EPN-V2

MABIOD5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master´s Thesis
Studieprogram
Masterstudium i biomedisin - deltidsstudium
Omfang
60.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Masteroppgaven skal være et selvstendig og veiledet forskningsarbeid som tilsvarer ti måneders fulltids arbeid (ett studieår).

Studentene får tilbud om oppgaver som enten kan være knyttet til forskningsprosjekter ved universitetet eller eksterne norske og utenlandske institusjoner som universitetet har avtale med. I spesielle tilfeller kan det være aktuelt at oppgaven springer ut fra studentens eget initiativ til prosjekt. Det åpnes også for at studenter kan knytte seg til prosjekter i forskningsmiljøer eller laboratorier som de selv har kontakt med.

Studentene velger tema for masteroppgaven ut ifra faglig bakgrunn og interesse. Aktuelle prosjekter blir presentert skriftlig i et eget hefte med prosjektskisser. Prosjektene blir også presentert muntlig, og studentene har mulighet til å besøke aktuelle forskningsmiljøer som tilbyr masteroppgaver. Valg av oppgave er en prosess som går over flere måneder. Studentene får skriftlig informasjon om denne prosessen og om hvordan selve valget av oppgave foregår.

Forkunnskapskrav

Studentene må ha bestått alle eksamener i 1. studieår før de kan få tilgang til laboratorier og veiledning i arbeidet med masteroppgaven. Emnet tilbys ikke som enkeltemne.

Læringsutbytte

Language of instruction: Norwegian and English

This course covers the research process from the planning phase until completion of the master’s thesis, including literary searches and referencing, formulation of research questions/hypotheses/issues, choice of research method and development of a project description, as well as ethical assessments relating to the student’s own work. Formal requirements for the project description are also covered to enable the student to complete the project description for their master’s thesis by the end of the course.

Arbeids- og undervisningsformer

Prosjekter presenteres for studentene i studiets første semester. Egne prosjekter må godkjennes av studieledelsen på samme tidspunkt.

Veileder oppnevnes i forbindelse med fordeling av oppgavene. Veiledningen skal sikre en tilfredsstillende progresjon og kvalitet i arbeidet. Student og veileder inngår en skriftlig avtale som regulerer ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet.

Studentene samles til seminarer i løpet av masteroppgaveperioden. I begynnelsen av andre studieår samles studenter og veiledere til oppstartseminar. Noen uker senere arrangeres nytt seminar for å presentere og diskutere de individuelle prosjektplanene. I løpet av året arrangeres flere samlinger som tar opp aktuelle temaer. Avslutningsvis samles studentene til et seminar for presentasjon av resultatene.

Detaljerte retningslinjer for masteroppgaven blir publisert i Canvas.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer.

Vurdering og eksamen

The course will use varied, student-active work methods. The teaching will mainly be digital, in addition to blended learning with seminars on campus during the course. Work and teaching methods include digital lectures, individual literature studies and written work, oral presentations, group discussions and supervision. Up to two hours of guidance is given on the project description.

Vurderingsuttrykk

The following must have been approved in order for the student to take the examination:

  • compulsory attendance and participation at seminar days for your own specialisation
  • presentation of own student’s project description for the master’s thesis with subsequent discussion in a plenary session
  • held the role of opponent, providing feedback on one or more fellow students' project plan (peer assessment/opponent)

Sensorordning

A project examination in the form of a project description for the student's master’s thesis, individual or in groups, depending on whether the thesis will be written individually or in a group. Scope: 3,000 words (+/- 20%). For group assignments, one overall grade is awarded for the whole group.

Resit examination: If the student fails the assignment, he/she will be given opportunity to submit a reworked version.

If the course is taught in English, students can also choose to write/conduct the examination in a Scandinavian language (Norwegian, Swedish or Danish).