Programplaner og emneplaner - Student
MABU4100 Fysioterapi for barn og unge - del 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physiotherapy for Children and Adolescents - Part 1
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet mediedesign, -produksjon og prosjektutvikling er et praktisk-teoretisk emne på masternivå hvor studentene skal utvikle et større prosjektarbeid, individuelt eller i grupper, innen mediedesign og/eller medieproduksjon. Dette emnet kan også fungere som et forprosjekt til en praktisk masteroppgave.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
;Kunnskap;
Studenten;kan
- gjøre rede for sentrale teoretiske perspektiver om barn og unges bevegelsesutvikling og motoriske læring
- vurdere og analysere typisk og atypisk bevegelsesutvikling
- gjøre rede for valg og bruk av kartleggingsinstrumenter som grunnlag for å beskrive motorisk funksjon og identifisere funksjonsvansker
- gjøre rede for hva som danner basis for kliniske beslutningsprosesser i fysioterapi
Ferdigheter;
Studenten;kan
- anvende relevante teorier i analyse av barn og unges bevegelse, aktivitet og deltakelse
- kritisk reflektere og vurdere bruk av kartleggingsinstrumenter i klinisk praksis og forskning
- integrere teori, forskning, erfaringsbasert kunnskap, brukerperspektivet og prinsipper i familiesentrerte tjenester i utredning av barns utvikling, funksjon og livssituasjon
Generell kompetanse;;
Studenten;kan
- analysere og kritisk reflektere over hvordan ulike forståelser av barn og barndom får konsekvenser for fysioterapeuters arbeid;;
- vurdere og kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlaget for ulike tiltak og intervensjoner i fysioterapipraksis
- identifisere og analysere faglige og etiske dilemmaer i utredning og kartleggingsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen er samlingsbasert med 2 ukesamlinger med 4 dager undervisning og en studiedag pr uke. Det er 4-6 uker mellom hver samling. På samlingene veksles det mellom forelesninger og studentaktive læringsformer i form av seminarer, gruppearbeid og presentasjoner. Utover den samlingsbaserte undervisningen inngår selvstudier og arbeid med eksamensoppgaven. Studentene har i løpet av studiet tilbud om å levere inn et utkast til eksamensbesvarelsen (ca. 1000 ord). Det vil bli gitt muntlig tilbakemelding på innleverte utkast fra lærer og medstudenter.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen ut over opptakskrav.
Vurdering og eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- Kandidaten har grunnleggende kunnskap om matematikk som fundament for dagens teknologiske samfunn.
- Kandidaten kjenner til fagets sentrale metoder og kan definere og forklare de viktigste begrepene innen geometri og vektorrekning, algebra og funksjoner, inkludert derivasjon og antiderivasjon.
Ferdigheter;
- Kandidaten har solide regneferdigheter i algebra og det generelle grunnlaget i matematikk til å kunne fortsette på ingeniørutdanning eller integrert master i;teknologi.
- Kandidaten kan løse problemer innenfor hovedområdene geometri, algebra og funksjoner.
- Kandidaten kan anvende regneferdigheter i matematikk på problemstillinger fra fysikk.;
- Kandidaten kan uttrykke seg presist ved bruk av matematisk notasjon.;
Generell kompetanse;
- Kandidaten har evne til abstrakt tenkning og forståelse for hvordan logisk og analytisk tankegang benyttes innen matematikkfaget.;
- Kandidaten kan reflektere over mulige anvendelsesområder for de ulike hovedområdene i emnet.;
- Kandidaten kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av matematiske begreper og størrelser.
Hjelpemidler ved eksamen
Undervisningen foregår som en kombinasjon av forelesninger og oppgaveregning. Det undervises tilsvarende 19 timer per uke med forelesninger og regneøvelser i sommerterminen, og tilsvarende 6 timer per uke med forelesninger og regneøvelser i høst- og vårsemesteret.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler tillatt så lenge kildehenvisning følges
Sensorordning
Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt. Kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og ikke kan regne symbolsk. Stikkprøver kan foretas.
Emneoverlapp
Gradert skala A-F.