommunikasjons- og relasjonskompetanse
- Motivasjon og mestring
- Læringsorientert tilnærming til dialog
- Etikk, makt og elevsyn
- Ungdom: identitet, danning, mangfold og kjønn
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To sensorer vurdere hver besvarelse. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlapp med FYSBA6010 Fysioterapi for barn - kunnskapsgrunnlag og praksis 1, 20 stp.